Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

World of Warplanes

World of Warplanes Update 2.0

Efter att ha dominerat land och hav tar Wargaming nu till skyarna. Eller ja, har tagit till skyarna sedan drygt fyra år tillbaka. Men släpper nu en uppdatering kallad "Warplanes 2.0." Är det värt att återvända?

Min kunskap om aerodynamiska äventyr medelst bevingade järnåbäken, börjar och slutar med det jag kan om Röde Baronen (och allt det lärde jag mig från Snobben). Att ha burit pilotbrillor från Rayban, även äkta sådana, gör en heller inte till en flygplansafficinato i min mening. Men jag desto mer om spel. Och att flyga i spel är oftast lättare än att göra det på riktigt - World of Warplanes inkluderat.

World of Warplanes
Hangaröversikten (plus de andra menyerna) känns ibland lite sneva. Layoutmässigt.

Konceptet är enkelt - bemanna ett flygplan, ge dig ut tillsammans med ditt lag, ta sikte på närmsta fiendeplan (eller bas) och skjut vilt. Samtidigt som du undviker motståndarna, vars strategi ser likadan ut. En match är kort, intensiv och består oftast av tre, fyra områden som måste tas över (vilket görs genom ovannämnda tillvägagångssätt). Detta är vanligtvis rätt roligt. Jag säger "rätt roligt" då jag misstänker att det här kommer tilltala olika spelare i olika grad. Kan man inget om flygplan (Moi) men uppskattar den klassiska teambaserade dösmatchen, kommer man ha roligt med det här. Kan man dock mer om flygplan, är chansen stor att man uppskattar det ännu mer.

World of Warplanes
Vissa plan har bakmonterade vapen. Något som i mångt och mycket är nödvändigt.

För under ytan finns en uppsjö av plan, med tillhörande historier och tillbehör. Och då denna recension inte är av spelet i sin helhet, utan är menad att fokusera på nyheterna, är det just det vi är intresserade av; Undersidan. Vad är nytt sedan sist? Enligt pressmeddelandet ska man ha stoppat in nya klasser, ett nytt läge (Conquest), genomfört en total ommöblering av flygplanstyper och dess egenskaper, och slutligen, sett över tekniska aspekter.

World of Warplanes
Attackera. Slå ut. Attackera. Slå ut. Repeat

Om vi börjar med läget Conquest så finns det inte så mycket att säga. Det är Conquest för tusan: ett tävlingsinriktat läge där två lag kämpar om vem som kan erövra ett antal punkter. Och när alla punkter är erövrade så står det laget med mest mark under sig som segrare. Det fungerar som vanligt och är det som jag spelat mest av under min tid med spelet. Vad gäller justeringen av flygplanstyper och dess egenskaper, kan jag säga att de känns välbalanserade jämte varandra och varierande att flyga. Känslan när jag sitter i en liten "multirole fighter" (som enligt utsago, ska vara lätta och som gjorda för att sänka luftburna fiender) kontra att glida fram i en enorm bombare, skiljer sig markant och motiverar mig att mixa och matcha fordonsflottan i hangaren.

World of Warplanes
Skärmuppdateringen kan hålla sig i skinnet under lugna passager...

En aspekt som jag definitivt inte är nöjd med är grafiken och skärmuppdateringen. Ja, jag vet att det är gratis och därför ska jag nog inte bedöma det på samma sätt som jag skulle göra om det rörde sig om en fullpris-blockbuster, men ändå. Det hela känns, uppskruvat på högsta inställningar, rätt... Mja... Inte fult, nej, nej. Men på samma gång inte särskilt snyggt heller.

World of Warplanes
World of Warplanes