Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Fire Emblem Warriors

Fire Emblem Warriors

Vi har dängt tusentals harakiri-benägna ruskprickar i det överlägset mest actionfyllda Fire Emblem-spelet hittills...

4647 fiender väller emot mig samtidigt. Jag spelar som en spenslig blond yngling med taskig frippa samt lama one-liners och börjar rytmiskt trycka på Y-knappen för att slåss. Liken staplas på hög i rasande tempo och en räknare tickar på, 1-2-5-11-32-55 och så vidare. Som final aktiverar jag min supermätare varpå min figur börjar lysa, spektakulära vinklar visas och ytterligare ett tjugotal fiender får bita i det digitala gräset.

Närmare hundra fiender nedgjorda, men Fire Emblem Warriors är ett av Omega Force oväntat populära Mosou-spel och det är att betrakta som en fjärt i kosmos. Redan runt hörnet väntar ett hundratal fiender till på att få smaka svärd och längre bort skymtar en boss. Bara att börja hugga på nytt.

Fire Emblem Warriors
Rowan och Lianna heter de båda huvudpersonerna i Fire Emblem Warriors, båda nykomlingar i serien.

Det vore väldigt lätt att bara såga Fire Emblem Warriors. Det skiljer sig egentligen ganska marginellt från Musou-spelen som vid det här laget ynglat av sig i fler versioner än någon rimligen kan behöva. Efterblivna fiender i stora lass slänger sig likt lämlar med dödslängtan mot dina tillhyggen, och mer är det egentligen inte. Traditionellt kretsar serien kring kinesiska eposet Romansen om de tre kungadömena, om än med väldigt, väldigt (väldigt) liberala tolkningar om vad som hände då, men vi har även sett Samurai Warriors med japanska lirare som tillverkar sashimi av anstormande trupper samt tolkningar av One Piece-animén och Zelda i Hyrule Warriors.

Jag har dock absolut inga planer på att såga. Tvärtom. I princip samtliga inkarnationer av spelet jag testat har haft en sak gemensamt: de har alla varit roliga att spela. Det är en sådan där serie som lyckas med bedriften att erbjuda intuitiv underhållning samtidigt som det finns nog med speldjup för att jag ska kunna utvecklas från början till slutet som spelare - och därefter ändå vara sugen på köra ett varv till eller två.

Fire Emblem Warriors
Var beredd på att slåss mot många fiender, riktigt många.

Den här gången är Fire Emblem temat, och även om det är ett strategispel normalt, så passar det ändå konceptet väldigt bra. Istället för att i tur och ordning gå runt och dänga illbattingar, så får jag här springa runt och härja fritt. Slagfält som slagfält, bara det att jag får ett helt annat perspektiv på saken samt dräpa i realtid. Ursprunget som strategispel gör sig dessutom påmint här och var som för att hedra ursprungsmaterialet, och det finns som väntat en hel del fanservice att gotta sig åt om man gillar serien. Till exempel finns här pixelversioner av alla hjältar i menyerna och du kan välja att spela på premissen att döda karaktärer förblir just döda...

Det kanske mest uppenbara är annars hur den klassiska vapentriangeln i Fire Emblem används i detta spel genom att markera ut vilka fiender du har särskild fördel mot. Det gör att det alltid finns en poäng med att se till att dina medhjälpare är rätt beväpnade och kommendera rätt folk mot rätt fiende. Svärd slår yxor, yxor slår lansar och lansarna i sin tur slår svärden. Innan varje strid drar igår kan du därför enkelt leka kommendör och domptera runt folk. Kommer du behöva någon vid din sida för starka lagbaserade attacker (och för att bygga relationer) eller för helande, ska du skicka Frederick och denne stridshäst raka vägen genom fiender på jakt efter någon avlägsen rackare och vilken rutt ska du själv ta?

Fire Emblem Warriors
Bilduppdateringen är mycket stabil trots allt som händer på skärmen.

Skärmen dränks ganska omgående i symboler och funktioner, vilka ändå oftast känns hyfsat enkla att förstå. Dessutom bombas jag av hjälpskärmar som hela tiden förklarar och/eller påminner mig om hur saker och ting fungerar. Ska du använda extraliv, hela någon annan, avfyra specialattacker, byta figur, försöka handla något av Anna i stridens hetta, försöka ta över en plats där fiender väller fram i oändlig mängd för att få dem att sluta eller kanske ge dig på bossen och försöka avsluta striden?

Fire Emblem Warriors
Fire Emblem Warriors
Fire Emblem Warriors