Om någon, under fjolåret, hade berättat att jag i år skulle få spela Doom på Nintendos nya, bärbara, spelenhet - hade jag mest troligt bara skrattat till svar. Dels för att Nintendo inte skulle ha en nog kraftig spelkonsol och dels för att Bethesda aldrig skulle släppas ett sådant extremvåldsamt demonslaktar-döds-spel till den familjeinriktade Nintendo-publiken. Men nu sitter jag här, ett år senare och spelar just Doom, bärbart, till Nintendos senaste konsol. Och jag har inte skrattat en enda gång.
Vi har redan en recension av detta spel här på Gamereactor, så jag tänkte i denna recension fokusera på specifikt vad Switch-utgåvan har att erbjuda. Själv kostade jag på mig en fet PC förra året och det är den jag framför allt har att jämföra med. Så hur fungerar spelet till Switch då? Jo, oväntat bra faktiskt. Hade lite fördomsfullt väntat mig att konverteringen skulle få kämpa med tekniken och hosta sig fram, men inte då. Doom flyter hela vägen igenom. Det betyder dock inte att Bethesda och ID Software inte fått offra saker längs vägen.
Upplösningen är reducerad till 720p, både när maskinen är i sin docka, men även bärbart. Bilduppdateringen är dessutom låst till 30 bilder per sekund (istället för 60 till PS4 och Xbox One och 120 på min PC). Texturerna har bantats, likaså ljus, partiklar, rök och skuggor. Om jag ska likna det med PC, så tänk dig att spela på de lägsta inställningarna. Bilden är helt enkelt inte lika tjusig och små detaljer försvinner. Det ser en gnutta lågupplöst och blekt ut. Men prioriteringarna är helt rätt, Bethesda och ID har helt enkelt prioriterat flytet vilket är det absolut viktigaste i Doom.
Den smidiga och intensiva spelupplevelsen från Doom på PC känns naturligtvis rejält nedgraderat med 30 bilder per sekund, men efter en tid med detta så kom jag in i lunken och insåg att det fortfarande är vansinnigt underhållande. För de visuella nedgraderingarna till trots, är det fortfarande samma spel, med samma underhållande vapen och mordiskt geggiga helvetes-fiender. Och musiken är fortfarande absolut förstklassig och ackompanjerar snyggt alla actionsekvenserna, och att höra detta i lurarna medan jag spelar Doom bärbart är direkt mäktigt.
Spelkontrollen har jag svårare med. Förstapersonsspel fungerar helt enkelt inte lika väl med handkontroll, oavsett hur bekväma de är, och det kan inte jämföras med mus och tangentbord. Därför känns det spontant svårare att pricka alla små fiender som ibland hoppar runt på skärmen, och jag fick hel enkelt lägga om min strategi lite. Doom till Switch fungerar dock så bra som det någonsin kan göra till konsol, även om jag absolut vill rekommendera Pro Controller framför Joycon. Är du van genren till konsol kommer du inte ha några problem, så bra är det.
Det förmodligen bästa argumentet med att köpa Doom till Switch är att det ger dig möjlighet att ha det härliga helvetet i fickan. Att kunna dra fram dessa demoner och oknytt för att avreagera mig vart jag än känner för det, är en ren fröjd. Det är kort sagt ett försäljningsargument som heter duga.
Doom på Switch visar galant vilken flexibel och fiffig konsol detta är, och att kunna köra det bärbart är ett tecken på hur långt tekniken faktiskt nått idag. Min Nintendo 3DS känns fullständigt pensionerad när man betänker att jag alltså kan avnjuta spel som detta överallt.
Med allt detta sagt är detta Doom den svagaste versionen hittills. Vill du spela det på riktigt är det PC eller de starkare versionerna av Playstation 4 och Xbox One som gäller. Men har du inte dessa format eller helt enkelt prioriterar bärbart, så kan du med gott samvete skaffa Switch-versionen och ändå vara en nöjd gamer. Det är en överraskande bra konvertering och fick mig att vilja spela igenom äventyret på nytt. Detta är ett kvitto på både konsolens mångsidighet och att Nintendo numera har något att erbjuda även för fans av blytung, ondskefull action.