Ratchet: Gladiator

Ratchet: Gladiator

Ratchet vill helst av allt hoppa mellan plattformar, men i Ratchet: Gladiator finns inte en enda så långt ögat når

Både Ratchet och Clank har blivit kidnappade och tvingas deltaga i en av de tuffaste turneringarna någonsin - Dreadzone. Clank är denna gång degraderad till assistans på håll och av gamla hjältar som kapten Quark finns inte ett spår. Denna papperstunna historia gör att Clanks underhållande minispel och tidigare spels härliga humor fått stiga åt sidan för ren adrenalinstinn action i Dreadzone.

Den spelmässigt största nyheten denna gång är att man har med sig två stora robotar som medhjälpare under striderna. De båda robotarna kan ges enklare kommandon och användas för att slå fiendens energisköldar, så du enklare ska kunna slå ut dem. Detta ska, enligt utvecklarna, förvandla Gladiator till ett mycket taktiskt shoot'em up, men betyder innebär i praktiken just ingenting. Jag spelar på som jag alltid gjort och har inga som helst problem med att gå segrande ur slag efter slag.

Därmed inte sagt att systemet är direkt dåligt. Jag har ju alltid gillat Ratchet och hans spel och har hittills aldrig känt att jag saknat två väl tilltagna plåtburkar som ständig assistans. De båda robotarna känns som en nödlösning som jag tror att framför allt yngre spelare kommer att ha roligt med, trots att de ju faktiskt inte tillför så mycket egentligen. Kanske är det också just vad Insomniac velat ha det till?

Ratchet: Gladiator har hela Ratchets fulla arsenal av manövrer och det är naturligtvis bra. Vad som inte är lika bra är däremot att man sällan får användning för det. Istället känns spelet som en förstapersonsskjutare där jag springer omkring med en av de bästa plattformshjältarna någonsin på banor helt utan plattformar. Insomniac har spel efter spel riktat in sig allt mer action på bekostnad av finess. I Gladiator har man alltså en gång för alla bestämt sig för att Ratchet ska vara en actionhjälte. Nu är det bara slagfält efter slagfält på ganska platta områden och även om det rent tekniskt sett är fantastiskt väl utfört, känner jag mig aldrig motiverad att fortsätta spela.

Lyckligtvis finns seriens alla galna vapen kvar och har till och med blivit ännu värre. Det blir för mig räddningen och det som driver mig att spela vidare. Jag vill helt enkelt få se allt knäppt som sprutar ur mina bössor när jag moddat dem så långt som det överhuvudtaget går och jag blir sällan besviken. Nu kan man också smidigt skifta mellan moddarna för att snabbt ge ett vapen mer än ett användningsområde.

Ratchet vore inte Ratchet om inte Insomniac krämat på med det tekniska. Här finns ingen anledning till oro och återigen har man höjt sin egen redan högt ställda ribba. När det blir som mest hektiskt på skärmen fullständigt sprutar det sönderskjutna polygoner till höger och vänster medan specialeffekter och explosioner lyser upp skärmen. Visst kan det sakta ned stundtals och visst bantas det väl mycket när man spelar online, men prioriteringarna är hela tiden på rätt sida om gränsen.

Rejält med krut har lagts på multiplayer-stödet som är ännu mer utbyggt än sist och innehåller både dödsmatcher, samarbetsläge och mängder av fordon. Tyvärr blir det ändå aldrig riktigt underhållande, vilket mer beror på Ratchet än på själva spelsystemet. De som spelat Acclaims gamla Fur Fighters förstår nog vad jag menar. Att försöka göra ett spel som ska kännas som Halo med en alltför kvick och rörlig plattformsfigur blir helt enkelt inte särskilt bra. Det är svårt att sikta, bandesignen är inte helt hundra, vapnen obalanserade och de inställningar som finns är inte nog utbyggda. Man ska vara bra svältfödd på genren för att tycka att detta är något att satsa på.

I Gladiator framstår Ratchet som en något förvirrad plattformshjälte som saknar sina plattformar när han springer omkring och skjuter. Visst är allt finslipat in i minsta detalj men vad hjälper det när humorn är borta, banorna för trista och balansen mellan vapnen i multiplayer är alltför ojämn. Insomniac borde inse att det finns en anledning till att Mario fått den status han har, och det är inte genom att pumpas ut i ett nytt plattforms äventyr varje år. Kort sagt har man satsat på helt fel inriktning för min favorit Ratchet och han och jag går förmodligen skilda vägar om han inte får till det i nästa spel.

Ratchet: GladiatorRatchet: GladiatorRatchet: GladiatorRatchet: Gladiator
6 / 10
+