Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed Origins

De diskreta lönnmördarna är tillbaka efter ett sabbatsår, var det tillräckligt för att få en något stagnerad spelserie att nå upp till sin potential? Kim Orremark har satt betyg...

"Många saker ska man se innan man dör." Visst är det så man brukar säga? Om jag ska vara 100% ärlig fanns det inte ett ben i min kropp som verkligen trodde på Assassin's Creed Origins, inte för att jag hade förväntat mig ett uruselt spel, snarare trodde jag inte att Ubisoft skulle lyckas andas in nytt liv i spelserien och få den att kännas fräsch, jag trodde att det i sig var en omöjlig uppgift, jag hade fel - väldigt fel.

Jag har dock alltid gillat Assassin's Creed-spelen, både konceptet men också enskilda delar. Tvåan och Assassin's Creed IV: Black Flag står ut som höjdpunkter för mig. Någonstans efter Edward Kenways äventyr kändes det dock som att serien gick på konstgjord andning, lite som sportspelen vars utgåvor varje år endast innehåller små minimala förändringar kändes det verkligen som att det behövdes nya vinklar, förändrade grunder och ett annat fokus.

När jag får stifta bekantskap med den respektingivande (och tillsynes galne) Bayek of Siwa tar det inte många sekunder innan jag inser att den tionde (!) delen i spelserien om de vita lönnmördarna faktiskt är omgjord i grunden. Spelkontrollen känns tajtare, menyerna är kraftigt förbättrade och strukturen överlag skvallrar om ett mer genomtänkt spel. Men! Nu går jag händelserna lite i förväg, jag ska berätta allt om varför Assassin's Creed Origins är ett makalöst fantastiskt spel, men jag ska göra det i rätt ordning.

Assassin's Creed Origins
Egypten är slående vackert. Pyramider, krokodiler och sand, exakt allt man behöver i livet.

Berättelsen om Bayek börjar hastigt och olustigt. Det görs klart i den inledande sekunden att det är en klassisk resa om hämnd som står på menyn. Bayek är mycket arg men det finns även mängder av lager hos honom. Under äventyrets gång får jag lära mig mer om vad som får honom att kliva upp från halmbädden på morgonen. Han kanske aldrig blir lika färgstark som Ezio eller lika mysteriskt cool som Altair, men Bayek blir snabbt till en av mina favoriter, när gäller protagonister i Assassin's Creed.

Som medjay (en sorts beskyddare) är Bayek ingen nykomlingen i Egypten. Redan i spelets första stad, Siwa, som är även är Bayeks hemby, känner folk genast igen karln och hälsar honom hjärtligt välkommen hem. Berättelsen tar fart och på en resa som tar mig genom hela Egypten får jag inte bara se slående vyer, klättra på pyramider eller slåss mot flodhästar. Jag får också (i vanlig Assassins-anda) vara med i historiska ögonblick och träffa kända (numera stendöda) personer som Kleopatra och Pompey och se en av historiens kanske coolaste tidseror utvecklas framför mina ögon.

Det är inte världens mest originella premiss men den gör ett dugligt jobb för att jag ska känna mig driven att fortsätta och det bjuds på en och annan stor överraskning också. Hela grunden i Assassin's Creed handlar om att ett jätte, jätte, jätte elakt företag som kallas Abstergo. De har hittat ett sätt där det går att uppleva forntida minnen genom DNA och i tidigare spel har det blandats in element från nutiden. En aspekt som Ubisoft verkar ha haft svåra problem med att implementera med konsekvent god kvalité.

Assassin's Creed Origins
Egypten är otroligt stort och inbjudande, men för att inte springa slut på mockatofflorna bör en häst eller kamel användas som transportmedel.

De här nutidsdelarna finns även i Assassin's Creed Origins och jag vet att många ryggar tillbaka bara av blotta tanken, men! Överraskande nog är det faktiskt intressant att följa Layla på hennes resa parallellt med Bayeks, huvuddelen av spelet är dock den som utspelar sig för flera årtusenden sedan, och Egypten ett par årtionden före kristus är en magnifik värld, kommer det visa sig.

Assassin's Creed Origins är stort. Vi pratar gigantiskt, enormt, kolossalt och alla andra synonymer du kan tänka dig. Från den lilla byn Siwa eller sanddynorna i Iment Nome till att se pyramiderna som står ståtligt i Giza är det en fröjd för ögat att ta in. Bland alla sand och sol finns det också härliga oaser med vatten och växtlighet, träskmarker, hemliga grottor samt ett otroligt sprudlande djurliv. Räkna med att bli anfallen av lejon eller hyenor om du befinner dig på land och krokodiler eller flodhästar om du är nära vatten. Det finns få saker som är mer snopet (som Mäki hade uttryckt det) än när man slåss mot tre-fyra soldater och på något vis lyckas backa in i en flock flodhästar som uppenbarligen inte vill någonting annat än att utrota mänskligheten.

Som inte allt det var nog har spelet även en dag/natt-cykel och dynamiska sandstormar som ytterligare förstärker den redan fantastiska atmosfären. Okej, nu har jag konstaterat att Ubisoft har byggt en underbar spelvärld i Egypten, men vad spelar det för roll, den måste ju innehålla någonting vettigt att göra säger du? Då kan jag bara säga - det gör den.

Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins