Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /

South Park: Phone Destroyer

South Park: Phone Destroyer

Från älskad TV-serie till omtyckt TV-spelserie till mobilspel - hur står sig South Park i fickformat?

• Text: Bengt Lemne GR EU (Översättning: Lisa Dahlgren)

South Park: Phone Destroyer är ett samlarbaserat digitalt kortspel som bjuder på lättsam, taktisk "tower defense"-liknande spelmekanik som teleporterar dig till den tysta, stilla, bergsbelägna staden South Park. Via din telefon kan du se på och interagera med stadens alla excentriska ungar som, likt i de två tidigare släppta TV-spelen, skapar sina egna äventyr och axlar nya roller varje dag med hjälp av geniala utklädnader. Bered dig på att se individer som Gizmo Ike (som mycket väl kan vara den absolut sötaste karaktären vi någonsin sett i spelväg), Butters utklädd till körpojke (som innehar en gudalik styrka) och Sheriff Cartman (som agerar pistolvevande tank). Phone Destroyer är otroligt välskrivet, framförallt för att vara ett mobilspel, och tillsammans med de genomtänkta cosplay-dräkterna och spelets roliga stridssystem andas hela upplevelsen rent högklassigt produktionsvärde. Likt i de tidigare South Park-liren South Park: The Stick of Truth och South Park: The Fractured but Whole axlar spelaren rollen som "The new kid" och det verkar, återigen, som att du manipuleras av Cartman - ganska väntat, eller hur?

Spelet bjuder på en temabaserad enspelarkampanj där du får uppleva alla möjliga scenarion. Ducka för winchester-skott i vilda västern, undvik plankan som pirat, förgör dina fiender med kraftfull magi under fantasy-temats tid och beordra massiva mechs i science fiction-eran. Givetvis finns lite religion med utöver dessa, för vad vore ett South Park-spel utan religionssatir? På uppdragen krävs det att du spelar kort som, när du spelar dem, gestaltas som karaktärer på slagfältet. Det finns olika typer av kort som fyller olika funktioner - karaktärer med lång räckvidd är generellt sett bättre på att ta död på fiender men svagare mot attacker och måste skyddas, tank-enheter (som Cartman och Officer Barbrady) kan ta rejält med stryk, närstridskrigare skadar motståndarna men kan inte göra mycket alls på håll och kan därav dödas av skyttar innan de nått målet och rogue-karaktärer dör på fläcken om de träffas men rör sig snabbt och skadar andra rejält (rogue-karaktärer spelas ofta av yngre karaktärer som Ike och Sally). Spelet innehar en lättförståelig sten/sax/påse-liknande stridsmekanik som bestämmer vilka typer av klasser och attacker som fungerar bäst mot andra, men det finns även en mer komplex aspekt - specialattacker och stridsbonusar. Några kort, som Alien Clyde, kan till exempel skada motståndarna med giftattacker. Stridssystemet är välgjort och oavsett om du vinner eller förlorar vet du som spelare alltid varför matchen slutade som den gjorde.

South Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone Destroyer

Som väntat i ett digitalt kortspel är det lätt hänt att plånboken dras fram. Spelar man nog mycket är det lätt att rättfärdiga de där kortpaketen för x antal kronor, det är klart att man vill öka vinstchanserna i sina framtida onlinematcher. Det är uppenbart tidigt i spelet att spelaren med bäst kort i sin virtuella kortlek vinner flest matcher - dock inte alla, såklart. För nya spelare finns dock ett mer förlåtande matchnings-system som tar hänsyn till dina kort, din skicklighet och din rank. En aspekt som hjälper spelare att hålla sig borta från att pröjsa är lag-delen som låter dig donera kort du inte behöver och be om kort du hellre har i din lek. Systemet är ett helt ok sådant, men det står klart att South Park: Phone Destroyer är ett tufft spel att spela under lång tid om du inte planerar att investera kosing för att få en bättre arsenal, tyvärr.

South Park har drivit med allt och alla i ett par decennier nu och, givetvis, så har det hänt att de motsagt sina egna poänger ett par gånger. Med det sagt kan man ifrågasätta om den raka högern mot spelindustrin som var "Freemium isn't Free"-avsnittet (S18) där Stan blir beroende av ett mobilspel (som senare i avsnittet visar sig vara skapat av den kanadensiska versionen av djävulen själv) inte var lite väl orättvis. Visst, det är svårt att släppa ett mobilspel utan mikrotransaktioner idag och de som implementerats i Phone Destroyer är knappast totalt fruktansvärda, men det skaver ändå när de här går emot sina egna tankar gällande ungas spelberoende. Skämtet är inte ett skämt längre, och det är definitivt inte lika roligt.

Vi har ingenting emot mikrotransaktioner i den här typen av spel, egentligen. Med det sagt är det svårt att förbise det faktum att systemet är ganska fult uppbyggt i Phone Destroyer. Spelet har ett rörigt överblickssystem när det gäller uppgraderingar och valutor samt stressar köpfingrarna med "specialerbjudanden" som slutar gälla vid en viss tid. Denna stress gör det inte heller enbart lättare att göra förhastade köpbeslut utan möjligheten att samla in virtuella pengar genom att spela tar för lång tid - vill du ha specialkorten nära på tvingas du alltså till att öppna plånboken. Det är såklart inte ok. Kostnaden för enstaka paket med kort är också relativt hög. Den otroligt sega, utdragna vägen till virtuella pengar att handla för och det faktum att du inte kan samla på dig paket genom att spela onlinematcher utan att nollställa en timer (någonting som kostar riktig kosing, såklart) gör att, vad som kunde ha varit ett vinnande skämt och spelmekanik som"the great play wall of China" blir ihåligt och genomskinligt. Det kanske inte finns några faktiska paywalls här, men spelet kräver att spelaren spenderar ohyggligt med tid online om denne ska kunna ta sig fram.

South Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone DestroyerSouth Park: Phone Destroyer
South Park: Phone Destroyer
South Park: Phone Destroyer