Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Wipeout Omega Collection

Wipeout Omega Collection

Vi har återigen ställt upp i Sonys livsfarligt futuristiska svävarracing. Här är vårt betyg på Wipeout Omega Collection...

Jag har alltid gillat science fiction mer än fantasy, alltid föredragit arkadracing mer än simulatorer och det allra första spelet jag någonsin lirade till Playstation One var det Wipeout-demo som medföljde konsolen. Där och då inleddes en kärlekssaga som står sig än idag. Spelet var helt fenomenalt häftigt och konceptet är sedan dess i princip oförändrat - och precis lika roligt.

Tyvärr är det dock som bekant betydligt längre mellan varje ny del nuförtiden. Anrika Psygnosis blev anonyma Studio Liverpool och lades senare ned. Något nytt spel i serien har vi inte fått sedan Wipeout 2048 släpptes för ett halvt decennium sedan - och undantaget Wipeout Omega Collection till trots så lyser nya svävartitlar fortfarande med sin frånvaro. Det här är dock inget att fnysa åt utan en uppdaterad version av både Wipeout HD (inklusive Fury) och Wipeout 2048 komplett med stöd för 4K-grafik om du har en Playstation 4 Pro samt några banor från PSP-spelen Pure och Pulse.

Wipeout Omega Collection
Wipeout Omega Collection ger väldigt mycket svävarracing för pengarna.

Att ratta en svävare i Wipeout-tappning är en sådan där grej som alltid är roligt. Känslan är fortfarande lika klockren och Psygnosis lyckades med den där kombinationen av att erbjuda fordon som känns snudd på viktlösa och ändligt tunga på samma gång. Allt detta finns här bevarat. Att plocka upp bössor och andra kraftbonusar för att drabba motståndarna är tillfredsställande, hastigheten skyhög och designen har få övermän. När det smälls i sargen eller motståndarna prejas så dundrar det på ordentligt och allt ramas in av det furiöst pumpande soundtracket som blivit något av seriens signum. Det är verkligen en unik spelupplevelse och det är inte svårt att förstå varför detta alltjämt är favorit för så många gamers.

Wipeout 2048 är det första du får bekanta dig med när spelet startas och på flera sätt känns det logiskt. Spelen i serien utspelas generellt runt 70-100 år in i framtiden, men som namnet antyder är detta bara 31 år in i framtiden. Därmed är det mer jordnära designmässigt med en lite skitigare känsla än de spel som storymässigt äger rum senare. I HD-utgåvan (vilken som sagt även inkluderar expansionen Fury) är det direkt stilism, hightech och mer av det Wipeout som du säkert förknippar med serien. Dessa båda spel ger ett brett spektrum av vad serien har att erbjuda och för mig som verkligen älskar den är det lite av ett kärleksbrev, och eftersom det är två kompletta titlar plus en del extra så är det direkt larvigt mycket innehåll.

Wipeout Omega CollectionWipeout Omega Collection
Lika stilistiskt som alltid, men trots uppgraderad grafik märks det åldrade ursprunget.

Arbetet som gjorts med spelen är dessutom riktigt bra. Grafiken är krispigt knivskarp och jag gillar detaljerna som lagts till. Det ser bitvis nästan ut som ett helt nytt spel, och jag har lika fullt upp med att kolla vad mina mordiska motståndare har för sig som med att studera omgivningarna. Visst, det märks att det inte är ett spel från grunden skapat till Playstation 4, men för vad det är känns det ändå imponerande. Det hade varit kul med några helt nya tillägg bara för sakens skull, för att ändå ge känslan av något nytt, men när det kommer till en insomnad serie som detta är jag såklart ändå tacksam för det jag får.

Wipeout Omega Collection