Dancing Stage Max

Dancing Stage Max

Dags för ytterligare ett dansspel, men när ska Konami sluta ge oss slaktade budgetversioner av sin japanska klassiker?

Dance Dance Revolution Extreme är ett av mina favoritspel. Det är helt enkelt vansinnigt kul med dansspel, att hoppa runt som en galning på den vadderade mattan och försöka pricka in alla stegen i någon ösig dance/techno-mix eller i någon J-pop med sockersöt sång. Utbudet är så stort att jag har en lång rad låtar som räcker lika länge som min ork, trots att jag aldrig ens testat flera av de över hundra låtarna. Det är så det ska vara.

Men varför gör då varje Dancing Stage precis samma misstag? När jag först väljer Free Play Mode möts jag av en sorglig lista på dryga tjugo låtar. Musiken är en samling ointressant Mix Megapol-blandning av nutida stjärnor som Natasha Bedingfield, Sophie Ellis-Bextor, Franz Ferdinand, Sugababes, och gamla "favoriter" som Kung Fu Fighting, Girls Just Wanna Have Fun och You Sexy Thing. Om utbudet ser bekant ut så är det inte så konstigt. Det är nästan precis samma sorts musik som i valfritt Singstar.

Här är ett tips, Konami. Musik som är rolig att sjunga till är oftast inte rolig att dansa till, och vice versa. Och att tvinga spelaren att lyssna på Alcazar för att komma vidare i spelet är på väg att klassas som tortyr av FN så där ligger ni surt till.

I grunden fungerar Max förstås precis som alla tidigare Dancing Stage/DDR-spel. Stå på en plastmatta, pricka in pilarna i den takt de når toppen på skärmen, vilket i bästa fall resulterar i någon sorts dans. Svettigt och kul. Problemet är förstås att låtarna inte är gjorda för att dansa till. Konami har helt enkelt klippt ut ungefär en och en halv minut av varje och satt ut lämpliga steg. Därmed får vi inte de väl genomtänkta sekvenserna som är så härliga att äntligen pricka in i de specialskrivna danslåtarna.

Dessutom verkar inte Konami tro att vi gillar själva dansandet. Därför har de stoppat in ett totalt överflödigt enspelarläge där man får välja en massa låtar från ett flödesschema och försöka hitta dolda vägar som leder till gömda låtar. Istället för att bara klara dansen kan det handla om att trycka som en galning på pilarna eller undvika alla neråtpilar. För detta får man poäng för vilka man kan köpa loss klassiska DDR-stycken som Brilliant 2U, 1998 och Burnin' The Floor, samt en del oväntade japanska besök från Extreme som TwinBee och Sweet Sweet Magic. Detta är förstås trevligt och dansen kommer igång på allvar, men samtidigt kan jag inte undgå att hata idén. Dancing Stage är ett lika utpräglat arkadspel som Street Fighter, och tanken är ju att man ska kunna ha kul från början. Liknelsen med Soul Calibur 3 ligger nära till hands, men här är det faktiskt ännu värre. Tänk om vi hade varit tvungna att spela med egna figurer i flera timmar för att ens börja låsa upp Mitsurugi och grabbarna. Så fungerar det i Dancing Stage Max. Till detta kommer det motsägelsefulla att använda omständliga menyer i ett spel som faktiskt är tänkt att spelas med en dansmatta.

Nej, även om jag fortfarande gillar Konamis dansspel så känns varje Dancing Stage som ytterligare en missad chans. Jag har ägnat otaliga timmar åt att spela DDR Extreme med de låtar jag tycker om. Jag behöver inget specialläge, jag behöver inga pixliga originalvideos och jag behöver sannerligen ingen förbaskad karaoketext. Allt jag behöver är en rejäl samling fartfyllda och charmiga danslåtar. Är det verkligen för mycket begärt?

Dancing Stage Max
6 / 10
+