City of Brass

City of Brass

Den mest hårdkokta Aladdin-simulator du någonsin upplevt, och ett praktexempel på hur Early Access ska hanteras...

• Text: Søren Svanhof, GR DK (Översättning: Kristian Kask)
Facebook
TwitterReddit

City of Brass är fortfarande i Early Access, denna recension är baserad på version 0.3 av spelet. Vi på Gamereactor tar oss friheten att recensera spel i Early Access, då utvecklarna känner sig redo att ta betalt för spelet.

När jag för första gången utforskar den labyrint av gator, hus och korridorer som denna stad av koppar består av kan jag bara tänka på en fråga, varför är miljöer och städer som denna så outforskade i dagens spelvärldar? Vi har visserligen Prince of Persia-serien, men det har gått närmare ett årtionde sen vi hörde något nytt på den fronten. Det fanns visst också något obskyrt Dungeons & Dragons spel, Al-Qadim: The Genie's Curse, från 1994. Extinction, som ska släppas under våren 2018, verkar också ha en något liknande värld. Det jag försöker säga är att det är på tiden att vi åter beger oss till den Arabiska natten och Arabiska dagen. Krökta sablar, piskor, höga torn med spiror av koppar och guld och fezer ser vi helt plötsligt inte mycket av i dagens spel.

Framtill nu det vill säga, för City of Brass har allt det. Det kan kännas som lite av en karikatyr, men det överdådiga sceneriet påminner verkligen om sagorna från Tusen och en natt. Du får en piska och en sabel, och så är det bara att sätta igång med att plundra de vilda skatter som finns innanför stadens murar. Invånarna har straffats för sin girighet, och hela staden är en enda stor röra. Varför skulle du då inte dra nytta av situationen. Spelet är en förstapersons "dungeon crawler", med allt som hör därtill, som hög svårighetsgrad, permanent död, och en timer som tickar. Att kalla det för en Prince of Persia Rogue-lite vore inte helt fel.

City of Brass
City of BrassCity of BrassCity of BrassCity of Brass

Din uppgift i City of Brass är att nå till mitten av staden för att förhandla med de allsmäktiga djinner, som förbannade de giriga invånarna, innan hela staden sjunker ner i sanden. Det där sista är iallafall vad jag föreställer mig, då City of Brass inte direkt lägger något större fokus på berättandet. Det är i och för sig rätt förståeligt, då spelet, i skrivande stund, fortfarande befinner sig tidigt i sitt Early Access-stadium på Steam. Trots det så känns City of Brass välpolerat, ytterst spelbart och bjuder på en långvarig spelupplevelse. Ett par timmars spelande in, så var jag fortfarande endast på nivå 2 av 13. Trots genren så finns det inga direkta rollspelselement i spelet, förutom det att du kan spendera de skatter du hittat på att köpa lite extra utrustning från goda djinner du möter på din väg. Om du känner dig lite girig, så kan du ju självklart spara allt och se hur mycket du kommer undan med i slutet.

Alla banor i spelet är slumpgenererade, så spelupplevelsen kommer vara unik varje gång du börjar om. Det är mycket möjligt att du redan i första rummet blir nedslagen av en fez-prydd zombie. Om inte det, så lär du nog förr eller senare möta din ände i en fälla, för det finns verkligen gott om dem. När du träder innanför stadens murar så bör du vara beredd på att bli spetsad på spjut dolda i golven, falla ner i gömda luckor, bli dränkt i sandfyllda rum och så vidare. Vad gäller fiender, så är variationen ganska bred, du lär stöta på allt från zombies till silkesklädda besvärjerskor och våldsamma stenkrigare. City of Brass har också en ganska intressant inställning till dessa fiender. Utöver de obligatoriska bossfighterna var tredje nivå som du behöver klara av för att ta dig vidare, så finns det ingen omedelbar fördel med att slåss. Du får inga erfarenhetspoäng, inga extra skatter eller utrustning, det enda fienderna är till för är att bromsa din framfart och slösa bort din tid. Du kommer behöva lära dig den ytterst viktiga läxan, att endast slå ner de som står direkt i din väg. Att lägga till denna extra nivå av strategiskt tänkande är ett mindre genidrag, och jag blivit mycket medveten om hur pass ingrott det har blivit i mig att bestämma när det ska springas vidare och när någon behöver slås ner.

City of Brass
City of Brass
City of Brass