Nidhogg 2

Nidhogg 2

Messhof har massor att bevisa när de följer upp ett av de roligaste spelen någonsin i kategorin lokal multiplayer...

Få saker är trevligare än att bjuda över en vän för lite lokal multiplayer. Nidhogg var ett av mina favoritspel i denna kategori och för mig personligen snudd på årets bästa 2014. Allt var så perfekt och med det i åtanke är det kanske inte konstigt att jag sett fram emot att få se vad Messhof planerat till uppföljaren och det var med spänd förväntan jag startade Nidhogg 2. Eftersom det som sagt handlar om uppföljaren till ett av mina favoritspel, tvingade jag gå igenom fem olika stadier.

Den första var förnekelse, för det här kan väl inte på riktigt vara grafikstilen de valde? Sedan kommer ilskan, hanterandet av vapnen och träffområdena är inte alls lika bra som i originalet. Därefter kom förhandlandet med mig själv, huvuddragen i spelet är ju desamma som sist och det finns bättre variation på vapnen och fler banor. Sedan vankades depression över att onlineaspekten fortfarande är dålig och laggande och till sist accepterandet att det inte är mer av det jag vill ha utan Messhof har byggt något med en egen identitet. Med det ur världen är jag redo att ta mig an spelet igen med öppna ögon och unken fanboyism ur världen.

Nidhogg 2Nidhogg 2
Grafikenstilenär mer bubbelgumsdoftande.

Så vad är då Nidhogg 2? Precis som föregångaren är det en fightingtitel man mot man där varje spelare försöker dräpa sin motståndare för att sedan springa mot skärmkanten för att ta sig till nästa nivå. Till slut nås vinnarskärmen där man äts upp av gigantiska masken Nidhogg. Ett simpelt koncept som ändå har rejält med speldjup tack vare vapnen, faror i omgivningarna och mycket annat. Det första du som återvändande spelare lär notera är den ändrade grafikstilen som nu är mer färgglad och nästan för tankarna till så kallad "claymation". Och det är inte längre tal om anonyma kämpar, utan du måste rent av inför varje runda gå igenom inställningar där du väljer färger, frisyrer och annat.

Det tog mig ett tag att lära mig uppskatta denna nya bubbelgumsinspirerade design, men nu gillar jag den verkligen. Universumet känns helt enkelt mer genomtänkt och fokus ligger lyckligtvis fortfarande på gameplay.

Nidhogg 2
Singleplayer är kul, men behållningen kommer helt från multiplayer.

Den andra stora nyheten är de nya vapnen och det "sten, sax, påse"-inspirerade systemet. Den klassiska värjan är såklart fortfarande huvudnummer med tre olika höjdnivåer på blockering och anfall. Tilläggen är dolken som påminner om värjan men är lite snabbare, det förödande men långsamma bredsvärdet samt en pilbåge för avståndsattacker. Varje vapen har sin överman, men skillnaden är inte så stor att du automatiskt förlorar för att du har fel utrustning.

Det finns tio banor att välja på från en vacker och lätt nostalgisk karta. De har alla sin unika karaktär och kan vara omgjorda versioner av någon av originalets fyra banor, en vintervärld, en tveksam nattklubb eller min personliga favorit - ett träsk där jag initialt slåss framför ett psykedeliskt träd och kämpar mig fram till Nidhogg till medryckande reggae. Musiken är överhuvudtaget bra och det är stor chans att du kommer fortsätta nynna på musiken efter att spelet stängts av.

Nidhogg 2
Döda och spring.

När det kommer till spellägen så saknas det, liksom i originalet, variation. De som finns är dock bra. Arcade Mode är singleplayerläget där du tar dig an den allt smartare artificiella intelligensen med en växande arsenal längs vägen. Det tar runt 20 minuter att spela igenom, men även om det är roligt känns det fortfarande som en glorifierad tutorial inför att möta riktiga människor.

Lokal multiplayer är som sagt den stora grejen i detta spel och även om det här känns mindre polerat än i originalet så underhåller det rejält. Det är helt enkelt lite mer lättillgängligt nu och det ger i sin tur upphov till fler uppseendeväckande comebacker, vilket i sig är kul. Varje match är den andra olik där det ibland går som en dans och andra gånger blir en snortajt uppgörelse som böljar fram och tillbaka. Det kommer skrattas, gråtas och krossas handkontroller - och framför allt kommer ni ha roligt (inte minst med möjligheten att köra en turnering för åtta personer)

För att ge lite mer variation kan du även justera matchreglerna, inklusive tidsgräns, sudden death och andra spelmässiga "fusk" som hjälper till att hålla konceptet fräscht. För alla oss purister går det till och med att välja old school-inställningar och få ett spel som påminner om originalet.

Nidhogg 2
Nya vapen finns att tillgå, vilket ökar variationen.

Onlineläget är som ovan nämnt tillbaka med ett rankat läge för den som vill. Men precis som med föregångaren är nätkoden helt enkelt inte särskilt välgjord. Det laggar och hostar, men egentligen bryr jag mig inte nämnvärt då så mycket av glädjen ligger i att ha folk i soffan att spela mot och med. Nidhogg 2 är alltså inte perfekt på något vis och det har även andra brister. Jag gillar den nya grafikstilen men tycker att karaktärerna fortfarande är i tristaste laget. Vapnen är inte heller helt balanserade och pilbågen är rätt menlös mot bättre spelare. Inte heller får man rösta om bana eller slumpa fram den längre, utan nu handlar det mest om att välja snabbast. Jag tycker dessutom inte att det fungerar bra att spela med tangentbord, utan använd för sjutton en handkontroll!

I slutändan är den stora frågan: är detta bättre än originalet? Tyvärr har jag inte något glasklart svar att ge där. Det är förbättrat på flera sätt med mer variation och samtidigt mer lättillgängligt, men puristen i mig tycker samtidigt att det är lite slarvigt med att registrera träffar rätt ibland och orättvisa respawns.

Nidhogg 2
Att spela Nidhogg 2 online kan få vem som helst att hålla sig för skratt.

Nidhogg 2 är fortfarande ett väldigt roligt multiplayerspel värt att spela, men det lär inte bli samma kultklassiker som originalet. Jag kommer inte ta bort det och köra detta istället, men däremot kan det här nog vara ett komplement.

8 / 10
+
Mer variation, förbättrad spelbarhet, snygg ny grafikstil, mycket inställningar, underbart grundkoncept