Mario Smash Football

Mario Smash Football

Mario och hans vänner ställer till med fotbollsturnering i Svampriket. Dags för ännu mer galen actionsport från Nintendo

Fotboll som sport är enligt mig något av det tråkigaste jag vet. Horribelt uselt tempo, händeselösa matcher är några av de saker som får mig at fullkomligt rata den sporten. Som spel går det lite lättare, och emellanåt slinker det ner ett par matcher av det eminenta och underhållande Pro Evolution Soccer, eller lite skön tokfotboll i form av Sega Soccer Slam. Mario, Luigi, Prinsessan Peach och flera andra välbekanta ansikten från Svampriket axlar rollen som lagkaptener, medan resten av laget utgörs av Koopa Troopers, Toads Birdos och Hammer Bros. Varje kapten och varje spelartyp har sina egna färdigheter som det gäller att anpassa för att få en laguppställning som passar ens egna spelstil. Skottkapacitet,passningsförmåga och spring i benen måste kombineras för att få det optimala laget.

Ute på planen handlar det om hänsynslös och komisk våldsfotboll där regler och schyssta tag har bytts ut mot elstängsel och bombkratrar. Precis som Sega Soccer Slam är Mario Smash Football överfyllt med stenhårda tacklingar och spektakulära avslut där effektfyrverkeriet konstant sprutar över skärmen. Iställer för tradiotionella kritade kantlinjer har man installerar elstängsel som effektivt smaskar till den som råkar bli intacklad i det. Resultatet blir ett par sekunders sprattlande och en viss doft av stekt svamp. Offensiven fungerar som bäst när man använder sina mindre lagkamrater för att spela fram lagkaptenen, då varje kapten har sin egna specialattack. Dessa attacker går ut på att med timing och precision avlossa ett skott som träffar med samma kraft som en mindre astroid. Lagkapternerna är över lag de som egentligen är mest användbara när det gäller avslut, och ofta handlar det om att lirka just kaptenen i rätt position. Men trots att varje superattack för varje lagkapten är inlindad i en läcker sekvens där man får se hur attacken går till, är dessa specialavslutningar egentligen inte speciellt effektiva. Allt som oftast blockeras de av krokodilerna som vaktar målen, och man kan känna att meningen med superavsluten är lite urvattnad.

Matcherna är alltid tempofyllda och roande när man spelar med vänner, och att få knuffa in sin kompis svamp-spelare så att de får fräsa sig brända ger en enorm tillfredställelse. Tempot är frenetiskt och för varje mål man gör blir man tilldelad en power-up som är hämtad ur Marios olika spel. Bland annat kan man bombardera sina fiender med Bob-Ombs eller beskjuta dem med olikfärgade skal, för att nämna ett par exempel. Upplägget lockar för sporadiska bataljer mot sina vänner, men om man hade tänkt spendera tid med spelet på egen hand, blir man snart ganska besviken. Tyvärr är det tillsammans med andra som Mario Smash Football verkligen kommer till sin rätt. Att sitta och nöta cupperna ensam bara för att låsa upp lite nytt material blir snart otroligt tråkigt, och också spelets absolut största nackdel.

Grafiken är som alltid passande färgglatt och snyggt modellerad på sedvanligt Nintendo-manér, dock utan att det någonsin blir riktigt snyggt. Att knuffa in kompisar i elstängslet, spränga dem till småflisor och allmänt bete sig på ett elakt och osportsligt sätt underhåller kungligt när man spelar med vänner. Men även när man spelar med sina vänner känner man att det är lite för likt Sega Soccer Slam, och Mario Smash Football klarar inte riktigt att stå på egna ben. Medan det inte på något vis är ett dåligt spel, lider Mario Smash Football av att det inte har tillräckligt många egna idéer. Men älskar man Mario och hans vänner, och riktigt adrenalinrik och galen fotbollsaction, ja då är Mario Smash Football ett schysst köp.

Mario Smash Football
Mario Smash Football
Mario Smash Football