Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Megaton Rainfall

Megaton Rainfall

Ingen livmätare, oändliga krafter och ett solsystem att röra dig i. Välkommen till unika Megaton Rainfall...

• Text: Gamereactor FI, (Översättning: Jonas Mäki)

I Pentadimensional Games titel Megaton Rainfall är det din uppgift att axla rollen som en gudomlig varelse med uppgiften att beskydda jorden från ett utomjordiskt anfall. Och lyckas du med detta kan du se fram emot svaret på den eviga frågan om vad som egentligen är meningen med livet. Något att kämpa för.

Megaton Rainfall
Ett sätt att färdas som slår kommunala transportmedel alla dagar i veckan.

Skalan på världen i Megaton Rainfall slår det mesta jag sett i spelväg tidigare och här kan du galant röra dig från jordens yta ut till gränserna för vårt solsystem - och såklart allt däremellan. Det är på flera sätt lite av en gudasimulator där du kan röra dig fritt vart du vill och slippa känna dig begränsad. Du är ju trots allt jordens beskyddare så det är inte mer än rätt att du får chansen att vara sådär härligt överkraftfull.

När du kommer från rymden och närmar dig jordens yta, laddar spelet galant in städer och terräng sömlöst utan några som helst separata laddskärmar, vilket imponerar. Vad som däremot inte imponerar lika mycket är det grafiska. Du kan stöta på fotgängare med vad som tycks vara rigor mortis i ansiktet som fastnat i trottoarer och mellan varven stöter jag på bilar som kör igenom varandra utan att det blir någon kollision. Å andra sidan, att bara flyga genom molnen och se solstrålarna lekfullt lysa igenom dem är lika vackert som avslappnande och ger ett lite annat perspektiv till beskyddarverksamheten. I förstapersonsläge syns dessutom din karaktärs armar och ben, vilket jag tycker är ett trevligt inslag som gör allt mer levande.

Megaton Rainfall
Dessa ruskprickar får inte förgöra jorden. Det ska du se till.

Megaton Rainfalls många olika uppdrag är tämligen actionspäckade och låter dig peppra fiender med rosa blixtar som galant avfyras ur dina nävar. Det fungerar på flera sätt som en förstapersonsskjutare, och i början av varje fiendevåg stormar utomjordingarna bebyggelse och du måste dräpa alla så snabbt det bara går. Eftersom du trots allt är gudomlig håller du inte på med trams som livmätare, men misslyckas du däremot med att vakta städer på ett bra sätt är du stekt.

Megaton Rainfall
Megaton Rainfall