The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim (VR)

Henric har upplevt VR-versionen av Skyrim och är inte nöjd...

Det räcker med att någon nämner Skyrim så slungas jag in i en nostalgitripp. Jag gick på högstadiet och hade gjort slut med min tjej och min flykt från omvärlden blev då Skyrim. Jag intog rollen som barsk dödsviking, reste land och rike runt i jakt på drak-skalp, och lät hela Bethesdas magiska rollspelsvärld ersätta min grå vardag fylld av hjärtesorg och geggiga micropizzor. Det är såklart (därmed) ett spel som står mig varmt om hjärtat och som jag tillbringat så otroligt många, långa speltimmar med att det nästan känns löjligt. När Big Bowser® (Petter) frågade vem som ville kolla närmare på VR-versionen var jag ensam om att säga ja. Ingen annan var särskilt sugen. Förutom jag. Jag har sedan en vecka tillbaka levt livet som viking, igen, fast i virtual reality - och är inte särskilt imponerad. Inte imponerad alls, faktiskt.

Bethesda måste ha slagit något slags rekord i hur många gånger man släppt ett spel på nytt i och med Skyrim. I VR-versionen har du tillgång till alla expansioner som släppts och det är med andra ord det kanske saftigaste VR-spelet som finns ute just nu till PS4. Däremot är det kanske även den sämsta versionen som finns av Skyrim, om vi ska vara ärliga. En ren slakt som aldrig roar, bara oroar och irriterar.

Det första som slår mig när jag startar äventyret och ännu en gång sitter i en vagn på väg att avrättas är att... The Elder Scrolls V: Skyrim är fult. Mycket, mycket, mycket fult, till och med. Några visuella uppgraderingar har inte gjorts och det hade jag inte heller väntat mig men ett så vackert spel som Skyrim ändå är borde det kunna stå sig än idag. Och det gör det, men inte i VR. Inte till PSVR. Här är allt mycket suddigt och jag kan inte ens se ansiktena på byborna som iakttar oss fångar. Allt som är längre än två meter från mig är suddigt och jag kan inte zooma in för att ta en närmare titt. Vi pratar rena rama geggfesten här, som framkallar huvudvärk redan från start. Detta håller i sig resten av äventyret också då jag inte alls kan njuta av naturen på samma sätt som jag tidigare kunnat på PC eller konsol på grund av kass upplösning och geggiga texturer.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Stora spindlar i VR är lika otäckt som det låter. Eller ja, inte.

Det här med illamående har hos många varit ett stort problem men lyckligtvis har Bethesda löst detta väldigt smidigt i Skyrim VR. Det blir däremot inte en särskilt behaglig upplevelse, trots detta. Istället för att röra dig framåt med analogspaken kan du teleportera dig genom att hålla in Move-knappen på din Playstation Move-kontroll och sedan sikta till den plats du vill förflytta dig till. Även under mellansekvenserna förflyttar spelet dig omedelbart vilket gör underverk för den som lätt blir illamående. Problemet här är tyvärr att Skyrim nästan är ospelbart med Move-kontroller och för att underlätta tvingas jag plocka fram handkontrollen men blir då illamående inom kort.

Att kunna slåss med ett svärd som om du faktiskt höll i det är häftigt till en början, men snart lär jag mig hata det. Om du rör din hand lite, lite grann under en konversation med en karaktär kan du räkna med att du skadat dem motvilligt. Detta tvingade mig ladda om spelet för att inte sabotera för mig själv när jag tydligen anfallit någon fastän jag bara skulle klia mig på näsan. Det blir också lite av samma problem som med Nintendo Wii. Du behöver inte alls svinga ordentligt med din arm för att slå med ditt svärd utan det räcker att skaka kontrollen lite över fienden så registreras det som vanliga attacker.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Skyrim ser betydligt bättre ut i "ordinär" form (som på bilden) än i ett par PSVR-brillor.

Det känns många gånger som Bethesda förväntar sig att man ska spela med Move-kontrollerna men det funkar bara inte. Det är nästan omöjligt att slåss mot flera fiender samtidigt eftersom du måste teleportera dig mellan dem. Antingen blir det för långt eller för kort och gör jag för många misstag har min uthållighet tagit slut och jag kan varken förflytta mig eller slåss längre. Funktionen att kunna teleportera sig tar även bort en del av risken och charmen i olika grottor och hemliga platser eftersom du enkelt kan undvika alla fällor då du inte riskerar att kliva på någon utlösningsmekanism. Det är, åter igen, en smart sak för de med illamående men spelet blir de facto sämre.

Ett par av er som läser känner säkert inte av något illamående vid användning av handkontroll och jag känner en viss avundsjuka gentemot er. Att spela spelet med handkontroll är definitivt det bästa alternativet men frågar du mig anser jag att Skyrim inte alls är särskilt vackert i VR. Åtminstone inte idag. Jag väljer då hellre att spela det som vanligt på konsol eller PC. Spelet har inte särskilt modern grafik att den där VR-känslan man får av att känna sig i en helt ny värld aldrig riktigt kickar in. När draken anfaller i början av spelet känner jag ingenting vilket skiljer sig ordentligt från mina upplevelser i exempelvis Batman: Arkham VR eller Resident Evil 7. En VR-upplevelse av Skyrim känns, helt enkelt, onödigt.

The Elder Scrolls V: Skyrim
Allt är väldigt suddigt i VR.

Det finns gånger som Skyrim i VR är riktigt bra, det ska jag erkänna. För någon med spindelfobi är det verkligen hemskt att ge sig in i ett näste med gigantiska spindlar som jag helst vill få bort från mitt ansikte omedelbart. Jag väntade länge på att grannarna skulle knacka på hos mig efter att jag skrikit till när den största tänkbara spindeln hoppade ned från taket och landade centimeter från mig. Dessa tillfällen där VR verkligen funkar är dock för få i Skyrim för att jag ska kunna gilla denna version av spelet.

Att betala omkring 600 kronor för ett numera sex (!) år gammalt spel som redan har släppts flera gånger tidigare tycker jag inte heller känns rimligt. Har du redan spelat Skyrim har du sett allt som det kan erbjuda dig. Förvänta dig ingenting nytt i VR-versionen förutom tekniken. Att dessutom betala den summan för den sämsta versionen av spelet hittills kan jag inte rekommendera överhuvudtaget. Skyrim är i sig ett mästerligt spel men i dagsläget måste jag helt enkelt varna dig för denna geggigt hemska VR-version.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+