Tera

Tera

Tröttnat på typiska onlinerollspel? Suktar du efter dynamiska strider mot enorma monster där grundkonceptet ändå är intakt? Då kan Tera vara precis vad du letar efter. Vi har hårdtestat...

Onlinerollspelsgenren utsätts ofta för hård kritik för att den är sig själv. "Det här är ju precis som World of Warcraft" skanderas det vid klagomuren innan någon hinner tänka att precis samma resonemang skulle kunna appliceras på - låt säga - actiongenren. I fallet Tera känns grundkonceptet igen sedan tidigare samtidigt som striderna och designen skvallrar om att det här är något utöver det vanliga.

Världen som Bluehole Studio målar upp med hjälp av Unreal Engine är en bländade vacker sådan. Som nykomling introduceras jag för vad det fantasyorienterade spelet har att bjuda på, funktion för funktion. Hoppa fram ett gäng timmar till level 20 och jag har slagit min väg genom horder av fiender och finner mig själv i slutet av en uppdragskedja där det gäller att besegra en massiv boss.

Fram till den här punkten i äventyret har jag inte haft någon aning om vad min egentliga roll med andra spelare kommer att vara, men här måste jag bestämma mig för om jag vill tanka, hela, kasta besvärjelser eller hugga mig fram genom livet.

Tera
Precis som i de flesta andra onlinerollspel måste du ha en aktiv prenumeration för att spela Tera. Detta för att hålla servrarna städade samtidigt som det kontinuerligt lanseras nytt innehåll.

Uppdragssystemet i Tera påminner mycket om det i Star Wars: The Old Republic där jag själv får välja i vilken utsträckning jag vill och behöver fokusera på annat än huvudstoryn. Sidouppdragen hjälper mig i form av extra erfarenhetspoäng och utrustning, och bjuder dessutom på upplevelser som tar udden av dramat en aning - en viktig aspekt i ett onlinerollspel som ju måste kännas levande och dynamiskt.

Sidouppdragen går för det mesta ut på att samla ihop något eller döda ett visst antal fiender. För att göra det här enklare har man helt enkelt valt att visa exakt vart föremålen eller fienderna befinner sig på din karta. Utöver den här ärkeklassiska typen av uppdragsdesign bjuds jag dessutom på betydligt intressantare varianter där jag kan finna mig i tidspress eller i ett bakhåll där det gäller att hålla ut när vågor av fiender väller in.

Tera
Unreal Engine var ett strålande val av grafikmotor som verkligen målar upp en vacker värld fylld av magi och liv.

Inledningsvis kan jag bara färdas genom att antingen springa från stad till stad eller teleportera mig mellan platser jag redan har upptäckt. Senare, på level 11, kan jag införskaffa ett riddjur som gör äventyrandet betydligt bekvämare. Dessutom är det ju häftigt med lejon och hästar. På toppen av det kan jag börja spara ihop till en flygande pegasus när jag når spelets huvudstad.

Tera har marknadsförts som ett actionorienterat onlinerollspel, och detta visar sig i det faktum att jag själv måste sikta in mina attacker (eller helande besvärjelser) för att lyckas. Ett klassiskt, japanskt MMO-drag som ännu inte etablerat sig i västvärlden. Genom att kedja ihop attacker kan jag utföra kombinationer och överlag känns stridandet betydligt djupare och mer underhållande än i många andra titlar.

I Tera känns det naturligt att skörda allt man ser. För det första går saker sönder och jag behöver material för att laga mina prylar. För det andra kan jag tjäna otroliga buffar (positiva effekter) genom det jag samlar ihop. Det kommer bli minst sagt intressant att se vilken roll dessa buffar kommer spela i de verkliga utmaningarna senare i spelet, men just nu är det helt enkelt för tidigt att säga något definitivt.

Har du inte tillräckligt många kamrater för att klara en viss instans kan du använda dig av spelets inbyggda match making-system, och just grottor och instanser är något som kommer att kräva en del avvänjning från den klassiska onlinerollspelarens sida. Du kan exempelvis inte passera genom allierade eller monster utan måste springa runt för att ta dig dit du vill.

Tera
Vägeln till maxlevel 60 är lång. Väl där väntar spelets verkliga utmaningar.

Lägg därtill faktumet att du måste sikta för att träffa ditt mål och du har en helt ny typ av utmaning framför dig. Sikte och koordinationsförmåga blir plötsligt minst lika kritiskt som vilka föremål du har lyckats samla på dig, och det är inte säkert att den som har spelat mest är bäst.

Efter många timmar börjar jag vänja mig vid stridssystemet, men jag måste ändå inflika att jag verkligen inte rekommenderar rollerna tank eller helare för någon annan än den verkliga veteranen. Andra spelare tenderar att röra sig vilket komplicerar den där kritiska healen när den behövs som mest, och skulden kommer förstås att ligga på dina axlar. Välj istället en klass med fokus på skada och lär dig ditt och dina kamraters rörelsemönster i olika situationer. Det här kommer att hjälpa dig om du senare väljer att spela som healer.

Hur du än väljer att titta på det är Tera en stark nykomling i rollspelsgenren. Under betaperioden såg det stundtals riktigt illa ut, men nu när spelet är färdigt och släppt står det klart att Bluehole Studio lyckades få skutan på rätt köl till slut. Här finns oändlig potential tack vare ett unikt striddsystem och inbjudande, varm grafik som vägrar släppa taget.

8 / 10
+
Unikt stridssystem, strålande grafik, tungt ljud, bra story, massvis att göra