Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Pyre

Pyre

Bastion-gängets nya är en märklig mix mellan Fire Emblem och NBA Jam. Gamereactor har delat ut betyg...


Jag har sagt det förut men upprepar mig i det här fallet mer än gärna; Det är något visst med spelen från Super Giant Games. Och då menar jag inte bara hur deras design och övergripande estetik verkligen står ut i ett klimat där utvecklare allt för ofta hoppar på exakt samma trötta trender. Jag pratar om hur homogent och väl sammanhållet de formger sina skapelser och hur originella de ser ut. Jag pratar även om originaliteten i deras koncept och Pyre är naturligtvis inget undantag.

Pyre utspelar sig i ett alternativt helvete. De som hamnat här är såklart inga vidare trevliga människor och här kommer spelaren in, som besitter en alldeles särskild förmåga att kunna läsa skriften i en urgammal, helig bok och på så sätt hjälpa vilsna själar som fastnat på denna plats tillbaka till den verkliga världen. Ritualerna är själva kärnan i Pyre och upplägget påminner mer om exempelvis NBA Jam där tre basketgubbar försöker dunka på tre andra basketfarbröder - än något annat. Det är realtidsbaserade, taktiska strider som inte känns som något annat spel som jag tidigare testat. Allt ackompanjeras av magiskt bra musik som passar konceptet och designen på ett underbart snyggt sätt. Pyre känns i mångt och mycket som en mix mellan något som HP Lovecraft och Astrid Lindgren skulle ha satt ihop, kryddat med en märkligt belönande mekanik. Tänk dig Fire Emblem med NBA Jam, som sagt. Något som gör detta till en spännande upplevelse som under långas stunder förtrollat mig.

PyrePyrePyre
Super Giant Games kallar Pyre för ett "party-based sports-RPG", vilket låter helsnurrigt - såklart. Men stämmer riktigt bra.

Mycket av matcherna kretsar kring att pressa tillbaka motståndarlaget för att på så sätt ge plats för en i sitt eget lag att kunna stoppa de förlovade kristallerna i själva Pyre-elden. Det går att kasta kristallen men det kräver naturligtvis betydligt mer skicklighet än att cruncha sig hela vägen fram till Pyre-brasan och helt enkelt lägga den där. Upplägget är befriande okomplicerat men ändå proppat med speldjup och det finns en känsla av belöning här som få indie-sportspel lyckats förmedla under de senaste åren. I slutet på varje säsong är det ett lag som alltid får skicka en av sina spelare (en form av belöning, givetvis) tillbaka till den verkliga världen där eld, aska och sot byts ut mot blomster och porlande bäckar. Det finns gott om olika typer av karaktärer och likt Ice Hockey till NES handlar det om att balansera upp sitt lag med såväl stora gubbar som kan kötta som mindre, finurligare och framförallt snabbare karaktärer som kan teleportera sig fram över spelplanen.

I grunden berättar Pyre en njutbar historia om frihet, rättvisa, en andra chans samt vänskap och lojalitet medan det finns en ton av ödeläggelse och förödelse som hela tiden vilar över det estetiska. Karaktärerna är unika och minnesvärda och det finns gott om ögonblick i Pyre som jag sent kommer att glömma. Jag håller framförallt Sir Gilman, Rukey, and Volfred och deras dialogsekvenser men skulle kunna räkna upp minst ett tiotal figurer som jag hoppas att få återse i andra spel från Super Giant Games.

Det som däremot inte riktigt förtjänar samma form av ohämmat beröm som jag strött kring mig genom i stort sett hela den här texten - är det faktum att det endast går att spela Pyre med kompisar om man gör det lokalt, på samma maskin. Nog för att jag, gammal som jag är, älskar att dela soffa med dem jag lirar mot/med, men Super Giant borde ha stoppat in en onlineportion i Pyre som möjliggör multiplayer-mys mot andra Steam-spelare. Det finns också en del dryga buggar i det här spelet som utvecklarna enkelt hade kunnat råda bot på innan release. På själva huvudkartan (World Map) har vi även stött på ett antal mindre grafikbuggar som gjort det svårt att tyda vissa texter och symboler men överlag handlar det ändå om en polerad produkt som med hjälp av en liten patch kommer att kännas ännu bättre.

PyrePyrePyre
Designen är sådär sagoboksaktigt underbar och väldigt färgstark.

Att försöka beskriva Pyre och det annorlunda upplägg och spelsystem som det baseras på, för den som aldrig kikat på videosnuttar där allt detta visats upp (eller har spelat det själv) är svårt. Väldigt svårt. Den bästa liknelse eller jämförelse jag kan göra är faktiskt den med NBA Jam (kryddat med Fire Emblem) och precis som i fallet Bastion är Super Giant Games titlar så pass unika att man helt enkelt måste uppleva dem själv för att till fullo förstå hur allting fungerar. Rollspel möter äventyr som möter sportspel i en vild mix av suveränt utförda koncept och teman. Hade det inte varit för byggarna och de grafiska bekymren på huvudkartan, hade vi delat ut en nia.

Pyre
Pyre
Pyre
Pyre
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Fantastisk design, härlig presentation, underbar musik, god spelkontroll, originella karaktärer
-
En del buggar
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här