The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim - Switch

Bethesdas kassako The Elder Scrolls V: Skyrim släpps i ny utgåva - igen. Är Nintendo Switch-versionen den ultimata? Lisa har svaret.

Bethesda har, under alla dessa år, lyckats hålla sin framgångsrika spelserie till kassako i rampljuset trots det faktum att det senaste storspelet i serien släpptes för över sex år sedan. Efter dessa sex väntans år skriker fans efter en sjätte titel men storstudions tankebanor har tagit en annan väg. Varför släppa ett sjätte spel när man kan släppa förra generationens älsklingslir till ett sjätte format istället (obekvämt många sexor här, jag börjar se ett mönster)? Sagt och gjort, det draktäta äventyrsliret med den enorma spelvärlden, The Elder Scrolls V: Skyrim släpps åter till ett nytt format. Utgåvan slänger med de hyllade expansionerna Dawnguard, Hearthfire och Dragonborn samt ett fiffigt amiibo-stöd utöver versionens största säljpunkt - bärbarheten. Så, hur mycket bättre är Skyrim till sitt sjätte format? Inte bättre alls, men bärbarheten bör hyllas.

När jag fick lira Switch-versionen av The Elder Scrolls: Skyrim på Gamescom tidigare i år fick jag enbart testa spelet i bärbart läge och när jag startar upp liret stationärt hemma i vardagsrummet förstår jag snabbt varför. Komprimerat på en liten skärm med kontrasten i topp ser det sex år gamla Bethesda-liret riktigt fint ut men på den klart större TV-skärmen visas ett Skyrim som liknar originalversionen snarare än förra årets upphottade re-master. Skyrim ser lika blekt ut på min Switch som det gör om jag stoppar den begagnade versionen i min gamla Xbox 360 och detta är givetvis inte vad man som spelare förväntar sig 2017, inte ens när det gäller Nintendo. Termer som "4K" och "60 fps" slängs omkring hejvilt i spelsnack världen över idag och efter det att PS4 Pro och kraftpaketet Xbox One X nu släppts och låter konsolspelare uppleva spel på ett helt nytt visuellt plan känns det givetvis underligt att spela Skyrim i 720p och 30 bilder per sekund på en relativt ny konsol.

Trots den undermåliga bildkvalitén förekommer även så kallade textur-pop-ins (texturer hoppar alltså fram i bild när spelaren är nära nog) och i öppna områden hörs den lilla maskinens fläkt jobba på intensivt. Med allt detta sagt är det trots allt den bärbara aspekten som är Skyrim till Switchs största och egentligen enda säljpunkt. Det faktum att ett så stort spel som Skyrim faktiskt flyter på riktigt bra i bärbart läge är trots allt nog för att väga upp en del av de visuella tillkortakommandena.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Skyrims amiibo-stöd bjuder på skratt.

Äventyret är lika episkt som det alltid har varit, alliansvalen är lika engagerande, kampen mot Alduín är lika rå och Skyrims spelvärld är lika imponerande som den var för sex år sedan. Någon handling behövs knappast tryckas in i ännu en recension, de flesta av er har antingen koll nog från tidigare recensioner eller ett stycke avklarat Skyrim-kapitel i bagaget. Detta tar oss till nästa ämne; är Switch-versionen värd att inhandla om man redan lirat äventyret eller äger en annan version? För mig är svaret blankt nej. Omspelningsvärdet är knappast det bästa från början och den här versionen kommer inte med någonting nytt egentligen. Jag kanske tar med liret på en längre tågresa någon gång framöver men blir jag någon gång sugen på att lira Skyrim hemma slår jag antingen på min PC, min Playstation 4 eller min Xbox One för att få den bästa möjliga upplevelsen.

Utöver bärbarhetsmöjligheten har Nintendos hyllade hybridmaskin amiibo-funktionalitet. De små samlarfigurerna som agerar DLC-paket emellanåt säljer fortfarande som smör (vissa säljer så bra att de inte går att få tag på) och flertalet figurer låser upp diverse prylar även i Bethesdas drakfest. Det känns lika tillfredsställande som alltid att registrera en figur och bli belönad med föremål och utstyrslar i spelvärlden och än mer tillfredsställande att se en Link-cosplayande drakfödd i Skyrim med en Hylian shield och ett Master Sword i högsta hugg. Samtliga amiibos i Zelda-serien har en chans att låsa upp Link-inspirerade utstyrslar i Skyrim medan de flesta andra låser upp slumpmässig loot.

Ännu en Switch-exklusiv funktion är möjligheten att välja vilka kontroller du vill använda och hur du vill använda dessa för att ta död på Skyrims slödder och monster. Även om jag, likt i alla andra spel till konsolen, helst lirar med den otroligt sköna pro-kontrollen kan du lira med dina joycons i bärbart format fastspända på sidorna, i kontrolldockan eller som kopior av wii-erans wii-motes. Väljer du det sistnämnda kan du använda rörelser för att skjuta samt hugga fiender samt dyrka lås. Denna möjlighet är inte den mest praktiska, givetvis, men det är ett charmigt tillägg som andas Nintendo.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Det sex år gamla liret är lika, om inte mer, episkt i bärbart läge.

Att Bethesda nu släppt Skyrim till en Nintendo-konsol visar att Nintendo faktiskt är ett spelföretag kapabelt till att konkurrera med Microsoft och Sony igen, det var tungt en tid men de är onekligen på väg tillbaka. Att, som spelare, ha en Skyrim-version på en bärbar enhet är en rejäl välsignelse för de som lirar bärbart, trots tillkortakommandena. Den massiva spelvärlden må kräva mer än vad den får ut av den lilla maskinen men upplevelsen från den ännu mindre kasetten är stabil och Skyrim är vackert nog på den lilla skärmen.

Sammanfattningsvis är Skyrim till Nintendo Switch för de som vill ha med sig liret bärbart. Versionen saknar det grafiska djup vi blivit vana vid från Xbox One- samt Playstation 4-versionerna. Prislappen är hög för ett så gammalt lir men är lätt att rättfärdiga om det som lockar är bärbarheten. Förväntas dock en spelupplevelse likvärdig de på denna generations Nintendo-konkurrentkonsoler i dockat läge lär besvikelsen tyvärr vara total under de första stegen som Switch-drakfödd i Skyrim.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Välj själv hur du vill lira och med vilka kontroller.
7 / 10