Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Rush: A Disney Pixar Adventure

Rush: A Disney-Pixar Adventure

Glöm Kinect. Pixar-samlingen Rush är tillbaka och nu till Xbox One med stöd för handkontroll och 4K-grafik. Vi har kollat in om det är roligare denna gång...

Kommer du ihåg för länge, länge sedan då ett av världens största företag gjorde bedömningen att alla ville spela spel utan någon som helst precision och först möblera om vardagsrummet innan man placerade sig framför TV för att vifta med hela kroppen? Jag talar såklart om Kinect. Det låter som en fars, men Kinect sålde snabbt innan intresset tvärdog, men Microsoft var övertygade om storheten och bestämde sig för att köra ner den varsamt men bestämt i halsen på alla som skaffade Xbox One. Det gick sådär och Kinect pensionerades fortare än någon hann säga "tokflopp".

Rush: A Disney Pixar Adventure
Finding Dory har lagts till i denna återutgivning och känns spelmässigt klart modernare än övriga delar.

Men trots detta och trots de ofta usla förutsättningarna så hann det faktiskt komma ett par bra spel. Harmonix Dance Central är fortfarande bästa dansspelet enligt min ringa mening, och Kinect Star Wars är inte heller dumt. Kinect Adventures var också underhållande samt att det kom ett flertal relevanta träningsspel. En annan titel som få förmodligen minns, men som också underhöll var Kinect Rush: A Disney Pixar Adventure.

Sistnämnda kom ursprungligen till Xbox 360, men nu har detta släppts på nytt till Xbox One. Spelet innehåller fem Pixar-serier förvandlade till minispel, och det ska sägas direkt att spelkontrollen här är väldigt mycket bättre än i originalet tack vare handkontrollen. Upplägget är att du har ett slags lekpark som fungerar som aningen sölig hubbvärld där du sedan går till den film du känner för att spela i, och du får även en virtuell lekkamrat som väldigt gärna vill visa dig runt. De som finns att välja bland är Up, Toy Story, Toy Story 2, Toy Story 3, The Incredibles, Cars, Cars 2 och Ratatouille plus Finding Dory som lagts till i Xbox One-versionen.

Rush: A Disney Pixar Adventure
Cars erbjuder racing av olika slag som blandas med både spioneri och annat som varit med i filmerna.

Eftersom det trots allt i första hand är ett barnspel får du snickra ihop din egen användare innan du springer omkring i lekparken, där du spelandes exempelvis The Incredibles kommer se ut som en superhjälte, medan du i Cars blir en bil. Det är inte direkt några märkvärdiga verktyg som finns till förfogande, men du får iallafall välja hudfärg, frisyr och kön, vilket nog räcker för de flesta ändå.

En sak jag misstänker många kommer gilla är möjligheten att spela co-op. Varje bana har pussel du ska utföra tillsammans med en vän för att komma vidare. Oftast enkla grejer, men det är såklart roligt att man uppmanas att faktiskt spela ihop istället för att dra åt varsitt håll. Det finns även orsak att spela banorna flera gånger som ger nya områden att utforska, nya delmål och även nya figurer som medverkar. Barn brukar sällan behöva en anledning att göra samma sak om och om igen, men det blir ändå lite roligare på detta sätt om du som vuxen "tvingas" vara med och spela.

Rush: A Disney Pixar Adventure
De flesta banorna kretsar kring någon form av plattformshoppande.
Rush: A Disney Pixar Adventure