PUBG: Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds (Xbox Game Preview)

Erangels jaktsäsong är nu i full gång till Xbox One, och Kristian har gett sig iväg efter det dödligaste bytet...

PlayerUnknown's Battlegrounds har tagit PC-världen med storm. Spelet har sålt en bra bit över 20 miljoner exemplar, trots att det inte lämnat Early Access än. Nu har den okända spelarens slagfält äntligen nått Early Access på Xbox One, så då återstår ju bara frågan, hur bra är spelet på Microsofts konsoler?

Innan vi går längre kan det ju vara bra att förklara vad PlayerUnknown's Battlegrounds faktiskt är för spel. PlayerUnknown's Battlegrounds är i stort sett spelversionen av filmer som Battle Royale och Hunger Games. Grundkonceptet är otroligt simpelt, du och 99 andra spelare, ibland färre om lobbyn inte hinner bli full, slängs ut ur ett fraktflygplan, med endast en fallskärm och kläderna du har på dig, över en ö fylld med vapen, där det helt enkelt gäller att överleva. En konstant krympande spelyta och sporadisk artillerield tvingar dig att hela tiden hålla dig i rörelse mot den slutgiltiga lilla cirkeln där spelets vinnare kröns.

Det allra första PlayerUnknown's Battlegrounds påminner dig om när du startar, är att spelet inte är färdigt med en stor varningstext. Vågar du dig förbi denna så kommer du ganska snart bli varse om hur pass ofärdigt det faktiskt är. Texturer som tar allt för lång tid att ladda, bilduppdatering stundtals under 10 bilder per sekund, glappande nätverkskod, inte allt för sällsynta krascher och ingen som helst vägledning i själva spelet är vad du kommer möta i PlayerUnknown's Battlegrounds.

PUBG: Battlegrounds
Välkommen till Erangel, kanske inte världens trevligaste semesterort.

Redan när du skapar din avatar så märks problemen med söliga texturer, något som endast blir värre när du väl svävar ner över ön med din fallskärm. Det tar ett bra tag för byggnader att ens dyka upp, och när de väl gjort det, kan det dröja tills ett bra tag efter att du landat innan alla texturer är på plats. När de väl laddat klart så får du även vänta på alla objekt i världen. Vapnen, ammunitionen och tillbehör finns i stort sett alltid på plats från början, men det gör inte saker som bord, lådor, trappor och annat dylikt. Hinner du in i ett hus snabbt är det inte ovanligt att mötas av synen av svävande vapen som alltså ligger på ett bord som inte laddats in än. Allra värst när det kommer till detta är trapporna. Springer du in i vad du tror är ett tomt hörn innan trappan som hör hemma där har laddat klart, så är det kört för din del. När trappan väl dyker upp sitter du fast där och den enda lösningen är bara att lämna det pågående spelet.

Även bilduppdateringen lämnar en hel del att önska. När du är i lobbyn innan matchen börjat och på planet innan du väl hoppat så är det ofta ensiffrig bilduppdatering som gäller. När spelet väl kommer igång ligger bilduppdateringen oftast någonstans mellan 20-30, men det sjunker ibland ner under 20. Den inte direkt briljanta nätkodningen föder fram ganska surrealistiska situationer där du springer samma sträcka om och om igen.

PUBG: Battlegrounds
Det dubbelpipiga hagelgeväret är riktigt förödande på nära håll.

Du kan även räkna med att spelet alltför ofta kraschar. Har du tur så hinner du starta upp spelet och återkoppla till din pågående match innan du råkat ut för något hemskt, men oftast så får du återvända till synen av din döda avatar.

Något som dock är riktigt bra i spelet är ljudbilden. Bortsett från några små problem i lobbyn och på själva flygplanet innan matchen riktigt kommit igång så låter spelet riktigt bra. Fjärran skottlossning, snärten av skott som viner förbi ens huvud, dånet av artillerielden, alla fordons unika motorljud, ja allt låter verkligen underbart. Spenderar du tillräckligt länge i spelet lär du nog förr eller senare kunna avgöra vad dina fiender har för vapen och urskilja en Dacia från en UAZ baserat endast på ljudet. Det ofta lättaste sättet att avgöra var och hur långt borta andra spelare är, är att helt enkelt lyssna.

PUBG: Battlegrounds
Att öppna eld är inte alltid det smartaste valet, men ibland så är det oundvikligt.

När du väl är i spelet är det alltså överlevnad som gäller, men det är inte alltid det lättaste, särskilt då Bluehole inte försökt vara till allt för stor hjälp med att assistera dig att förstå hur saker och ting fungerar. Spelkontrollen kan du bara kolla på när du väl är inne i en match, då du inte direkt har tid att sitta och kolla igenom menyer för att lära dig spelets i vissa fall rätt unika kontrollschema. Att ladda om vapen brukar vara bland det lättaste att göra i de flesta shooters, men här tog det ett bra tag in i min första match innan jag insåg att jag var tvungen att hålla ner X för att göra det, något som nu i och med den nyligen släppta patchen lyckligtvis är löst. Ännu klurigare var det att lista ut hur man kikar i siktet med ett vapen. I de allra flesta fall så brukar det vara att hålla ner en av avtryckarna, men när det kommer till PlayerUnknown's Battlegrounds så zoomar det bara in siktet till en närmare syn över din axel. Ska du kolla i kikarsiktet så är det ett snabbt tryck på vänster avtryckare som gäller. Inget av kontrollproblemen ovan vore ett större problem om det till exempel skulle gå att se över spelets kontroller i huvudmenyn, men nej, din enda chans att lära dig allt är under den knappa minut du har i lobbyn innan själva matchen börjar, och sen under själva spelets gång, där blott ett ögonblicks avsaknad av fokus på din omgivning kan leda till din död och förlust.

PUBG: Battlegrounds
Du kan tjäna fram nya snitsiga kläder ur de lådor du kan köpa för de "Battle Points" du belönas med efter en match.

Spelet håller inte heller dig handen när det kommer den utrustning du kan hitta i världen. Att bandage, smärtstillande och 'första hjälpen'-lådor helar dig är nog inte det allra svåraste att lista ut, men det enda sättet du kan lära dig vad de gör mer specifikt är genom att prova dig fram. Tillbehören på vapnen är rätt svåra att lista ut de med, om du nu inte råkar vara vapenexpert. Att ett Extended Magazine utökar storleken på vapnets magasin är inget större mysterium, men vad exakt gör en kompensator på en automatkarbin, vad är den mekaniska skillnaden mellan ett vertikalt och vinklat grepp på vapnen och hur stor skillnad är det egentligen på ett rödpunktssikte och ett holografiskt sikte? Du kommer inte direkt få någon vägledning från spelets menyer, som i sig redan inte är de allra smidigaste (ibland missas helt att du vill flytta runt dina föremål). Vill du veta vad alla saker har för egenskaper, hur mycket bandagen faktiskt helar dig, hur kompensatorn ändrar rekylen på vapnet och så vidare, så får du helt enkelt ta och söka upp det på internet.

PUBG: Battlegrounds
Det gäller att vara på sin vakt när du letar igenom hus, du är inte alltid ensam om att vara ute efter innehållet.

Men trots alla dessa, i vissa fall ganska stora, brister, så är PlayerUnknown's Battlegrounds bland det mest spännande jag spelat på min Xbox One i år. Avsaknaden av aim-assist, som finns på i stort sett alla konsol-shooters, gör att varenda eldstrid är bland de intensivare jag upplevt i år. En enkel skottlossning mellan mig och en spelare i den andra änden av en korridor är ofta mer nervkittlande än något som Call of Duty eller Battlefront har kunnat bjuda på. Varje skott räknas, det minsta lilla felsteg kan vara allt som krävs för att din motståndare ska få in nådastöten. Du lär nog dig ganska snabbt under dina första matcher att det oftast är bättre att fly än att illa fäktas. Spelet förvandlas ibland till mer eller mindre ett skräckspel. Att sitta i ett litet rum och vänta på att cirkeln ska krympa ner till nästa spelområde, medan en massiv eldstrid utanför slutar i tystnad, för att sen höra fotsteg närma sig dörren till ditt gömställe är lika svettigt som att lyssna efter pip på Ripleys rörelsespanare i Alien: Isolation.

PUBG: Battlegrounds
Ghilliedräkter och ordentliga krypskyttegevär är vad du kan hitta i de eftertraktade airdropsen.

Vissa delar av spelet är klart mycket lättare när du spelar två och två eller i lag. En, eller några, kan hålla utkik medan den resten länsar byggnader eller lik på vapen, ammunition eller andra förnödenheter. Även i strid kan du tänka lite annorlunda. Att lägga ner täckande eld medan resten av laget tar sig runt är inte direkt något du kan göra ensam. Till skillnad från när du spelar själv, så är det inte heller slut bara för att du skjuts ner, dina lagkamrater har en viss tid på sig att rädda dig. Detta kan ju utnyttjas av bägge sidor, antingen agerar du lockbete för att lura fram fienden, eller så väntar de på att dina lagkamrater ska springa fram och rädda dig för att kunna ta ut ett helt lag.

Det gäller verkligen att vänja sig vid när det är dags att trycka på avtryckaren, särskilt på längre avstånd. Skotten kan falla rätt ordentligt när du skjuter på avlägsna måltavlor. Att spendera en match eller två med att bara kolla på hur skottens bana ter sig på olika avstånd är inte en helt dum idé.

PUBG: Battlegrounds
Artillerielden gör inte allt för mycket med husen i spelet, många av vilka som redan ser rätt fallfärdiga ut. På sin höjd kan ytterdörrarna sprängas bort av en nära träff.

PlayerUnknown's Battlegrounds har verkligen lyckats bra med att hålla igång tempot och bjuda på lite extra intensiva stunder under spelets gång. Den krympande cirkeln är det första medlet spelet har för att fålla spelare mot varandra, men det är inte det enda ässet de har i rockärmen. Den artillerield som dyker upp då och då i de röda områdena på kartan driver in de som inte har en dödsönskan i byggnader. Är du i en av spelets städer eller byar är du ofta relativt säker då det trots allt finns en hel del andra byggnader för dina fiender att gömma sig i, men är du ute på ett fält med endast ett ensamt litet gårdshus, så kan du räkna med att du inte kommer vara den enda som passar på att ta skydd från bombardemanget där. Sist men inte minst, i arsenalen av actionlockbeten gillar jag de fallskärmsnedsläpp av utrustning som rymmer spelets allra kraftigaste vapen. När du hör ett flygplan mullra över dig så bör du höja blicken till skyn för att se var dess last landar. Om du är den modigare typen kan du ju riskera med att ta dig till den och försöka komma över den hjälp som kommit från ovan, men du kan räkna med att du är långt ifrån ensam med att vilja ha innehållet. Det försiktigare alternativet är att hålla sig borta och hoppas att alla våghalsar tar död på varandra.

Spelets sista stunder utspelar sig i en ytterst liten arena, knappa tiotalet meter i diameter. Här är blir det allt som oftast mexikanska dödlägen av sällan skådad intensitet. De spelare som är kvar vet oftast var de andra är men vet själv vilken risk det är att vara först med att öppna eld. Att cirkelns placering alltid slumpas fram i spelet leder till rätt avgörande skillnader i slutfasen. Har du tur kan cirkeln hamna mitt i ett fält där det är lätt att gömma sig bland den höga växtligheten, eller i ett hus där du lätt kan hitta en bra försvarsposition. Dock kan den också hamna mitt i en större vägkorsning där allt som finns är slät asfalt utan någon som helst skydd.

PUBG: Battlegrounds
Se till att kolla både höger och vänster innan du går över gatan.

PlayerUnknown's Battlegrounds är i nuläget verkligen ett spel av höga toppar och djupa dalar. Det är aldrig kul att förlora för att du fastnade i en trappa som plötsligt dyker upp, för att spelet kraschade eller för att du blev skjuten av en krypskytt du aldrig hade chansen att se eller en bil som kommer farande över en kulle, men likaså är det så otroligt skönt att vara den krypskytten eller bakom ratten i den nämnda bilen. Att överleva till den sista cirkeln, och att vinna ännu mer så, är bland de mest euforiska multiplayerupplevelser jag haft under året.

Om du kan tåla tröga texturer och stundtals usel bilduppdatering i ett ibland riktigt ostabilt spel, så kommer du belönas med vad jag själv anser vara något av det roligaste som finns i actionväg just nu. Om inte så får du helt enkelt vänta på att Bluehole undan för undan fixar till spelets brister innan det släpps ur Xbox Game Preview. PlayerUnknown's Battlegrounds Xbox One-version är för tillfället ett ganska trasigt verk, men har du förbiseende med det så finns det ett extremt underhållande spel bakom de tekniska bristerna.

När det färdiga spelet släpps, kommer vi självklart recensera det med. Detta är alltså en test av Xbox Game Preview-versionen.

6 / 10
+