Judge Dredd: Dredd vs. Death

Judge Dredd: Dredd vs Death

Stora ambitioner från pålästa utvecklare till trots: Dredd vs Death är ett platt fall.

Idén med ett Judge Dredd-spel som förstapersonskjutare är inget annat än bäst. I Dredds värld har polisen ersatts av folk kallade Judges som är polis, domare, jury och bödel ? i ett. Det finns drivor av förstklassigt seriematerial att hämta inspiration ifrån och ett starkt persongalleri. Serien har en mycket speciell svart humor och är helt genomsyrad av frän samhällskritik.

Judge Dredd är också en väldigt våldsam serie, där huvudpersonen med samma namn bara med nöd och näppe kan kallas för en god människa. Det är den osedvanligt onda världen runt omkring honom som istället gör att han känns som en reko person.

Utvecklarna har till grafikmotorn Asura använt något de kallar spectacular shading. En teknik som ger spelet ett tecknat utseende, men samtidigt är mer flexibelt färgmässigt jämfört med cel shading. Det ger spelet en mörk och dyster ton som perfekt passar den råa världen i Mega City One. Utvecklarna har varit noggranna med att hela tiden vara varsamma med figurerna och inte våldföra sig på originalserien på samma sätt som filmfloppen med Stallone gjorde.

Spelet kretsar kring faktumet att vampyrer sprider sig oroväckande snabbt i Mega City One. Självklart är det upp till Dredd att ta hand om det hela. Avhoppade Judges antas ligga bakom det hela, antagligen ledda av den osedvanligt onde Judge Death. Flera kända platser i Mega City One och det känns klart tufft att se hela den perverterade jättestaden torna upp i spelets bakgrunder. En skön stämning sätts också an under spelets mellansekvenser som är både välskrivna och synnerligen snygga.

Dessvärre måste jag konstatera efter bara någon timmes spelande att utvecklarnas goda ambitioner fallit platt. Spelkontrollen är ryckig och det är svårt att få till någon riktig precision. Inte heller beter sig vapen man plockar upp som man förväntar sig, och en hagelbrakare kan vara direkt svår att pricka med, oavsett vilken distans man skjuter på. Designmässigt är det stendött. Visst finns de karakteristiska uniformerna och andra liknande fenomen från serien, men det räcker inte när personerna som bär dem får Ben Affleck att framstå som en karaktärsskådespelare. På den tekniska fronten är bilduppdateringen redan från grunden för låg, dessutom med tendens att sjunka ytterligare.

Ett intressant fenomen är att man förväntas vara just lagen när mans spelar som Judge Dredd. Missköter man sej och terroriserar oskylda råkar man snabbt i onåd hos de bestämmande. Kul också att Dredd kan gå omkring och interagera med sina omgivningar. Dessvärre är spelets omgivningar påfallande ofta väldigt stela och känns inte alls lyckade.

Skulle man ta bort faktumet att man spelar som Judge Dredd i hans fantastiska värld, hade detta varit en ytterst medioker förstapersonsskjutare. Tack vare den trots allt gedigna grundstommen med miljöer, fiender och framför allt hjältar undviker spelet ren kollaps. Djupt besviken får jag konstatera att spelet inte ens lär roa de mest fanatiska Dredd-fansen, oavsett hur elak Dredd låter när han väser fram: "I am the law". Tyvärr.

Judge Dredd: Dredd vs. DeathJudge Dredd: Dredd vs. DeathJudge Dredd: Dredd vs. DeathJudge Dredd: Dredd vs. Death
04 Gamereactor Sverige
4 / 10