FIFA 18

FIFA 18

Årets händelse för fans av digital fotboll är här. FIFA 18 har nu släppts och våra danska kollegor har sparkat boll...

• Text: Carl Nielsen, GR DK (Översättning: Jonas Mäki och Petter Hegevall)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

FIFA 18 känns bra, riktigt bra och redan nu vågar jag påstå att det är bäst i serien hittills. Det är en superb fotbollssimulator där raffinerad spelbarhet ser till att belöna kreativitet med mål som ser ut att vara hämtade från en riktig match. Vi snackar även spekulärt bra grafik som visar vilket stort kliv serien tar i och med detta spel. Som för att göra allt bättre är det dessutom sprängfyllt med innehåll. FIFA Ultimate Team Mode är bättre än någonsin förr och är nu underhållande för både de som spelar online och solo, och karriärläget har byggts ut med nya funktioner. Den stora stjärnan här är dock The Journey, även om det har sina brister.

Innehållet i ett fotbollsspel är ganska överflödigt om inte spelbarheten känns som den borde göra. Det är lyckligtvis inget problem här eftersom FIFA 18 är en naturlig fortsättning på FIFA 17. Både FIFA 15 och FIFA 16 hade sina problem, men förra året fick EA till rytmen och det blev roligt att spela samt kändes som det skulle. I FIFA 18 byggs det vidare på just detta, det är mer komplett, balanserat och polerat och alla nya animationer gör susen.

FIFA 18
Det är Real Madrid-superstjärnan Cristiano Ronaldo som pryder årets omslag och knepigt vore det väl annars så otroligt bra som han är just nu.

Allt fungerar helt enkelt lite bättre nu. Skillnaden mellan starka och lätta spelare är tydligare, samma sak gäller för acceleration, dribblande och passförmåga. Det är lättare att känna skillnaden mellan spelare och det bidrar till en mer realistisk upplevelse. Detta gäller även när jag spelar mot artificiella intelligensen, där ett möte mot Manchester United känns som just det och inte ett möte mot Hull City.

FIFA 18 innehåller ett nytt system för dribblingar som är mer känsligt för nyanser kring spelarens kontroll. Dribblingsfantomer som Messi och Neymar kan dribbla och byta riktning på en femöring där endast en minimalt tilt på analogspaken kan vara tillräckligt för att lämna försvararen bakom dig. Krossbollarna är också betydligt enklare att sätta som de ska nu och få att landa där det är avsett. Ett system som kanske kommer ta lite tid att vänja sig vid för somliga, men det är helt klart en frän förbättring.

Det finns även många andra nya gameplay-tillägg som att kunna byta spelare utan att behöva ta till menyerna och ovan nämnda animationssystem som ger mer följsamma och dynamiska reaktioner. Ännu viktigare är dock att FIFA 18 rakt igenom är en solid spelupplevelse. Jag har inte hittat några störande tekniska problem (säger inte att de inte finns, men jag har som sagt inte stött på något), men det betyder inte att allt för den saken skull är helt perfekt.

FIFA 18FIFA 18FIFA 18
FIFA 18 bör inte beskrivas enbart som ett fotbollsspel längre utan som en fullfjädrad fotbollssimulator då det simulerar sporten på det bästa sättet som vi på Gamereactor någonsin sett.

Passningsspelet har nämligen ändrats på ett sätt jag inte riktigt trivs med och känns lite för automatiserat så jag passar till kollegor jag inte nödvändigtvis ens pekat mot. Tidigare har det funnits mer frihet kring detta. Det finns fortfarande manuell spelkontroll lyckligtvis, men jag föredrog den fungerande lösningen mitt emellan från fjolåret.

I och med FIFA 17 började EA på allvar dra nytta av Dice Frostbite-grafikmotor med mer detaljrikedom och mellansekvenser. I teorin åtminstone, för jag fick kämpa med att se några större skillnader. I FIFA 18 är det däremot andra bullar. Grafiken är direkt makalös, i synnerhet gällande belysning, animationer och detaljer. HDR-stöd finns och FIFA 18 ser otroligt ut på TV som stödjer detta. I synnerhet på arenor i stark solbelysning. Att spela exempelvis på Leicesters King Power Stadium på eftermiddagen är en fröjd med HDR.

Sättet som du tar straffsparken på har återgått till EA:s gamla formel där du återigen måste koncentrera dig på placering, teknik samt styrka och inte nödvändigtvis hur du ska löpa mot bollen. Detta kommer att vara en stor lättnads för många spela och en förbättring som jag verkligen uppskattar då jag var tveksam till hur straffarna fungerade i fjolårets spel. Försvarsspelet har förbättrats också och för första gången på flera år anser jag det vara riktigt roligt och uttömmande rent mekaniskt (med massa inbyggd belöning) att försvara kassen.

FIFA 18
FIFA 18 använder sig av den svenskutvecklade Frostbite-motorn (Fortsbite 3.0 närmare bestämt) för första gången någonsin, något som oroat mången fanatiker men som bevisligen gjort storverk för i princip varenda beståndsdel. FIFA 18 är det snyggaste spelet i den mångåriga serien med stor marginal.

Detta eftersom det nu finns fler detaljer inbyggda i sättet som man delar ut tacklingar på. Det handlar nu mer om timing och det är viktigt att känna in spelets tempo för att verkligen hamna i flytet och kunna pricka försvararna helt rätt och på så sätt stoppa deras framfart utan att riskera gult kort. Detta är inte avgörande för det här spelet och jag säger absolut inte att försvarsdelen var usel i fjolårets spel, men det gör som sagt att jag njuter av att spela försvar på ett sätt som jag aldrig tidigare gjort i ett fotbollsspel.

FIFA 18FIFA 18FIFA 18
FIFA 18
FIFA 18