Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Tormentor X Punisher

Tormentor X Punisher

Blod, demoner, ond bråd död och vapen. Repetera det femtio gånger, vi har recenserat Tormentor X Punisher...

  • Text: Ford James GR EU, (Översättning: Kim Orremark)

"LET'S FUCKING DO THIS!" vrålar en kvinna, bestyckad med grönt hår, medan hon står på ett pentagram inristat i golvet under henne. Sekunder senare stormar det in demoner beväpnade med knivar och sköldar med siktet inställd på den grönhåriga kvinnan. Men precis som Anakin Skywalker i ett rum med barn hugger hon ned precis alla som finns i närheten samtidigt som hon skriker saker som är för fula för att upprepa i textform.

Du skulle bli förlåten om du avfärdar svordomarna och otrevligheterna som ett billigt sätt av utvecklarna att få uppmärksamhet på Youtube men kombinerat med spelets soundtrack hjälper det faktiskt till med att bygga stämningen. Jag känner mig arg. Jättearg. Hela tiden och det reflekteras väl genom min karaktär i spelet också. Skulle du spela Tormentor X Punisher med ljudet avstängt skulle halva spelupplevelsen gå förlorad. Det här spelet är som definitionen på frasen "bara en gång till". Det är briljant i sina allra simplaste form där ett liv är allt du har och en träff tar slut på det, direkt. Den serietidnings-inspirerade stilen och tempot gör det svårt att lägga ifrån sig.

Tormentor X Punisher
Räkna med mycket blod. Alltså jättemycket.

Alla de vanliga demonerna som jagar dig dör även dem på en enda träff, tack och lov för de är många. Du har ett vapen som är lika mycket hagelgevär som automatkarbin och genom att skjuta med den ena laddar du om den andra. När du skjuter slut på ett magasin ur automatgeväret avslutar den med att kasta ur sig lite eld som sedan ligger kvar på marken under ett par sekunder. När du har spelat ett tag kommer du lära dig exakt hur du ska göra för att det ska fungera till din fördel och grilla mången elaka demonslödder som resultat.

Precis som exempelvis The Binding of Isaac finns det ett gäng olika bossar som du möter i slumpmässig ordning. Här dödas ingenting (förutom du, såklart) med ett skott längre. De flesta av dem har istället en specifik punkt där du kan göra extra skada. Vissa bossar använder omgivningarna till sin fördel och det gäller att vara listig och snabb i fingrarna för att bemästra de tuffaste utmaningarna.

Den artificiella intelligensen i Tormentor X Punisher är faktiskt ganska bra. Alla fiender som gör entré på spelplanen kommer att se och förstå var du har dödad deras forna kamrater och försöka att anfalla dig med nya taktiker. Det bästa sättet för dig att alltid hålla övertaget är alltså genom att variera din spelstil så mycket det bara går. Du kommer dessutom att belönas för det genom olika uppgraderingar, tyvärr är dessa svåra att ha riktigt koll på då det inte finns någon riktig lista över dem och skärmen är redan knökfull med blod, kulor och fraser som "TORMENT!" eller "DEMON!".

Tormentor X PunisherTormentor X Punisher
Stilistiskt, coolt och barnförbjudet.

Det är kul dock. Och kaotiskt. Men att förfina sin spelstil, ge bossar på trynet tills dess att de börjar komma två och två (då snackar vi utmaning) och att klättra på topplistorna är beroendeframkallande. Det saknas tyvärr en hel del djup, det finns bara ett spelläge, ingen berättelse och bara en handfull olika utseenden på demonerna. Däremot vill jag bara fortsätta varje gång jag dör. "Bara en gång till.". Det finns samarbeta och en högre svårighetsgrad men den enda egentliga skillnaden är att demonerna är argare och snabbare, det ändrar inte mycket annat.

Tormentor x Punisher är som om Hotline Miama och Geometry Wars fick ett barn (som var släkt med Doom). Det är riktigt skoj och i början är det tillfredsställande att se sina färdigheter bli bättre och bättre för varje spelarliv. Det saknas djup och en riktigt känsla av utveckling men priset gör det klart värt att ge sig på ett par-tre matcher. E-Studio beslöt sig för att göra en smaskigt bra demonskjutare, och det lyckades de med.

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Fenomenal ljuddesign, perfekt när du bara känner för att skjuta någonting, topplistor som uppmuntrar till att spela vidare
-
Endast en arena och ett spelläge, inget system för utveckling
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här