Fortnite

Fortnite

Det känns obalanserat och upplägget rimmar illa på "pay to win". Trots detta är Epic Games senaste ganska roligt...

Om min son Frank skulle skriva storyn till ett spel, skulle den mest troligt låta lite som handlingen i Fortnite. Han är snart tre år gammal och älskar slime, gegga, vattenpistoler, röda tuppkammar och jättestora hammare. Och det är lite så som jag misstänker att Gears-gubbarna på Epic resonerat när de plitade ned grundsynopsis till detta spel. För storyn är verkligen så banal att man storknar. En mystisk och ödesdiger storm där mörklila dödsmoln utplånat 98% av mänskligheten på Jorden, återstår i Fortnite bara ett antal tappra krigare med olika färdigheter, som nu måste arbeta tillsammans för att överleva. Det var allt. Hela storyn.

Det hela började som ett hastigt (och ganska lustigt) Game Jam-projekt som sedan lades på is. Eller i malpåse, beroende på om man har is, eller en malpåse (vad det nu är). Det var ursprungligen Gears of War-pappan Cliffy B som rev igång utvecklingen efter själva malpåse-perioden för att ett halvår senare lämna studion. Fortnite lades på is igen. Sju år har gått sedan den där Game Jam-sessionen hemma hos Epic Games ägde rum och Fortnite är alltså äntligen här. Spelet befinner sig i ett så kallat "early access"-stadie men säljes för 400 kronor med ett läste från studion att den färdiga produkten kommer att bli free to play under 2018.

Fortnite
Varje sekvens kretsar kring en "Power Node Transmitter" som ska fyllas med bränsle, försvaras, aktiveras och sedan ombesörjas för att den i slutändan ska skjuta en laserstråle i himlen och förstöra den "ödesdigra dödsstormen" i just det området.

Om jag skulle försöka beskriva Fortnite för min kära mor, skulle jag naturligtvis förenkla det så gott jag kan utan att dribbla bort henne. Jag skulle kalla det för en mix mellan Horde-läget i Gears of War 2 och crafting-portionen från Minecraft. Min mor skulle då poängtera för mig att hon vare sig känner till Horde, Gears of War 2 eller Minecraft, vilket skulle generera en djup suck från hennes äldste son, men för dig som har koll - är det såklart något du känner till, och har känt till i flera år.

Det handlar om att arbeta tillsammans, bygga byggnader, fällor och utrustning, avfyra fantasirika vapen mot grupper av anstormande zombies och hitta det där flytet, det där perfekta tempot i hur man delegerar uppgifter, styr upp saker som måste åtgärdas och genomföras samt väljer att attackera olika typer av fiender. Byggnaderna är en mycket viktig huvudsak i spelets grundstruktur och visst finns det gott om underhållningsvärde och variation här när det kommer till storleken på spelsystemet och de möjligheter som finns att bygga olika typer av fort, slott, skjul, hus och annat smått och gott.

Tillsammans skjuter man sig fri från bördor och säker död i ett spel som mixar, blandar och ger på ett sätt som jag säkerligen hade kunnat njuta av om det inte vore för att jag får risiga vibbar av Epic senaste skapelse. Till att börja med är jag inte särskilt förtjust i hur själva spelmekaniken är strukturerad. Nog för att designen för tankarna till Teen Titans Go på Carton Network och att den lättsamma, tackande Bollibompa-känslan är ett mycket medvetet beslut, men att avfyra spelets vapen känns luddigt tomt och fjösigt på ett sätt som inte ger mig den där tillfredsställelsen som jag söker efter när jag spelar multiaction mot andra, över nätet.

Fortnite
Det som kanske fungerar allra bäst i Fortnite är gränssnittet och systemet för att bygga. enkelt, smart utformat och väldigt intuitivt.

En annan aspekt av Fortnite som jag inte heller gillar är det faktum att upplägget känns sådär World of Tanks-läskigt girigt där den som stoppar in mest pengar, alltid kommer att vara värst. Den typen av multiplayertitlar är en av få saker som ger mig kalla kårar och även fast det märks att Epic Games samt Bulletstorm-studion People Can Fly dagligen arbetar stenhårt för att uppdatera, uppgradera och expandera spelvärlden och allt samlat innehåll - är detta lite väl mycket "pay to win" för min smak.

Att bygga, är dock roligt. Roligare än vad jag hade föreställt mig på förhand. Att resa upp väggar, meka med fönster, dörrar och förstärkningar samt hoppa mellan de olika karaktärsklasserna (Ninja, Outlander, Soldier, Constructor) ger mig viss tillfredsställelse men det råder för egen del ingen som helst tvekan om att Fortnite känns som ett gratisspel och som en bagatell i ett landskap så proppat av magisk multiplayeraction att det för ett spel av den här typen är i det närmaste omöjligt att synas, och höras.

Jag har såklart testat samtliga karaktärsklasser och även fast det hörs på namnen vad deras specialiteter är, tänkte jag förklara detta lite närmare - ändå. Med hopp om att min mor läser denna text. Ninjan är snabb. Ruskigt vass på närstrid och kan attackera med sitt ninjasvärd på ett så pass dödligt sätt att de andra karaktärsklasserna mest känns som byfånar. Han är dock spröd, skör och kan inte alls bygga lika väl som exempelvis Constructor (duh!). Denne karaktär kan resa störa, starkare och framförallt högre väggar än alla andra figurer vilket är nödvändigt när de vilt skrikande zombiearméerna dundrar in på skärmen. Soldier är, som namnet antyder (hänger du med, morsan?) en supersoldat och spelets "vanilla"-figur så han är lagom bra, på allt. Utom att skjuta. Det är han toppenduktig på. Outlanders specialitet kretsar kring insamlandet av de material som behövs för att bygga de saker som behövs för att kunna klara sig undan zombieanfallen.

Som jag nämnde tidigare är spelkontrollen medioker. Den saknar tyngd. Det är inte särskilt skoj att pressa in avtryckaren och låta kulregnet hagla över Bollibompa-fienderna och här kommer Bungie-bossen Jason Jones klassiska meningar väl till pass. Han förklarade ju för världspressen där i början av 2000-talet att de arbetat stenhårt med att skapa en så pass underhållande och belönande mekanik i Halo att det till och med skulle vara "roligt" att bara stå och ösa ur sig kulor mot en trädstam. Och när det var gjort och klart, kunde de fortsätta med att utveckla allt annat (hela spelet). Och det stämde ju för Halo, och för Half-Life och för Gears of War samt för Doom (2016). Det stämmer dock inte alls för Fortnite där jag tror att studion bara hivade ihop en hastig mekanik som tråkar ut mig. Jämfört med hur vapnen och springtempot känns i exempelvis Garden Warfare är detta klart sämre, enligt mig då. Och där dör Fortnite till viss del, för undertecknad.

Fortnite
Vapnen i spelet går sönder efter ett tag och kan aldrig repareras, viljket gör att du hela tiden måste köpa nya vapen. Visst, det går att hitta puffror eller bygga dem, men de räcker sällan till för att skjuta undan tillräckligt med zombier.

Designen är väl inget heller som jag direkt tänker lovorda. Visst, tecknade spel är väl skoj men efter Battlecry, Battleborn, Team Fortress 2, Garden Warfare och Overwatch är jag mätt på själva looken och tycker nig att Fortnite känns minst lyckat av de titlarna jag just nämnde, på just den punkten. Grafiskt (tekniskt) är det inte heller särskilt imponerande och även om det finns en del roliga ljudeffekter är audiobiten inget som jag tänker skryta om för morsan, heller.

Sammanfattningsvis är Fortnite en mycket medioker upplevelse som jag har svårt att se att jag skulle vilja återvända till i framtiden, även om Epic Games fortsätter att uppgradera innehållet (vilket de redan har lovat att de ska göra, i en "lång tid framöver"). Det finns i min värld så himla många bättre multiplayerspel och även om de inte kombinerar grundelementen från Minecraft och Left 4 Dead, underhåller de mig mer och på ett mer tillfredsställande sätt vilket gör att detta betyget hamnar på en femma.

5 / 10
+
Halvskoj designstil, köttiga fiender, finurligt gränssnitt, varierade vapen