Uncharted: The Lost Legacy

Uncharted: The Lost Legacy

Naughty Dog må ha pensionerat Nathan Drake, men deras maffiga skattjakter fortsätter trots det. Vi har satt betyg på nya Uncharted...

Mitt i den grönskande, indiska djungeln gömmer sig en kolossal staty av Ganesha - den hinduiska guden med elefantansikte. Ett mäktigt vattenfall rinner ner för hans kropp, och på toppen av hans huvud väntar ingången till en dold stad som ingen satt fot i på hundratals år. Då kommer känslan. Den där oövervinnerliga känslan jag får när jag utforskar exotiska miljöer på jakt efter bortglömda kungariken. Känslan jag får när jag upplever Naughty Dogs mästerliga äventyr för första gången. Nu är det äntligen dags igen. Om du letat skatter med Nathan, Elena, Sully och resten av gänget förr vet du exakt vad du ska förvänta dig av Uncharted: The Lost Legacy.

Den här gången är det dock Chloe Frazer, pangbruden från Uncharted 2: Among Thieves, som står i centrum. Här anlitar hon den stenhårda Nadine Ross från Uncharted 4 för att hitta Ganeshas avhuggna bete innan en grupp indiska rebeller använder den för illdåd. Karismatiska skattjägare och skurkar med privata arméer i bakfickorna igen alltså? Upplägget är välbekant, och till följd är det inte lika intressant och spännande som under Playstation 3-eran, men The Lost Legacy är fortfarande ett väldigt ambitiöst actionäventyr. Speciellt med tanke på att spelet ursprungligen var tänkt som en liten nedladdningsbar expansion till Uncharted 4: A Thief's End, men växte sig större under utvecklingens gång.

Uncharted: The Lost Legacy
Uncharted: The Lost LegacyUncharted: The Lost Legacy
Uncharted: The Lost Legacy är ett oerhört vackert spel. Så vackert att huvudkaraktären måste stanna upp och knäppa foton titt som tätt.

Det första du lär märka med The Lost Legacy är att det är ett oerhört vackert kapitel i Uncharted-sagan - precis som sin föregångare. Vare sig du smyger genom mörka bakgator i ett krigshärjat Indien, eller kör en jeep genom en regnig djungel, råder det ständigt en risk för din haka att falla i golvet. Jag vet inte hur många gånger jag blev tvungen att stanna upp och bara se mig omkring, och förundras över Naughty Dog-teamets fantastiska miljöer och detaljrikedom. Även Chloe tycks vara imponerad, då hon ständigt tar bilder av sin omgivning. Dessa kan man sedan bläddra genom på hennes telefon, och hennes foton fungerar ungefär som som samlarföremål utöver de vanliga gömda skatterna man kan hitta. Detta må ha börjat som en nedladdningsbar expansion, men tro inte att de snålat med budgeten för det. Tvärt om. The Lost Legacy både ser, och låter, mer påkostat än de flesta fullprisspelen som släpps idag.

Precis som i Uncharted 4 är även ansiktsanimationerna helt fenomenala. De flesta mellansekvenserna kretsar kring Chloe och Nadines konversationer, där de två kvinnorna diskuterar sina motiv och bakgrunder - och snart inser de att de har mer gemensamt än vad de någonsin kunnat ana. Denna nya och växande vänskap känns genuin tack vare fantastisk skådespeleri från de båda aktriserna. Deras äventyr är lite kortare än tidigare spel i serien dock, vilket leder till att sidokaraktärerna inte får så mycket utrymme i storyn. Inte ens boven i dramat får tid att utvecklas till något mer än en endimensionell, makthungrig tokstolle.

Uncharted: The Lost Legacy
Chloe Frazer är favorit bland många Uncharted-spelare, och med all rätt. Här få vi veta mer om henne och hennes bakgrund, och de många konversationerna mellan henne och Nadine om deras tidigare liv är det bästa med storyn.

Det är just spellängden som skvallrar om att The Lost Legacy från början var en nedladdningsbar expansion - och på ett sätt är det fortfarande det. De som äger Uncharted 4:s säsongspass kan nämligen ladda ner spelet helt gratis (vad väntar du på?) - men det släpps även på skiva för ynka 380 kr. Det är bara att tacka och ta emot, med tanke på att det The Lost Legacy är ett toksnyggt, väldesignat och spännande actionspel som står på egna ben. När Chloes äventyr är som bäst känns det som ett litet hopkok av Nathans alla bästa stunder. Det är bara lite kortare till längden - och utan Drakes eviga skämtande. Tack gode gud.

Det tog mig cirka sex timmar att nå slutet, vilket kanske låter kort jämfört med tidigare delar, men om jag ska vara helt uppriktig föredrar jag faktiskt dessa kortare spelupplevelser nu för tiden. Efter 15 timmar med Uncharted 4 var jag fullständigt utmattad, och ville så långt bort från actiongenren som möjligt. The Lost Legacy varar exakt så länge som de behöver innan gameplayet börjar stagnera, och längden gav storyn ett fokus som ofta saknas i mer utdragna TV-spel.

Uncharted: The Lost Legacy
De förfallna templen vi får utforska med Chloe och Nadine är såklart fyllda med fällor och hemliga kammare. Pusslen i spelet är dock knappast några tankenötter. De är ganska simpla och känns rätt så avskalade - men det ger äventyret ett bättre fokus, och det finns ytterst få sekvenser som endast är där för att dra ut på spellängden.

Slutresultatet är också en lite mer jordnära och realistisk berättelse, som inte förlitar sig på godståg som hänger ner från bergstoppar, eller frifall från exploderande flygplan i öknen. The Lost Legacy återgår till seriens rötter, där du och din partner utforskar djupa djungler och mörka grottor på jakt efter värdesaker. Det är lite mer avskalat, tempot är lägre, och det finns mer andrum - men det är inte något negativt enligt mig. Med det sagt hamnar Chloe och Nadine såklart i en del eldstrider under spelets gång. De möter soldater, krypskyttar och bepansrade bilar, men de behöver aldrig släppa lös sina inre mördarmaskiner på samma sätt som Nathan gjorde när han dödade tusentals män i tidigare spel.

Brudarnas skattjakt är för det mesta betydligt lugnare än Drakes eskapader, och det går faktiskt att ta sig förbi majoriteten av striderna obemärkt genom att förlita sig på stealth och listigt navigerande. Det finns till och med ljuddämpade pistoler att hitta på de flesta banorna. I en sekvens smyger Chloe genom högt gräs och gömmer sig från en stor pansarbil, samtidigt som hon letar efter ett sätt att förstöra den på. Det är en riktigt spännande strid som förhoppningsvis lärt Naughty Dog att action inte alltid behöver vara rätt i ansiktet på spelaren.

Uncharted: The Lost Legacy
Sugen på lite flamingosafari? Häng med Chloe och Nadine, vettja. En av banorna i The Lost Legacy är så stor att man lätt kan spendera timmar där på jakt efter gömda skatter, men vill man hellre skjuta skurkar i nyllet kan man ta raka vägen till nästa mellansekvens.

När saker och ting väl hettar till bjuds vi på samma tillfredsställande action som serien är känd för, där dussintal anonyma soldater skjuter mot våra hjältar. Tur då att de flesta dödsredskapen från Uncharted 4 återvänder i The Lost Legacy, men nyckel till framgång är såklart att ta skydd bakom hinder och använda parkour för att springa runt sina fiender och överraska dem. Sen ska man inte glömma att Chloe inte är ensam på fältet, hon har ju även legosoldaten Nadine med sig. Och fasen så grym hon är. Jag tappade räkningen på antalet gånger hon räddade mitt skinn under spelets gång. Ofta dök hon upp från ingenstans och knockade min motståndare med en rak höger. Mer sådant, tack!

Sen händer det såklart att explosionerna skruvas upp till 11 i de mer scriptade actionsekvenserna. Uncharted vore inte Uncharted utan dessa ögonblick, men det känns nästan som att idéerna börjat sina nu. Alla dessa stunder påminner nämligen om något vi redan sett i serien förr. Ett exempel är slutkapitlet, som är en hybrid mellan det tokigaste från Uncharted 2 och 4. Det är en oerhört intensiv och actionpackad sekvens, som skulle göra Nathan väldigt stolt, men det råder déjà vu om det hela.

Uncharted: The Lost Legacy
Föredrar du intensiva dödsmatcher över nätet över atmosfäriska kampanjer? Då ska du veta att den grymma multiplayer-komponenten från Uncharted 4: A Thief's End följer med i paketet.

Och det en ganska bra sammanfattning av The Lost Legacy om jag ska vaa ärlig: Det är mer Uncharted, helt enkelt. Välregisserad action, skyhöga produktionsvärden, snortight gameplay och fantastiska miljöer. Äventyret är bara lite kortare denna gång, och kanske inte lika nyskapande idag som för några år sedan. Man får dock inte glömma att Uncharted 4:s multiplayer följer med i paketet, och att hela kalaset säljs för ynka 380 kr. Snudd på absurt, med tanke på att detta inte ska ses som någon expansion enligt mig. Detta är ett regelrätt Uncharted-äventyr som lyckas stå på egna ben. Tro inget annat.

8 / 10
+
Oerhört vackert, grymma huvudkaraktärer och skådespelarinsatser, välpolerat gameplay, balanserad och fokuserad kampanj, väldigt prisvärt