Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
recensioner
Doom VFR

Doom VFR

Id Software har lobbat hårt för VR som teknologi i flertalet år. Här kommer fjolårssuccén Doom i virtual reality-tappning...


Det har blivit dags att återvända till helvetet. Nej, jag pratar inte om Kim Orremarks vardagsrum, utom om Id Softwares jämnbruna köttfest som stavas Mars, och till fjolårets hårdaste actionfest. Demoninvasionen är långt ifrån över och Doom VFR kommer testa dina färdigheter ordentligt. Ta fram geväret och packa fickorna fulla med granater, för du kommer behöva det. Välkommen till Kims vardagsru... Till helvetet. Välkommen till ett Doom som är mer inlevelserikt och köttigt än någonsin.

Du spelar som den sista överlevaren på mars. Eller ja, nästan i alla fall. I spelets inledning är du en människa som blir anfallen av en demon och dör precis som alla andra. Skillnaden är att ditt undermedvetna förs över till en annan kropp och du har nu ett uppdrag som lyder som följer: Stäng portalen till helvetet (Kims vardagsrum). Handlingen är simpel och händelserna är väldigt förutsägbara. Spelserien har dock aldrig varit förknippad med en fantastisk story, djupt berättande, nyanserade karaktärer eller finurliga pussel och jag tror knappast någon intresserad köper det här för berättelsens skull. Mitt mål är tydligt och simpelt, allt ska dödas. Allt ska slaktas och för min del gäller det bara att bita ihop och börja mula helvetesdemoner med all bly jag kan lägga vantarna på.

Doom VFR är näst intill exakt samma spel som det jag under fjolåret njöt av till PC och PS4. Det känns och ser precis ut som det, men innehåller ändå vissa nyheter. Till att börja med är det viktigt att poängtera att VFR inte enbart är en simpel VR-konvertering av fjolårets spel utan något mer. Det erbjuds en ny handling, nya banor och till viss del ny spelmekanik. Eftersom det inte är lika lätt att röra sig i Doom VFR är banorna aningen mindre men de känns aldrig för små utan erbjuder tillräckligt med stora ytor för att man ska kunna ta skydd och hitta hemliga platser. Återigen kan du hitta dolda utrymmen där du sedan kan plocka på dig extra skydd, ammunition eller kanske en docka (spelets samlarföremål).

Doom VFR
Tempot är lika snabbt som i vanliga Doom.

Det bjuds lyckligtvis på några nyheter som passar väldigt bra till VR som format (eller teknologi). Spelar du med Move-kontrollerna kan du genom att sikta samtidigt som du håller in en knapp för att sedan släppa den förflytta dig snabbt och smidigt. Avståndet du kan förflytta dig till är dessutom ganska långt vilket kommer till användning när du ska leta efter hemliga platser eller anfalla från nya riktningar i hektiska strider. Detta styrsätt underlättar dessutom enormt för de som lätt drabbas av illamående vid VR-spelande. Vill du bara flytta dig lite grann kan du trycka på trekant, fyrkant, cirkel eller kryss på din vänstra Move-kontroll för att ta ett snabbt steg bakåt, åt sidan eller framåt. Det här är dock inte rekommenderat om du vet med dig att du lätt blir snurrig.

En annan VR-nyhet är att du kan kasta granater som man gör på riktigt. Om man står i Kims vardagsrum och anfalls av hans 121 cm stora dammråttor proppade med ostsmulor och 600 dagar gamla strips. Genom att lobba dem i en viss riktning registrerar spelet det faktiskt hyfsat bra. Det händer att signalen tappas och granaten landar vid mina fötter vilket såklart kan sabotera striden men det förekom rätt sällan under mina timmar med spelet och överlag har det under mina timmar känts fränt att slunga granater som en riktig Rambo.

Doom VFR
Få VR-spel är så stämningsfulla som Doom VFR.

Som väntat hanterar du dina vapen som om du höll i ett på riktigt. I Doom VFR siktar du med dem genom att rikta din Move-kontroll i en specifik riktning och trycker sedan på T-knappen (baksidan) för att avlossa ett eller flera skott. Det är inte helt enkelt att skjuta på för långt avstånd men siktet blir aldrig ett problem under spelets gång. Har du tillgång till en ''VR Aim Controller'' kan du till och med använda den. Då rör du dig inte nödvändigtvis genom teleportering utan även via analogspaken. Att röra dig framåt som om du hade en analogspak är däremot inte möjligt om du spelar med Move-kontroller. Där vänder du dig istället 180 grader genom ett knapptryck. Givetvis kan du också använda en vanlig handkontroll om du så vill. Även här kan du välja mellan att teleportera dig och röra dig framåt med analogspak.

Anledningen till att teleporteringen finns med oavsett om du spelar med Move-kontroller, handkontroll eller Aim-kontroll är för att det är en så väsentlig del av spelet. Den som spelat vanliga Doom vet att man kan skada fienderna så pass att de inte kan attackera dig under ett par sekunder. Vanligtvis gör du ett knapptryck för att våldsamt slita av huvudet eller något annat på fienden medan du i Doom VFR kan teleportera dig till dem och på så sätt få dem att explodera. Du kan inte heller hoppa i spelet vilket är ytterligare en stor anledning till att teleporteringen är så viktig. Att inte kunna hoppa kan låta som en riktigt dålig idé men faktum är att det fungerar felfritt. Den tredje och sista finessen med teleportering-systemet är att du även saktar ned tiden vilket blir användbart när du är nära döden och snabbt måste hitta en utväg för att inte bli demonmat. Att se en demon hoppa mot dig för att ett ögonblick sedan avlossa ett skott i plytet på honom i slowmotion är ytterst tillfredsställande.

Doom VFR
Det erbjuds en stor variation av vapen. Att rensa stora massor med ett maskingevär kommer väl till användning.

Något som inte fungerar särskilt bra med Move-kontroller är ändring av vapen. Med ett knapptryck kan du skifta mellan ditt nuvarande vapen och ditt senaste använda. Håller du in fyrkant får du upp ett vapenhjul men eftersom du inte har en analog att navigera med måste du trycka på en knapp för att snurra ett steg i taget i hjulet. Detta kan ta onödigt lång tid och dina fiender struntar fullkomligt i det och väntar inte på dig.

Doom VFR är inte ett särskilt långt spel. Längden känns dock rimlig för priset du betalar. Åtta banor erbjuds och äventyret tar dig omkring fyra timmar att klara. Tre svårighetsgrader erbjuds så vill du utmana dig rejält och välja den tredje svårighetsgraden kan spelet mycket väl räcka över fyra timmar. Hur mycket du utforskar banorna kan också komma att variera din spellängd. Det roliga slutar däremot inte nödvändigtvis där. När du klarat spelet låser du upp sex nya banor som alla är VR-anpassade versioner av Doom (originalet) och Doom II. 299 kronor för Doom VFR känns med andra ord som ett riktigt bra pris.

Spelet flyter på väldigt bra på Playstation 4 Pro men som väntat är inte upplösningen den bästa. Det blir dock aldrig ett problem att tydligt se fiender på håll eller eventuella hemligheter. På nära håll ser det mesta hyfsat bra ut så oroa dig inte för en hemsk upplösning. Du bör däremot inte förvänta dig ett lika snyggt spel som fjolårets.

Doom VFR
Det är inte sällan som två vapen räddar livet på dig.

Jag är väldigt överraskad av Doom VFR. Det är ett okristligt underhållande spel som levererar en av de bästa VR-upplevelserna du kan hitta idag. Är du ett stort fan av virtual reality som teknologi/upplevelse och dessutom älskar Doom så är detta naturligtvis ett självskrivet köp. Äger du VR men inte är särskilt förtjust i det tycker jag ändå du ska ge det här spelet en chans. Det bjuds på ljuvlig action tillsammans med stämningsfull musik och en genuint trevlig virtual reality-upplevelse (i helvetet).

08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
Stämningsfullt, mustigt soundtrack, smidigt teleportering-system, bra prislapp
-
Trista minispel, krångligt vapensystem
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här