Gamereactor Close White

Metal Gear Solid 2: Substance

Metal Gear Solid 2: Substance

Konamis benhårde superspion är tillbaka i en finare förpackad, mer välfylld lyxversion av sitt senaste äventyr. Värt pengarna?

Facebook
TwitterReddit

Solid Snake torde höra till en av världens mest igenkända och tillika mest älskade spelfigurer. Ända sedan den japanska debuten för över 15 år sedan har han gjort livet surt för terrorister. I Metal Gear Solid 2: Substance till Xbox är mannen, myten och legenden åter tillbaka, om än inte i ett nytt äventyr, men väl i en rejält uppdaterad version av ett av förra årets allra bästa spel. Och det är väl knappast det sämsta?

Metal Gear Solid 2: Substance består av själva huvudäventyret, Sons of Liberty, från originalspelet till Playstation 2. Men som suffixet "Substance" skvallrar om så har det försetts med mer substans. Vad sägs om flera hundratals virtuella uppdrag, hela 150 miniuppdrag som spelas i Sons of Libertys miljöer och 5 stycken lite längre uppdrag med fokus på humor kallade Snake Tales samt möjlighet att spela som Snake själv i kostym. Faktumet är att det låter mer än det är. Efter att ha nött 10-20 virtuella uppdrag tröttnar man ganska snart på enformigheten i att springa omkring i miljöer som helt saknar texturer. Därmed inte sagt att de skulle vara dåliga, bara att man nog bör vara et rejält fan av spelet för att vilja traggla sig igenom allt.

Spelets story bygger innehåller flera oväntade vändningar och man får chansen att stöta på ett flertal så kallade bossar som behöver extra övertalning med lika delar bly och hjärna för att ge med sig. Efter en av spelhistoriens kanske starkaste öppningar på ett fartyg på Hudson-floden utanför New York tar själva spelet sin början. Äventyret är därefter betydligt lugnare och spelas med en annan person än Snake själv, vid namn Raiden. Storyn är rakt igenom väldigt komplex, men handlar i grunden om att åter förgöra en så kallad Metal Gear av värre dignitet än den i det förra spelet..

Allt med Metal Gear Solid 2 känns väldigt filmiskt och man har ständig kontakt med nyckelpersoner som genom att delge information för berättandet framåt. Jag skulle kanske ha önskat något kortare avbrott i spelandet. Det känns lite fånigt när tre soldater som bara vill döda mig plötsligt har tid att vänta en kvart på en dialog med överordnade. Vid omvälvande händelser körs små filmklipp. Allt är helt realtidsrenderat och är strålande designat. Möjligtvis att den gnälliga kan påpeka att det tekniskt sett faktiskt skulle ha gått att uppdatera ännu mer till Xbox, men det är på intet vis dåligt.

Att smyga, inte bli sedd är en viktig del av spelet, och det går också att gå igenom hela utan att behöva döda. Det är dock rysligt svårt och någon terrorist får faktiskt räkna med att få nacken vriden ur led när jag spelar. Snake/Raiden har goda möjligheter att krypa runt hörn och ta sig omkring osett, förutsatt att man håller koll på sin radar. En hel arsenal av skjutvapen erbjuds och jag ska inte neka till att jag mer än lovligt ofta lockas att bara störta fram och genomföra en rejäl massaker. Men det finns spel för det med. Metal Gear Solid 2 är mer finess, mer stil och mer grace.

Det visuella i spelet är närmast rakt av portat från Playstation 2, och jag får verkligen leta för att hitta skillnader. Men främst märks att Snake nu smälter betydligt bättre in i omgivningarna samt att vissa texturer håller högre klass. En beryktad sak är de så kallade slow downs, som har sagts finnas i spelet. Av dem märkte jag inte mycket. Snarare tvärt om. När jag ställde till en massaker i köket på båten i PS2-versionen sackade nästan hela spelet ihop. Nu har jag en enda gång ute i regnet råkat ut för vad som kan ha varit en minimal slow down. Xbox-versionen är i princip tekniskt likvärdig med PS2-diton.

Ljudmässigt är det lika förträffligt som alltid. Harry Gregson-Williams ledmotiv är lika pampigt som alltid och David Hayes är verkligen född att vara Solid Snake. Klart imponerande. Alla röster är klockrena, även fast jag alltid undrar varför ryssar inte kan få tala ryska med text, istället för denna brutna Izabella Scorupco-rysk/engelska.

Summa summarum är Metal Gear Solid 2: Substance lika bra som originalet och ännu bättre tack vare allt extra godis. De som ännu inte upplevt den rafflande dramatiken i Hideo Kojimas mästarepos bör omedelbart rusa ut och införskaffa sig ett ex. Har man redan spelat föregångaren och verkligen dyrkade det så kan spelet också vara klart värt att skaffa. Se detta som mer av det som redan var.

Metal Gear Solid 2: Substance
Metal Gear Solid 2: Substance
Metal Gear Solid 2: Substance