Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Mystik Belle

Mystik Belle

Jonas Mäki har assisterat Belle att återställa en viktig dryck och nedkämpat hundratals fiender i Wayforwards våldsamt charmiga Mystik Belle...

Det är omöjligt att inte snabbt riva av en massa popkulturella referenser när vi snackar Mystik Belle. Det handlar trots allt om en magiskola kallad Hagmore och innehåller referenser från spel som Castlevania: Symphony of the Night och Wonder Boy: The Dragon's Trap samt med tydlig inspiration av Buffy the Vampire Slayer. Vi snackar om en rätt fräsch variant på metroidvania-genren kombinerat med ett äventyrsspel av peka/klicka-modell, och eftersom Shantae-gänget Wayforward Technologies ansvarar för konsolversionerna, förstår du nu säkert att det finns anledningar att kolla in detta lite extra.

Mystik Belle
Oskyldigt anklagad, men Belle tycks vara lika glad för det.

Det är väl möjligen ytligt, men innan jag ger mig in på att förklara vilket genommysigt och välgjort spel detta faktiskt är, så vill jag snacka grafik först. Detta är ett pixelspel av det mer påkostade slaget, mindre Mega Drive och Super Nintendo, och desto mer Neo Geo eller Sega Saturn. De moderna effekter som lagts till smälter snyggt in i helheten och sammantaget får Mystik Belle en säregen stil som gör att jag ofta stannat upp bara för att insupa de vackra pixlarna hos de stora och detaljerade figurerna.

Belle MacFae heter spelets protagonist och hon studerar alltså vid Hagmore School of Magic. För alla som kan sin Harry Potter kommer mycket omedelbart kännas igen med lätt ockulta lärare, lektioner med stökiga elever, den obligatoriska klassnörden och såklart en uppsjö av övernaturliga grejer. Men för att det ska bli ett äventyr måste såklart något hända och det gör det också när brygden Walpurgisnacht Brew går snett och Belle får skulden för detta. Hon får i uppdrag att fixa allt och mer behövs inte för att ge sig av på äventyr.

Mystik Belle
Det är stora figurer på skärmen i Mystik Belle och precisionen är inte alltid vad den borde vara.

Nu låter det såklart lättvindigt, men faktum är att Mystik Belle är alldeles makalöst välskrivet sett till dialog, så det blir ändå underhållande och spännande att sakta ta sig fram. Dessutom är persongalleriet direkt makalöst, ta bara klassens lätt deprimerade halvtroll som aldrig får vara med i gemenskapen. Redan tidigt under resans gång stöter jag på utrymmen jag inte kommer åt och vet såklart, eftersom genren hör till mina favoriter, att jag behöver fler föremål och fler färdigheter för att kunna ta mig framåt.

Mystik Belle
Mystik Belle