Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Super Lucky's Tale

Super Lucky's Tale

Kan en plattformsnykomling konkurrera med 80- och 90-talets etablerade genrekungar? Nej, men Lisa har haft kul konstant sedan Super Lucky's Tale åkte in i skivläsaren...

Det var under Microsofts E3-mässa den där röda, fluffiga svansen dök upp och fick många av oss Rare-fans att tappa andan. Var det dags för den sedan länge begravda, vulgära räven Conker att återupplivas? Formatexklusiviteten stämde ju trots allt överens med ett sådant önskeprojekt. När hela räven syntes stod det dock klart att storföretaget inte öppnat likkistan riktigt än, ett annat rött, fluffigt djur syntes istället i bild. Ett rejält mycket kramgoare, snällare sådant. Suckar kunde höras när filuren uppenbarade sig men är det verkligen en karaktär, och i sin tur, ett spel värt att sucka åt?

Super Lucky's Tale
Välkommen till världens mest färgglada (med extra betoning på glada) spelvärld.

Det är tufft att etablera en helt ny spelserie i en av de mest 80- och 90-talslsdominerade genrerna, så när en studio gör ett ärligt försök att konkurrera med giganter vi minns genom ett nostalgiskt filter är det värt att kika närmare på. Oculus Rift-liret Lucky's Tale fick ett relativt varmt mottagande trots det nischade formatet när liret släpptes förra året, och nu är det alltså dags att vidareutveckla konceptet. Den här gången utan VR-tvång, dessutom.

Playful Corps Super Lucky's Tale har inte samma förutsättningar som de stora plattformsserierna har, Lucky kommer inte att få någon villkorslös kärlek, ingen kommer att bortse från några problem och liret kommer samtidigt att stå som pytteliten konkurrent till spelserier som etablerats sedan åttiotalet. Dessutom släpps det nästan samtidigt som det mycket underhållande Super Mario Odyssey. Ett tufft uppdrag i sig självt för en relativ nykomling, skulle jag vilja påstå. Ett andra påstående är att Super Lucky's Tale faktiskt klarar sig ganska bra.

Super Lucky's Tale
Lucky's rävsyster hjälper till från ett säkert avstånd och ger spelaren fiffiga tips i skojiga konversationer.

Super Lucky's Tale tar sin början mitt i en intrig mellan de glada bokväktarna och den arga, genomonda kissekatten Jinx och hans Kitty Litter-gäng. Jinx och hans kumpaner vill desperat ha boken "Book of Ages" som vår protagonistduo vaktar med sina rävliv och väktarna vägrar ge ifrån sig skatten. Helt plötsligt öppnar sig boken och sväljer både kattgänget och stackars Lucky som offrar sig för att rädda sin syster från... vad som nu väntar inuti boken. Så, vad är det som händer däri egentligen?

Spelaren välkomnas av en otroligt inbjudande, färgglad och färgstark värld fylld till brädden av charmiga varelser att tala med, luriga fiender att handskas med, mynt och prylar att samla och banor att klara. De som är fans av gamla härliga 3D-plattformslir som Banjo-Kazooie och Conker's Bad Fur Day kommer att känna sig som hemma här, för den retrodoftande värmen är riktigt påtaglig, även om liret inte är lika vuxet som de tidigare nämnda storliren. Spelvärlden är uppdelad i flera olika hubbvärldar som, utöver diverse samlarobjekt, huserar ett gäng olika banor som ska klaras.

Super Lucky's Tale
Runt om i världen finns ett gäng olika pussel att lösa med skojiga priser efter avklarat uppdrag.

Ditt uppdrag, som den peppiga lilla räven är att hoppa, slå och klura dig tillbaka till din kära syster genom att ta dig förbi alla Kitty Litters gängmedlemmar. För att klå dessa krävs att du klarar alla hubbvärldars banor och bosstrider, en för varje kattelaking. Banorna ser alla rejält olika ut, vissa spelas som 2D-plattformslir och osar Donkey Kong-vibbar medan andra mer påminner om Nintendos färgglada 3D-saga Super Mario 3D World och det är lätt konstaterat att denna miljövariation hjälper spelet från att bli enformigt. Varje steg är ett steg mot nya äventyr och det är svårt att lägga ifrån sig kontrollen när man väl kommit igång.

Super Lucky's Tale
Super Lucky's Tale
Super Lucky's Tale