Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Lego Marvel Super Heroes 2

Lego Marvel Super Heroes 2

Ännu ett Lego-spel med Marvels superhjältar i huvudrollen. Kim har smiskat alla möjliga obskyra Marvel-figurer till småbitar i över en vecka nu...

Jag älskar Lego. De gula plastgubbarna, krokodilerna med avtagbara överkäkar och de konstanta letandet efter den sista biten till den episka borgen är sådant som definierat min barndom. Jag älskar även Marvel. Jag har läst nästan alla serietidningar som producerats om Spider-Man, djupdykt i Guardians of the Galaxy och missbrukat Netflix-serier som om det inte funnits någon morgondag. Jag älskar TV-spel, också, såklart.

Kombinationen av dessa tre saker var ingenting annat än magisk i Lego Marvel Super Heroes och efter att jag och frugan hade spelat igenom det, har jag har längtat efter ett en uppföljare. Vi har spelat en mängd olika Lego-spel efter det men ingenting har lyckats fånga vårt intresse på samma sätt. Marvel Super Heroes var fantastiskt och ett av de få spel som jag har tagit 100% i på bra många år.

Som 30-årig minigubbe är jag definitivt inte målgruppen för Lego-spelen, inte ens nära egentligen, därför placerade jag min son, Frank fem år, i soffan bredvid mig för att sedan hålla koll på hans reaktioner och intryck. Han är ingen initierad spelare ännu även om han älskar Mario Kart 8, Pokken Tournament och Super Mario Odyssey, men hans intresse för spel är stort men hans tålamod är kort och han äskar Lego.

Lego Marvel Super Heroes 2
Delad skärm är definitivt en av de bästa egenskaperna med Lego Marvel Super Heroes 2.

Allt handlar om att slå sönder precis varenda föremål som finns i närheten, bygga ihop delar för att lösa pussla och dänga elakingar och sedan repetera allt. För mig har det alltid handlat om simpel underhållning, nästan som avslappning, och möjligheten att sätta sig i soffan tillsammans med en vän, partner eller barn blir alltmer sällsynt idag. Det ska sägas direkt, det har inte hänt särskilt mycket med Lego-formulan den här gången heller. Spelen får små förbättringar för varje år som går men det har du spelat ett spel de senaste tio åren vet du vad du har att vänta dig.

Lego Marvel Super Heroes 2 börjar explosivt. Det är Guardians-gänget som inleder det första uppdraget med en smäll som heter duga. Frank säger direkt, "Jag vill spela som hunden". Hunden är Rocket Raccoon och det får han ju. Storyn och grundpremissen är helt vrickad, minst sagt. Kang the Conqueror och allt vad tidsresor, sammanflätade dimensioner och de mest obskyra Marvel-karaktärerna innebär finns med och trots att jag ser mig som ett stort Marvel-fan upplever jag det som väldigt rörigt direkt från start.

Spelet vill berätta så många saker som möjligt samtidigt att det känns för spretigt, för osammanhängande och ibland mest som en ursäkt för att kräma in så många karaktärer i spelet som möjligt. Det blir lite på gott och ont, som sagt känns det spretigt men å andra sidan blir också resultatet ett spel där det finns mycket variation i spelvärlden.

Lego Marvel Super Heroes 2
Visst finns det även fordonssekvenser den här gången också.

Upplägget är det numera klassiska, en hubbvärld, den här gången i Chronopolis där alla dimensioner har kolliderat och våra hjältars tidslinjer blivit blandade. Det tillåter exempelvis Spider-Man att få träffa Spider-Man Noir och 2099-versionen och massvis med andra galenskaper. Uppdragen är även de bekanta, det är en salig blandning av klassiska platformsbanor, pussel, bossar och fordonssekvenser. En del av banorna ör helt fantastiska sett till vad som händer och tempo medan vissa andra ligger på gränsen för rent av tråkiga. Ett tidigt exempel är en undervattensbana som spelas med Iron Man där allting går långsamt, dels för att allt utspelar sig under vattnet men också för att själva bandesignen är tråkig. Frank noterade till och med att Irons Mans rustning rent rimligt borde rosta sönder eftersom banan var så lång.

Lego Marvel Super Heroes 2