Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

L.A. Noire

L.A. Noire

Huka er brottslingar. Cole Phelps är tillbaka för att lösa brott, den här gången bärbart eller i 4K...

• Text: Mike Holmes, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Detektiven Cole Phelps är ingen protagonist som stryker spelaren medhårs. I takt med att storyn utvecklas, får vi veta mer om människan bakom fasaden och det är helt enkelt så att det här inte är någon person man tar en bärs med efter jobbet. Men trots sin kyliga uppenbarelse är det uppenbart så att Phelps är en fascinerande karaktär, och tillika en av de mer nyanserade protagonisterna vi stött på i spelvärlden på väldigt länge.

Den beskrivningen passar även in på spelet han medverkar i, L.A. Noire. Det sedan länge nedlagda Team Bondi levererade en ovanligt vuxen spelupplevelse som lät oss utforska platser vi sällan kommer i kontakt med i spelvärlden. Här fanns utmanande karaktärer och en mörk story med några riktiga märkliga brott längs äventyrets gång. Nu, sex år efter att det ursprungligen släpptes, gör det debut till Nintendo Switch och kommer även till Playstation 4 och Xbox One med uppdaterad grafik. Så är det värt att spela på nytt idag då?

Svaret på den frågan är såklart inte helt självklar alla gånger, men generellt vill jag nog ändå säga: Japp! L.A. Noire är fortfarande mestadels väldigt underhållande. När det kom var ett av försäljningsargumenten att det hade otroligt levande karaktärer med oöverträffad motion capture och ansiktsrörelser som tillförde en hel del under spelets stenhårda förhör. Och faktum är att dessa bitar av spelet imponerar även 2017, vilket säger en del om hur före sin tid det faktiskt var.

L.A. Noire
Välekiperade herrar på äventyr.

Coles historia tar sin början med en helt briljant genomgång av spelsystemet och låter oss besöka flera instanser av Los Angeles poliskår. Tidigt i äventyret befordras vi till detektiv, och spelet tar sin början. Det finns flera narrativ som snyggt vävs samman till något större, däribland Coles tidigare militära karriär under kriget och karaktärer som hör till huvudstoryn på något sätt.

Det är mästerligt regisserat hela vägen, och L.A. Noire var därför tveklöst ett av de spel som kom att definiera förra konsolgenerationen. Därmed inte sagt att det för den sakens skull var ett av de bästa spelen, helt enkelt för att det vid en närmare granskning fanns en del brister. Men i slutändan finns det inte särskilt många spel som överhuvudtaget ens liknar detta, och det är det unikt även 2017.

L.A. Noire
Vissa spelmoment har inte åldrats med värdighet.

I spelet blandas undersökande med att leta bevis och förhörsscener där du hela tiden måste använda din egen intuition och små ledtrådar för att få fram rätt svar. Stämningen hålls hela tiden på topp tack vare ett mästerligt soundtrack, omsorgsfullt återskapad tidstypisk arkitektur och fordon samt folket som bor i denna värld. Vare sig jag åker omkring och kollar in spelvärlden eller tar mig an sidouppdrag, så är det en väldigt involverande spelupplevelse. Till det kommer ett par jaktsekvenser samt lite pistolskytte som för att ruska om formulan lite.

L.A. NoireL.A. Noire
L.A. Noire