Dynasty Warriors 9

Dynasty Warriors 9

Att Tecmos klassiska spelserie nu gått och blivit "open world" är inte särskilt positivt. Hegevall berättar varför...

Efter åtta framgångsrika, älskade spel var det alltså dags för Koei Tecmo och utvecklarna Omega Force att testa nåt nytt, åtminstone delvis. Inte för att Dynasty Warriors som koncept egentligen behövde utvecklas då fansen bevisligen vill ha mer av samma, varje gång, men förmodligen mest för att utmana sig själva. Hur det än är, hur diskussionerna än såg ut, är spel nio släppt och jag har tvingats tillbringa en vecka tillsammans med de stryksugna krigarna som äger huvudrollerna här. Det är dags att dela ut betyg.

Det finns något olustigt befriande i att hugga ned 146 000 skrikande hejdukar med ett hastigt stresstryck på X-knappen, vilket i omgångar gjort att jag smygspelat Dynasty Warriors-spelen under de senaste tio åren. Det var dock relativt länge sedan som jag slutade bry mig om spelserien. I det här spelet är det som sagt den stora, fria, öppna spelvärlden som är den mest markanta nyheten och även om jag som sagt begriper varför man valt att strukturera om spelserien/grundkonceptet på det här viset (inget är är hetare än öppna spelvärldar för tillfället - minus Battle Royale-spellägen då, förstås) är jag inte särskilt förtjust i hur Dynasty Warriors 9 fungerar i förhållande till vad jag är van vid.

Dynasty Warriors 9
Karaktärerna ser bra ut medan allt annat lämnar en hel del att önska.

Storyn om Kina berättas via ett minst sagt splittrat perspektiv som utgörs av 80 stycken olika spelbara karaktärer (uppdelade i fyra olika klaner), något som tillsammans med det öppna upplägget gör att stora delar av det här spelet känns som ett virrvarr av strul och repetitioner. Inte sällan tvingas jag spela igenom alla del av själva berättelsen flera gånger (fast med olika figurer) och på flera viktiga ställen där nyckelscener utspelar sig påminns jag om varför det var en bättre idé med ett linjärt upplägg i Dynasty Warriors. Samtidigt går det kanske att argumentera för att det finns ett värde i att se olika viktiga strider i Kinas uråldriga historia från olika synsätt/perspektiv vilket är fallet med dessa 80 (!) spelbara figurer. Jag förmodar att detta helt enkelt handlar om hur intresserad man är av storyn och av den historiska korrekthet som finns inbyggd. I mitt fall handlar det om cirka 0% dedikerat intresse då jag i stort sett enbart vill slå ihjäl anstormande fiender, och inget annat.

Sägas ska dock att det öppna upplägget inklusive det dynamiska strukturen är att man likt i The Witcher III eller i Grand Theft Auto V (även om jag vet att jämförelsen är märklig) kan hoppa på mängder av sidouppdrag som bygger bulk och bredd sett till atmosfär och inlevelse för att inte tala om att det drygar ut speltiden ganska ordentligt. Uppdragen delas ut från datorstyrda invånare i spelvärlden och det finns gott om lugnare stunder där man inte behöver kötta loss på fyrkant så att svetten sprutar, något som i allra högsta grad ska berömmas. Tempovariationen är det sannerligen inget fel på här.

Dynasty Warriors 9
Det finns gott om buggar i det här spelet och skärmuppdateringen är rent utsagt usel.

När det gäller spelvärlden is är den verkligen enorm. Det finns relativt gott om variation sett till miljöer och olika typer av terräng och dygnscykeln påverkar spelets upplägg samt svårighetsgraden på ett tillfredsställande vis. Sägas ska dock att grafiken inte är den bästa, långt ifrån. Visst finns det ljuspunkter i form av snygga karaktärsmodeller men texturarbetet är för det mesta undermåligt precis som ljussättningen och skärmuppdateringshastigheten flimrar ofta till och sjunker till oacceptabla nivåer. Det är framförallt palatsen eller byarna som ser sämst ut då gott om texturer vägrar ladda in förrän man sprungit runt och glott på tidernas geggigaste husväggar. Detta ska såklart inte behöva hände, särskilt inte när det gäller ett påkostat storspel som detta från en utgivare som dragit in miljarder på Dynasty Warriors som spelserie.

För egen del hade Omega Force mycket hellre fått lägga ett år av utveckling på att bygga ett mycket djupare och mer belönande stridssystem istället för att försöka apa efter Monster Hunter World med själva upplägget. För som det är nu räcker det gott med att hacka med tummen på fyrkant i stort sett hela vägen för att ibland (men bara ibland) nudda vid R1 för att utföra enstaka blockeringar. Det blir för simpelt, för min smak, även om jag gillar att knappmörscha i viss utsträckning. Med större djup, mer solida combos samt en inbyggd dynamik i hur fiender kräver olika typer av attackmönster för att låta sig besegras hade detta kunnat bli så mycket mer belönande.

Jag tycker även att alla dessa fiskeuppdrag och alla stunder då man ger sig ut i skogen för att jaga olika typer av djur (som man sedan byter mot diverse material som man kan bygga utrustning av) känns som en inpetad gimmick-grej som också borde ha slopats. Istället borde Omega Force (återigen) ha lagt mycket mer krut på själva stridssystemet.

Dynasty Warriors 9
Tecmo borde ha skippat den öppna spelvärlden och istället fokuserat på att skapa djup i spelmekaniken.

När det kommer till ljudet är det svårt för mig att säga något konkret om de kinesiska rösterna men eftersom de engelska motsvarigheterna i spelet är så horribelt usla, bytte jag snabbt till originaltal i Dynasty Warriors 9 trots att jag inte begrep så mycket som ett endaste ord. Det finns dock (såklart) engelsk text vilket gör att historien känns mer trovärdig när man slipper lyssna till aningslösa röstskådespelare som på knagglig engelska försöker låtsas som att de har någon slags inlevelse.

Efter 21 år av Dynasty Warriors känns det enligt mig som att fansen borde kunna förvänta sig mycket mer av Koei Tecmos älskade spelserie. Jag hade hellre velat se en återgång till originalreceptet med tight, linjär co-op-action snarare än detta öppna, fria upplägg proppad med gimmick-aktiga moment och manér. Dynasty Warriors 9 är inte dåligt men heller inte särskilt bra. Det är lite för enformigt sett till spelmekanik, det har en stendöd spelvärld som känns generiskt tom och trist och grafiken är undermålig även om det saknas laddnings-skärmar och även om spelvärlden är enorm. Det saknas spellägen, variation och snygg grafik. Jag har dessutom svårt att svälja att det här spelet helt saknar multiplayer då det för egen del varit en av de bästa bitarna med tidigare delar.

5 / 10
+
Massor av karaktärer, god tempovariation, mängder av sidouppdrag