Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Sundered

Sundered

André Wigert har bankat ihjäl tolv miljarder fiender i Sundered. Det var ungefär vad som krävdes för att slutligen kunna sätta ett betyg på härligheten.


Efter en lång tid av letande börjar jag äntligen närma mig. Världen är ordagrant en labyrint från helvetet och det är en känsla av lättnad och befrielse som infinner sig när markören på kartan vinkar på mig en bit längre fram. Men någonting är fel. Hur längesedan var det egentligen jag såg en fiende? Som svar på tal börjar ett par domedagsklockor att ringa. Överväldigande, monotona klämtningar, som om hela världen håller på att kastas in i förintelsen. Fräna avgrundsvrål ekar runt omkring mig, och plötsligt täpps varenda flyktväg till av Satans lakejer som kastar sig mot mig i en rasande fart. Att försöka smita är meningslöst. De släpper aldrig jakten när den väl är startad.

På en ynka sekund är jag tillbaka som en sjuåring framför Tekken 3 igen, och jag hamrar på attackknappen så hårt och passionerat att blodkärlen i princip spricker i högerarmen. Det enda som biter på denna svärm av demoner är stryk. Hårt, slafsigt, och välkoordinerat stryk. Jag kastar mig åt sidan, men följer snabbt upp med att rulla tillbaka till samma ställe igen för att kupera ihop armén. Mina svärdsving står som spön i backen på deras nakna ryggar, och de svagaste kräken ramlar ihop. Fortfarande överrumplade av min graciösa uppvisning skuttar jag över dem och lägger en kraftfull stöt mot marken för att göra maximalt med skada. Prästjäveln som leder bataljonen börjar se förbannad ut. Som en sista utväg fyrar jag av ett skott med min jättekanon, men rekylen slänger in mig i en taggbuske som bränner bort all min sköld. Det är inte svett som fläckar ned mina kläder. Det är rent adrenalin.

Sundered
"Resist or embrace" är lite av en slogan för Sundered vilket refererar till de Elder Shards som bossarna lämnar efter sig. Du kan låta dig korrumperas av stenarna och ge vika för deras mörka kraft, eller behålla ditt förnuft genom att förstöra dem. Dina val kommer att styra hur Eshes specialförmågor utvecklas.

Jag får kontroll över huvudkaraktären Eshe medan hon går i en otäck sandstorm där endast konturer går att urskilja genom det brandgula diset. Det är ett ganska smart drag av utvecklarna Thunder Lotus Games, för när jag sedan slits ned i underjorden av ett par tentakler blir presentationen av deras handritade spelvärld fruktansvärt effektfull. Estetiken och designen är bland det snyggaste jag har sett i år, och när Eshe voltar över en brännässla med en buskig djungel i bakgrunden försvinner jag in i den sadistiska atmosfären totalt. Där och då är det ett faktum att denna Metroidvania-pärla kommer bli en riktig fläskläpp till spelupplevelse, och nu efter en vecka tillsammans med titeln får jag nog klassa mig som en passionerad narkoman. Av Sundered, alltså...

Någon typ av andlig diamantvarelse, Trapezohedron, förklarar att det inte är någon slump att jag blev neddragen under marken av ondskefullt spaghetti. Eshe har tydligen ett mörkt förflutet, men ädelstenen (som uppenbarligen har en dold agenda) ger mig både vapen och krafter för att kunna fly ifrån den bistra underjorden. Att uppgradera dessa förmågor kommer sedan bli en kamp för att antingen behålla mitt förnuft, eller korrumpera mig till ondskan. Ett väldigt svårt val redan där, och det blir inte lättare när mina färdigheter också utvecklas på olika sätt beroende på vilken sida Eshe väljer att omfamna. Ganska snarlikt det upplägget som fanns i Playstation 2-klassikern Jak 2: Renegade.

Sundered
Det har inte varit lätt att plåta de kaotiska striderna, men bilden här ovan ger åtminstone en liten försmak för vad som väntar.

En av de saker som jag verkligen fastnar för är hur mycket taktik det krävs (både teoretiskt och rent praktiskt) för att kunna kötta ned de enorma fiendetrupperna som gömmer sig i helvetet. När du dödar vissa av dem, eller hittar stora skattkistor som finns gömda i spelvärden tjänar du in poäng som sedan kan användas i ett gigantiskt färdighetsträd, kanske bäst jämfört med Sphere Griden i Final Fantasy X. Beroende på vart du väljer att gå någonstans styr du vilka attribut hos Eshe som ska uppgraderas. Alltså går det finfint att fokusera på det som är viktigt och passar din spelstil. Jag sket nämligen fullständigt i hur mycket skada min laserkanon gjorde då den ofta satte mig i större knipa än vad jag var i innan, så istället fokuserade jag att göra Eshes sköld starkare.

Sundered
Sundered
Sundered