Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Monopoly for Nintendo Switch

Monopoly for Nintendo Switch

Det klassiska brädspel går nu även att avnjuta till Nintendo Switch. Vi kollar in om detta är något för brädspelssugna...

• Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Monopol har länge varit det perfekta hjälpmedlet för att sabba trevliga familjesammankomster, och det har släppts till praktiskt taget varenda konsol. Senast i raden är Switch, vilket också tvingar dig att spela lite hövligare, eftersom det riskerar att bli tråkigt för dig om du sular din Switch i backen efter att ha fått betala storkovan på Norrmalmstorg.

Monopoly for Nintendo Switch har flera spellägen, däribland såklart det klassiska där du får köra ett helt komplett parti Monopol. Eftersom ett parti kan ta sin modiga stund finns möjlighet att spara så du kan återuppta omgången efter middagen. Ett annat spelläge är Goal & Action Cards där du väljer olika mål för att vinna som att vara först med att få upp ett hotell eller tjäna 2000 Monopol-slantar. Sedan får varje spelare actionkort som kan kasta om förutsättningarna. Därmed får konceptet lite mer fräschör.

Monopoly for Nintendo Switch
Monopoly for Nintendo Switch har både trevlig och tydlig presentation.

Utöver det finns sedan House Rules eftersom så många inte kan reglerna till spelet och kör med eget hittepå. Därmed går det alltså att bland annat köra med att böter hamnar under rutan för fri parkering så den som hamnar där till slut får rubbet och liknande, men bara med en husregel i taget. Till sist finns även läget Speed Dice om du vill snabba på spelet. Det ger nya tärningar som skyndar på det roliga. Speed Dice är i sig inget nytt och de som kan sitt Monopol känner säkert igen konceptet, men det funkar.

För purister är det möjligt att spela med det klassiska brädet, men för att göra det mer TV-spelskompatibelt finns här Living Boards. Som namnet antyder ger det mer levande spelplaner som rör sig och ändras när du utforskar dem. Tre teman finns tillgängliga; City, Amusement Park och Haunted House. När du bygger så ser du grejerna byggas och samma sak när du tvingas riva. Det är betydligt trevligare att se på, men inte lika lättöverskådligt.

Monopoly for Nintendo SwitchMonopoly for Nintendo SwitchMonopoly for Nintendo Switch
Det finns en hel del att lära sig, men allt gås pedagosiskt igenom.

Det är lite knepigt att spela Monopol digitalt. Spelet har en hel del moment och det tar tid att lära sig. Lyckligtvis finns pedagogiska instruktioner som hjälper dig att flytta, kolla fastigheter och inteckna mark samt själva handeln som inte är helt glasklar. Det kan bli lite fippligt, i synnerhet med små Joycons i näven.

Monopoly for Nintendo Switch
Räkna med en hel del ställtid och väntande
Monopoly for Nintendo Switch