Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT

De mest välkända ansiktena från Final Fantasy återvänder i det nya fightingspelet till PS4...

Spelserien Dissidia har tidigare varit exklusivt till Playstation Portable (PSP) med spelen Dissidia: Final Fantasy och Dissidia Duodecim: Final Fantasy. Det är på senare år som de har gjort sin entré i japanska arkadhallar. Tidigare titlar har blivit omtyckta, och anses unika av både fans och Square Enix. Nu är äntligen Dissidia Final Fantasy NT här och vi har fått möjligheten att tillbringa flera timmar med det.

Berättelsen är ganska enkel. Materia (de goda) och Spiritus (de onda) har gått i krig. Ditt uppdrag är att hjälpa Materia besegra Spiritus och hans medhjälpare. Genom resans gång möter du flera älskade karaktärer från Final Fantasy. Däribland Zidane, Squall, Tidus, Ultimecia och Sephiroth. Berättelsen fokuserar inte enbart på en karaktär, utan allihopa. Detta kan bli förvirrande ibland samtidigt som de olika berättelserna försämrar berättandet något. Du kan dessutom inte omedelbart ta del av berättelsen från start till slut eftersom den är uppdelad i delar som du låser upp genom att spela andra spellägen.

Dissidia Final Fantasy NT

Det är inte bara berättelsens upplägg som är märkligt utan även karaktärerna. En del av rösterna till de olika karaktärerna låter verkligen inte alls bra. Vi spelade bland annat mycket som Squall Lionhart, som är fruktansvärt cool från Final Fantasy VIII, men här får röstskådespelaren honom att låta som en riktig fegis. Vi är inte heller riktigt säkra på vad utvecklarna tänkte när de designade somliga karaktärers utseenden då en del av dem ser mer ut som barbiedockor. De som är nya till spelserien lär säkert inte bry sig, men för inbitna fans sticker det i ögonen.

Spelet har en hel del spellägen att erbjuda så det finns minsann något för alla. Bland de olika lägena hittar du flerspelarläget där samarbete spelar en viktig roll. Detta eftersom karaktärerna är uppdelade i fyra olika klasser: vanguard, assassin, marksman och specialist. Varje klass erbjuder unika spelstilar där vissa är bättre i närstrid medan andra passar bättre på avstånd.

En av de saker vi fann ganska så irriterande med flerspelarläget är att det tar för lång tid att hitta andra spelare att slåss med tillsammans. Du måste dessutom upprepa denna process efter varje strid vilket vi hoppas fixas i en kommande patch. Chansen att hitta en rättvis motståndare kan också vara otroligt ojämnt och det är inte sällan som nybörjare sätts mot veteraner. Detta ledde till att vi åkte på ordentligt med stryk flera gånger. En av våra strider varade inte ens i en minut, och vi vet fortfarande inte riktigt vad som hände. Vissa gånger tog det oss för lång tid att komma upp på benen efter att ha blivit nedslagna vilket var frustrerande då det var svårt att veta om spelet hade registrerat våra knapptryck eller ej. Trots detta har flerspelarläget visat sig vara riktigt roligt och lyckas skapa en unik atmosfär. Känslan när man till slut lyckas plocka hem förstaplatsen är dessutom riktigt tillfredsställande.

Dissidia Final Fantasy NTDissidia Final Fantasy NT

Utöver flerspelarläget kan man även hitta funktioner som Gauntlet. Det är ett offlineläge där du slåss under flera nivåer som stegvis blir svårare. Om det inte passar dig kan du dock skräddarsy läget och sätta upp dina egna regler för att matcha dina preferenser. Vad som störde oss med det här läget är att man inte kan spela en mot en utan endast tre mot tre. Något vi anser gör matcherna röriga och förvirrande.

Själva striderna består av att ditt lag antingen krossar dina motståndare eller deras bas som består av en stor svävande kristall. Vad som är viktigt att tänka på är att inte bara springa rakt in i matchen utan taktiskt tänka vad som behövs göras för att vinna i just den situationen. Alla fiender har dessutom en barriär som du måste slå ned innan de övergår i ett ''break''-läge. När de väl gör det bör du fort slå dem med en HP-attack för att skada dem ordentligt.

Summons är också tillbaka och denna gång som riktiga varelser. De kan alla ge dig en hjälpande hand under stridernas gång men även här gäller det att tänka taktiskt då alla summons har sina unika förmågor. En kan göra dig starkare medan en annan kan ge dig mer hälsa. Det dröjde dock inte länge innan vi insåg att det behövs flera summons än de åtta som medföljer spelet. Varför Square Enix valde att enbart inkludera åtta stycken (ingen Carbuncle, Titan, Neo-Bahamut, Diablo eller Fenrir) övergår vårt förstånd.

Musiken är lika intensiv som den varit i tidigare titlar men blir alltmer repetitiv och tröttsam efter ett tag. Därmed blev vi väldigt glada när vi insåg att det går att köpa originalmusiken från spelen med pengar du tjänar i spelet. Att kunna ändra låt under matchens gång är för stunden inte möjligt men vi hoppas det blir det i framtiden.

Dissidia Final Fantasy NT

Dissidia Final Fantasy NT erbjuder en hel del extramaterial vilket gör att man aldrig riktigt kan vara säker på när man faktiskt klarat spelet. Det finns en affär tillgänglig i spelet där du kan köpa originallåtar, nya kostymer eller till och med vapen till karaktärerna. Att tjäna ihop pengar tar däremot sin tid så var beredd på grinding. Detta förlänger hur som helst spelets livslängd, om man gillar det. Glömmas ska heller inte att du kan förbättra och uppgradera varje karaktär och med tanke på att Square Enix har utannonserat ett säsongspass kan vi räkna med att mer innehåll är på väg.

Hur som helst känns det i slutändan inte riktigt som det Dissidia-spel vi hade hoppats på till Playstation 4. Det känns som om mycket saknas och vi anser att fler karaktärer borde finnas tillgängliga redan från start. Vi anser även att spelet hade mått bra av vädereffekter under matchernas gång som regn eller kanske till och med jordbävningar som förändrar arenan. Detta hade verkligen gjort striderna mer intressanta och unika.

Trots att spelet har sina brister hade vi kul med det. Särskilt Gauntlet-läget underhöll oss. Vi tillbringade också en hel del tid med flerspelarläget som definitivt är det mest häftigaste med titeln. Dissidia Final Fantasy NT levererar på många plan men gör oss besvikna på andra. Det här är mer av ett spel för nykomlingar till serien, även om fans som bara uppskattar att spela som deras mest älskade karaktärer säkerligen kommer hitta något i det också.

6 / 10
+
Älskade karaktärer, varierade arenor, mycket nostalgi för fansen, utmanande, varierade spellägen