Startsidan
The Evil Within 2

The Evil Within 2

2014 års The Evil Within visade prov på potential men levde inte riktigt upp till förväntningarna. Oliver Thulin har tagit reda på om uppföljaren har vad som krävs...

Sebastian Castellanos är lite av ett vrak när vi först återser honom. Det är väl inte så konstigt kanske. Han överlevde sitt första besök i STEM-maskinen och besegrade Ruvik men det har inte varit lätt för honom att återgå till ett normalt liv. Ingen tror på hans vittnesmål om vad han har gått igenom. Psykiatriker har försökt vifta bort det som hallucinationer frammanade av traumat han genomled när hans dotter brann ihjäl i deras hus. De gör ett rätt bra jobb, han har själv börjat tvivla på sin mentala hälsa. För att döva hans lidande har han återupptagit flaskan och förlorat jobbet på kuppen. Det är en nedbruten man vi åter bekantas med. Men när Juli Kidman, en före detta kollega som visade sig vara en dubbelagent för den skuggklädda organisationen Mobius, letar upp honom och säger att hans dotter inte bara lever utan är fast och försvunnen i en ny STEM-maskin måste Sebastian rycka upp sig och återigen möta sina värsta fasor.

The Evil Within 2
Människans ångest inför att få reda på vad som gömmer sig runt nästa mörka hörn är något som alla bra skräckspel livnär sig på.

Som ett fan av den gamla skolans Resident Evil-spel och skräckgenren vi kallar "survival horror" var det för mig svårt att inte bli duktigt uppspelt över faktumet att Shinji Mikami skulle återvända till skräcken med The Evil Within år 2014. Detta är ju trots allt mannen som står ansvarig för två av Resident Evil-seriens absolut bästa delar - originalet samt dess remake och fyran. Det var precis vad jag behövde då, när Resident Evil mest handlade om Michael Bay-explosioner och att slå sönder stenbumlingar med bara knytnävarna. The Evil Within nådde dock inte riktigt hela vägen fram för mig. Det bjöd på några riktigt bra delar, där kanske framförallt kapitel nio stod ut, men kändes på det stora hela lite oslipat och livlöst. Samtidigt var jag mer än villig att ge uppföljaren en chans och det är kul att nu kunna säga att The Evil Within 2 är vad ettan kunde ha varit.

Jag är betydligt mer investerad i spelet den här gången redan från start och förklaringen till varför börjar med premissen. En hårdnackad pappa som ska rädda sitt barn är inte en unik eller fantasifull inramning men är mycket lättare att ta till sig än föregångarens, där jag inte riktigt visste vad som hände överhuvudtaget. Här försiggår en hel del konstiga grejer som inte går att förklara till en början också men slutdestinationen och spelets målsättning är klar och tydlig från början. Det driver dig framåt tillsammans med protagonisten.

The Evil Within 2
"STEM" är en maskin som skapar en värld och låter alla som är kopplade till den dela ett medvetande. Det är lika skumt som det låter. Men denna gång slipper vi utforska denna sjuka värld i letterbox-format.

En annan välkommen förändring finnes i spelets struktur. The Evil Within 2 är ett avsevärt mycket öppnare spel än sin föregångare. Det är inte en öppen värld á la Grand Theft Auto vi snackar om utan flera fragmenterade, lite mindre öppna världar som vi rör oss genom mellan de mer linjära, klaustrofobiska korridorerna och jag uppskattar växlingarna i tempo samt det extra svängrummet som det erbjuder. Jag känner att The Evil Within 2 ger mig mycket större utrymme att tackla spelets hinder på olika sätt här än sist och det sträcker sig även till någon bossfajt här och var, där jag många gånger kan använda mig av fällor och dylikt i miljöerna mot bossen.

Att smyga och döda fiender med tysta knivattacker fungerar mycket bättre den här gången och vapnen känns bättre att skjuta med, vilket gör att det helt enkelt blir roligare att döda monster - något som givetvis är enormt fördelaktigt i ett spel där det dödas massor av monster.

The Evil Within 2
The Evil Within 2
The Evil Within 2