Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Aven Colony

Aven Colony

Mänskligheten behöver ett nytt hem och planeten Aven Prime ska koloniseras. Oliver Thulin har lekt stadsplanerare för att ta reda på hur bra Aven Colony är...

Det ska sägas direkt - jag är inte en veteran när det kommer till genren som Aven Colony tillhör. Det är ett simulationsspel likt Sim City där det blir ditt jobb att bygga, expandera och upprätthålla en koloni på en avlägsen planet kallad Aven Prime. Senast jag spelade något liknande var när Sim City 2000 var hett på PC:n. Det var givetvis en smärre evighet sedan i en industri som rör sig så snabbt framåt som spelindustrin gör. Sedan dess har jag utvecklat en förkärlek åt frenetiska actionspel och bombastiska äventyr, så simulationsgenren har jag knappt tittat tillbaka mot. Jag är helt enkelt inte bra på dem. Ändå lyckades jag ha förvånansvärt kul med Aven Colony.

När du startar spelet får du möjligheten att slänga dig in i den matiga kampanjen som börjar med två träningsuppdrag som gör ett tjänligt jobb med att lära spelaren hur kontrollen fungerar och vad som kommer förväntas av dig när du släpps lös, fri till att bygga din koloni som du själv behagar, eller hoppa in i Sandbox Mode som kopplar loss dig från spelets berättelse och uppdrag för maximal frihetskänsla. Jag startade med kampanjen, vilket kändes lägligt för en nybörjare som undertecknad, på lätt svårighetsgrad (det fanns ett ännu lättare "Beginner"-alternativ men jag kände att "Easy" räckte) med hopp om att jag hade vad som krävdes för att bli en funktionsduglig ledare åt mina undersåtar som bodde i kolonin.

Det börjar simpelt nog. Du har ett par dussin kolonister till att börja med, några mindre förvaringsmoduler för lagring av resurser, ett par solpaneler som genererar ström, en syreregulator - grejer som är nödvändiga för att upprätthålla liv. Istället för traditionella gator sammanlänkas allting med lufttäta, transparenta tunnlar eftersom att Aven Primes atmosfär inte går att andas för människor. Du kommer få uppgifter att slutföra i utbyte mot belöningar och dessa är främst menade att guida spelaren på rätt väg snarare än diktera hur du bygger din koloni. Det slutgiltiga målet för det första uppdraget är att bygga ett museum för jordens historia så att vi aldrig glömmer var vi kommer ifrån, men de är oerhört dyra och energikrävande så vägen dit kan vara lång.

Aven Colony
Det är lätt att komma in i de grundläggande systemen i Aven Colony och spelupplevelsen blir sällan för överväldigande.

Min första uppgift blir att bygga en geotermisk generator på en av de närliggande gasventilerna för att omvandla gasen till energi (en sekundär fördel med detta är att man även förhindrar ett framtida utbrott av giftgas från den öppningen), vilket ger mig tillräckligt av elektricitet för att bygga nya grejer. Men konstruktioner kostar även "nanites", som du kan utvinna ur metaller som järn - mitt andra mål blir således att bygga en gruva på en av de naturliga järnformationen i närheten, såväl som att bygga en "nanite processing plant" för själva omvandlingen. Därefter bygger jag vattenpumpar på platser där marken är som fuktigast och ett par åkrar för odling av olika sorters mat.

Så länge du har nanites, elektricitet och arbetsdrönare så det räcker kan du bygga vad du vill men för att nå optimal produktivitet från dessa strukturer behövs också arbetskraft. Därför behöver jag tidigt bygga ett immigrationscenter så att vi kan ta emot nya nybyggare, ivriga till att dra sitt strå till stacken. Ju fler som arbetar på immigrationscentret desto fler nya kolonister tar du emot med jämna mellanrum, men som med allt annat kommer det med nya saker att tänka på. Allteftersom att din koloni växer i antal invånare blir kraven på matproduktion och vattentillgänglighet högre. Du kommer även behöva tänka på att ge kolonisterna hus att bo i och då även helst utspritt eftersom att de inte gillar att pendla för långt till sina arbeten.

Aven Colony
Soundtracket är inte något du kommer minnas i slutet av året, men gör sitt jobb och är trevlig att ha i bakgrunden.

Det är givetvis viktigt att hålla sina invånare nöjda och glada. Längst ner på skärmen finns en remsa med information som du kommer åt med ett knapptryck och den gör ett bra jobb med att ge dig en överblick av hur du sköter dig. Du kan se hur mycket mat och vatten du har lagrat, hur mycket varje person får per timme, hur mycket du producerar för närvarande och liknande. Du kan även se hur lycklig din population är och när det blir valår är det viktigt att hålla ständig koll på just det. Om det plötsligt bryter ut en brottsvåg får du installera polisdrönare som håller skurkarna i schack. Om folket börjar klaga på att luftkvaliteten sjunker får du analysera var i kolonin syret behöver förbättras och installera luftfilter i närheten. Om de börjar klaga på att de behöver gå för långt till sina arbeten får du kolla efter strukturer som ligger långt ifrån närmsta residensbyggnad och bygga nya lägenheter i närheten. De vill dessutom inte bara ha gott om mat, utan även god variation. Utöver detta vill de också ha underhållning i form av parker, grillhak, köpcenter och liknande.

Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony
Aven Colony