Gamereactor Close White

Superbeat: Xonic

Superbeat: Xonic

Ännu ett musikspel har släppts till Nintendo Switch och vi har återigen pryglat den lilla enheten för att hålla rytmerna. Såhär bra är nya Superbeat: Xonic...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jättesuccén Nintendo Switch har om ungefär två månader funnits ute på marknaden i ett år och redan har konsolen fått en imponerande samling musikspel. Vi har bland annat fått lägga beslag på finfina titlar som till exempel Deemo, Voez, Thumper samt Dark Witch Music Episode: Rudymical, och nu kan vi även lägga till Superbeat: Xonic i listan. Det sistnämnda utvecklas av den koreanska utvecklaren Nurijoy som består av en grupp människor som tidigare har arbetat med exempelvis DJ Max-spelen.

Superbeat: Xonic släpptes ursprungligen till PS Vita och kom därefter till Playstation 4 och Xbox One. Den nyligen lanserade Nintendo Switch-versionen är i grunden exakt samma spel även om det innehåller några mindre lyckade resultat med spelets handkontroll. Överlag känns Superbeat: Xonic som ett av de bästa musikspelen på länge och innehåller mängder med varierande ljudspår.

Superbeat: Xonic
Superbeat: Xonic erbjuder mängder med varierande låtar som passar de allra flesta musikentusiaster

Till skillnad från många andra musikspel till detta Nintendo-format så är Superbeat: Xonic ett knappbaserat spel. För att klara de olika nivåerna så måste jag matcha olika toner som kommer från spelytans mitt. De flyger mot olika delar på skärmen och jag måste snabbt agera genom att trycka på rätt knapp i takt med musiken. Jag slås omgående av vilken fantastisk bredd som levereras när det kommer till musik och Superbeat: Xonic innehåller över 70 olika spår, vilket är mäkta imponerande.

I det första spelläget Stage får vi välja mellan tre olika svårighetsgrader som kallas för 4-TRAX (lätt), 6 TRAX (medium) och 6 TRAX FX (svårt), där var och en tillåter att tre låtar spelas efter varandra och en totalpoäng delas ut i slutet. Kvaliteten på musiken varierar ganska kraftigt och här får vi en salig blandning som innehåller allt mellan K-pop, samba, jazz, techno, pianoliknande trancemusik och metal. Det är minst sagt ett brett utbud av genrer som bör uppskattas av de flesta musikentusiaster.

Superbeat: Xonic
Vi rekommenderar att du ställer in spelet så att det blir möjligt att spela med touchskärmen istället. Med en en Pro Controller blir allting mycket svårare.

Spelet utmanar mig rejält och är i det stora hela ganska svårt. Jag har för det mesta valt att mest spela på den enklaste svårighetsgraden och emellanåt har jag också testat att växla upp ett snäpp. Tyvärr fungerar inte spelkontrollen lika smidigt som den gjorde när spelet först lanserades till PS Vita för ett par år sedan.

Superbeat: Xonic