Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
recensioner
Finding Paradise

Finding Paradise

En ny patient vill uppfylla sin sista önskan innan han går bort. Vi har försökt uppfylla den...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Få indiespel har berört så mycket som To the Moon har. Flera Youtubers grät under sina genomspelningar och jag var inget undantag. Drygt sex år har gått sen dess och i december släppte Freebird Games äntligen sin uppföljare. En lång väntan har äntligen nått sitt slut.

I Finding Paradise spelar vi återigen som Dr. Eva Rosalene och Dr. Neil Watts som arbetar för företaget Sigmund Corps. Deras uppgift är att genom konstgjorda minnen uppfylla patienters sista önskningar. Första gången vi mötte dem ville deras patient besöka månen vilket visade sig betyda något mer än bara en tripp till månen. Denna gång möter vi Colin Reeds som ligger på dödsbädden och som bett Sigmund Corps om en sista tjänst innan han lämnar oss levande. Hans dröm är däremot inte lika tydlig som Johnnys i To the Moon.

Vi träffade Colin redan 2014 i den korta episoden A Bird Story som släpptes inför detta spel. Tanken var nämligen att släppa Finding Paradise strax efter men blev tråkigt nog försenat en lång tid. Redan då fick vi veta att Colin var en ensam pojke utan vänner och som drömde om att bli pilot. Detta utforskas aningen mer i den nyligen släppta titeln där vi också får veta att hans mamma och pappa sällan var hemma. Han var ensam men fann tröst i grannflickan Faye som han ständigt umgicks med. Hon följde med honom på flyglektioner, hjälpte honom spela cello och gav honom råd när han träffade sin blivande fru Sofia.

Finding Paradise
Att spendera livet som ung ensam är hemskt och plågar ständigt Colin.

Det hoppas ständigt mellan patientens minnen och det märks ganska tydligt att Colin aldrig varit riktigt lycklig. Det dröjer inte länge innan vi får bekanta oss mer med honom i vuxen ålder där han lever tryggt med sin fru och son. Han spenderade större delen av sin barndom helt ensam och borde därför vara glad när han nu har allt han önskat sig. Istället är han ständigt dyster, frånvarande och klagar bland annat på att hans son inte gett honom några barnbarn.

Rent spelmässigt bjuder Freebird Games på få nyheter. Premissen är fortfarande densamma som bygger på att utforska olika minnen och genom att integrera med olika objekt eller personer samla på sig fragment av ett nytt minne för att sedan besöka det och få veta mer om Colins liv. Det är, och har alltid varit, ganska repetitivt men med en välgjord berättelse som inte varar särskilt länge funkar det till största del. Föregångarens spellängd var tre timmar vilket passade utmärkt men Finding Paradise är drygt fyra timmar långt vilket känns lite för mycket för att spelupplägget fortfarande ska kännas underhållande.

Sett till det visuella är det också så gott som oförändrat med sin mysiga pixeldesign. Man har tyvärr inte lärt sig av kritiken ettan fick för att inte kunna ändra upplösning vilket irriterar enormt innan man vänjer sig. Något som sticker ut är de även groteska bilderna som finns med i vissa mellansekvenser. Det är till och med så illa att det skulle kunna vara gjort i paint. Lyckligtvis är dessa sällsynta.

To the Moon handlade främst om kärlek medan uppföljaren berättar en berättelse om psykisk ohälsa vilket skulle kunna vara intressant. Dessvärre är berättandet många gånger ganska medelmåttigt och det känns aldrig som om spelet kickar igång. Till skillnad från Johnny är Colin en ganska ointressant person att utreda och det blir aldrig särskilt tydligt vad hans önskan egentligen är. Så småningom bjuds det också på en plot twist men som tyvärr faller ganska platt.

Finding Paradise
Doktorerna från Sigmund Corps är tillbaka igen.

Det finns en stor potential i berättelsen som Freebird Games vill berätta men det känns slarvigt när man hastigt hoppar förbi intressanta stycken av Colins liv. Jag hade velat se mer av hans relation med frugan Sofia som verkar kantas av en del problem, deras giftermål, deras lyckan över att få barn men även utmaningen han tycks uppleva med familjelivet. Hans minnen bjuder inte på några konflikter överhuvudtaget vilket känns trist då detta kunde ha lyft den inre konflikten som Colin har men också bidragit till en bättre plot twist.

Något som också kändes som en besvikelse var att drömmen om att bli pilot som Colin som liten hade tycks ha glömts bort. Helt plötsligt är han utbildad pilot och hela meningen med föregångaren A Bird Story känns på så vis helt onödig. Tanken är ändå att utforska hela patientens liv och att inte utforska hans största barndomsdröm är ett mycket märkligt beslut.

Att fortsätta leverera efter den briljanta föregångaren är förstås svårt och sorgligt nog är Finding Paradise aldrig ens i närhet av den briljansen. Skämten är ofta krystade och passar inte in utan bryter snarare flytet i berättelsen. Pusslen är inte heller särskilt spännande som krävs för att kunna besöka ett nytt minne. De saknar även betydelse och deras existens känns egentligen bara gjord för att förlänga speltiden, vilket snarare skadar än att bidra med något positivt.

Finding Paradise
Mellansekvenserna är knappast något att vila ögonen på.

Det här är dock inget dåligt spel och jag njöt av ett flertal saker. Bland dem förtjänar musiken att nämnas som åter igen känns magisk. Kan Gao, spelets utvecklare, fortsätter bjuda på vacker pianomusik som ständigt berör. Det är få spel som kan leverera sådan mängd glädje och sorg tack vare sin musik som spelen av Freebird Games gör. Har man lust att betala lite extra är spelets ljudspår väl investerade pengar.

Finding Paradise är ett helt okej spel som definitivt känns värt att spela om man uppskattade föregångaren. Berättandet är däremot avsevärt sämre vilket är tänkt ska vara spelets främsta styrka. Det är en underhållande handling men med missad potential som hade kunnat göra mig tårögd många gånger om.

06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Vacker musik, intressant tema, välskrivna karaktärer
-
Bitvis medelmåttigt manus, ofta fult, för långt
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här