Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Arms

Arms

Mathias har satt betyg på Nintendos nya fightingspel, och fått träningsvärk på kuppen av allt svingande av Joycons...

Tänk om du hade två jättelika resårfjädrar istället för armar, med förmågan att sträcka sig så långt ögat kan nå. Tänk på alla stordåd du skulle kunna åstadkomma här i livet. Du skulle kunna bli en superhjälte, och rädda livet på miljontals människor! Eller så skulle du kunna göra som karaktärerna i Nintendos nya fightingspel Arms, och börja boxas professionellt. Denna nya Switch-titel påminner faktiskt en del om den gamla leksaken Rock 'Em Sock 'Em Robots. Du vet, där en blå och en röd robot står i en boxningsrink och försöker slå skallen av varandra? Arms fungerar ungefär likadant. Du och din motståndare möts på en liten arena, och ni båda svingar era långa fjäderarmar mot varandra för att försöka få in en träff. Det är exakt lika löjligt - och roligt - som det låter.

Arms förlitar sig helt och hållet på rörelsekontroller - men kryssa inte ner fönstret än! Det fungerar nämligen överraskande bra! Genom att hålla konsolens Joycons som knogjärn slungar man slag mot TV-skärmen, och när man ska skydda sig från inkommande attacker är det bara att sätta ihop händerna som om man blev slagen i ansiktet på riktigt. Även sidledsrörelser styrs genom att vinkla Switchens styrdon åt vänster eller höger. Visst, den här typen av kontrollschema kommer aldrig ha samma precision som riktiga knapptryck, men det fungerar som sagt klart bättre än (glöm Wii) man skulle kunna tro - och det känns dessutom riktigt bra. Att spela ihop med en kompis, sida vid sida, och få in en rejäl högerkrok, är alltid lika tillfredsställande i Arms.

Arms
Om man skickar båda händerna framåt samtidigt och når fram till motståndaren inleder man ett förödande grepp. Dessa kan dock kontras genom att slänga fram en handske och slå på motståndarens nävar innan greppen kommer fram, vilket skickar tillbaka motståndarens armar. Detta öppnar upp för en motattack, och det är ett enkelt men välbalanserat upplägg.

Nu behöver man såklart inte spela Arms på det här sättet om man inte vill. Med Switchens Pro-dosa, eller i konsolens bärbara läge, går det utmärkt att spela med analogspakar och knappar - men jag föredrar faktiskt rörelsekontrollerna. Spelet är som bäst när man spelar på en rejält stor skärm (gärna projektor), står upp framför skärmen och använder hela kroppen när man levererar sina slag. Det är lättillgängligt, partyvänligt och fruktansvärt roligt - men det finns även gott om speldjup här. Det finns inte några kombinationslistor att lära sig, vilket kanske skrämmer iväg de mest inbitna fightingfansen, men de tio kämparna i spelet har unika färdigheter som måste bemästras för att säkra vinsten. Den söta Ribbon Girl kan dubbelhoppa, den lömska ninjan Ninjara kan teleportera sig robotpolisen Byte har en trogen robothund med sig på arenan vid namn Barq.

När man väl valt en kämpe måste man även välja boxningshandskar, och det finns ett dussintal olika att välja bland. Här finns stora och tunga handskar gör massiv skada framifrån, men det finns även små och snabba handskar som kan svänga i luften och träffa från sidan. Vissa handskar fungerar som sköldar, andra är målsökande, och det finns till och med kanoner som skjuter laserstrålar och ett parasoll som kan sväva i luften. Alla nävar har dessutom speciella egenskaper som laddas upp när man skyddar sig. Eldhandskar gör mer skada, is fryser fast fienden, vindattacker blåser iväg dem och karaktären Helix har en stor bläckhandske som täcker motståndarens skärm med klegg. Att kombinera slagskämpe med olika typer av handskar är nyckeln till framgång i Arms, och det är hela är välbalanserat och enkelt att begripa.

Arms
En viktig teknik i Arms är att kröka sina armar i luften. På så sätt kan man få in en träff även när motståndaren hoppar, duckar eller rör sig i sidled.

Jag vet inte om bilderna gör spelet rättvisa, men någon du kommer märka på en gång är att presentationen i Arms är helt fantastisk. Det kanske inte kommer som någon större överraskning - det är trots allt Nintendo som ligger bakom utvecklingen. Färgglada menyer kombineras med ett stilrent gränssnitt, och den skadligt klatschiga musiken går hand i hand med den mysiga designen. Man blir helt enkelt glad av Arms, och spelet lyckas alltid locka fram ett leende hos mig, vare sig jag tittar, lyssnar eller spelar själv.

Arms
Arms
Arms