Remothered: Tormented Fathers

Vi har besökt Feltons herrgård för att ta reda på sanningen bakom försvinnandet av flickan Celeste...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Stormind Games är en relativt nystartad spelstudio som för inte länge sedan debuterade med sitt första spel; Remothered: Tormented Fathers. Efter att ha tillbringat en hel del tid i Early Access-stadiet släpptes det för ett tag sedan som ett fulländat spel. Vad som är tänkt att bli en trilogi har precis fått sin början och vi är nyfikna på mer.

Vi spelar som Rosemary Reed. Hon har precis anlänt till Richard Feltons herrgård för att utreda ett försvinnande av flickan Celeste. Rosemary är en kvinna som tänker ta reda på sanningen till varje pris men vem hon är eller varför hon gör detta förblir ett mysterium och håller ständigt spelaren intresserad av att spela vidare. Richard Felton är far till den länge försvunna flickan och för att försöka få svar på gåtan besöker hon honom och upptäcker samtidigt att han är allvarligt sjuk. Utöver sjukdomen är det tydligt att han undanhåller viktig information om dottern och förnekar att hans fru är hemma just i den sekund som någon sätter på musiken i rummet bredvid. Rosemary blir snabbt eskorterad ut från huset men när mörkret väl har lagt sig bestämmer hon sig för att smyga in och ta reda på sanningen. Något hon kommer ångra.

Remothered: Tormented Fathers
Första intrycket är att Felton lever på en ganska fin plats. Jag är villig att ta tillbaka det.

Det är en intressant berättelse som Stormind Games försöker berätta och även om mystiken ibland tappar är intresset fortfarande stort. Även efter spelets slut finns det många frågetecken kvar och det är uppenbart att detta är tanken. Eftersom Remothered: Tormented Fathers är början på en trilogi gör det ingenting att det fortfarande finns obesvarade frågor utan får mig snarare att sukta efter mer. För potential finns det gott om.

Det ungefär fem timmars långa spelet utspelar sig enbart på Feltons herrgård och det är upp till dig som spelare att ta reda på ledtrådar för att ta dig vidare. De som har spelat spel som Resident Evil: Code Veronica X, Outlast eller The Evil Within lär känna igen sig i mycket. Det handlar om att noggrant tänka efter vad man gör och hur man spelar eftersom det kan få stora konsekvenser på spelupplägget. Genom att snoka i byrålådor eller skafferier kan du hitta värdefulla föremål att hålla dig vid liv med. Du kan plocka på dig väckarklockor eller diverse objekt att kasta för att distrahera din fiende för att i sin tur kunna smyga förbi osedd. I Remothered: Tormented Fathers är du aldrig säker och därför är det alltid viktigt att vara väl utrustad. Du kan även plocka på dig ett vapen att skydda dig med ifall din fiende lyckas ta tag i dig. Knivar, saxar, skruvmejslar eller något annat kan uppgraderas en gång för att förlänga tiden som fienden stannar upp efter att ha blivit skadad. Blir du väl greppad och använder ditt vapen är det förbrukat och du behöver hitta ett nytt. Om inte lär du dö en plågsam död nästa gång sökaren får tag på dig.

Remothered: Tormented Fathers
Det är inte svårt att se att Jodie Fosters karaktär i The Silence of the Lambs varit en inspirationskälla.

Runt om i herrgården kan du hitta speglar på väggarna som kan hjälpa dig med två saker. Till att börja med kan du spara spelet men det är även här som du kan återhämta din hälsa. Värt att notera är att du bara kan återhämta din hälsa en gång vid en spegel vilket tvingar dig till att undvika konflikt om du inte vill ta dig igenom resten av spelet halvdöd. Reed ger sig nämligen in i huset i klackskor vilket gör att du inte kan springa särskilt snabbt och det blir bara värre ju mer skada du har tagit. Dessa speglar är dessutom ganska sällsynta så det gäller att noggrant tänka efter innan man återhämtar sin hälsa.

Det finns de skräckspel som erbjuder dig möjligheten att dräpa din fiende eller smyga förbi den. Remothered: Tormented Fathers är däremot inte ett av dem utan tvingar dig att smyga. Att springa kan vara skönt eftersom det inte går särskilt fort att ta sig fram gåendes men det räcker med att springa en meter så är din position avslöjad. Skulle du bli sedd finns det dock ett flertal garderober eller soffor du kan gömma dig under. Kommer din fiende i närheten av ditt gömställe kommer en cirkel dyka upp med en mindre cirkel inuti den. Med hjälp av analogspaken (eller musen) är ditt mål att hålla den mindre cirkeln inuti den större för att inte göra något ljud ifrån dig. Vad som däremot förtar stämningen är att Rosemary oftast skriker till när du lyckas vilket antagonisten märkligt nog inte hör. Det går även att huka sig bakom möbler eller andra objekt för att undvika att bli upptäckt.

Remothered: Tormented Fathers
Det är verkligen ingen trevlig upplevelse när strömmen försvinner och du måste återställa den i totalt mörker.

Själva smygupplägget är spännande och ständigt obehagligt men vad som irriterade mig konstant under min genomspelning är det undermåliga ljudet. Det är nämligen omöjligt att identifiera var fienden är eftersom ljudet inte alltid isoleras när ni inte är i samma rum. Det kan låta som om hotet bara står tre meter ifrån dig när det i själva verket är på våningen under dig. Detta gör det många gånger omöjligt att veta om kusten är klar och det kändes många gånger orättvist att bli upptäckt när felet i själva verket låg i ljudet och inte i min förmåga att uppfatta ljud. Ett spel som förlitar sig så mycket på smygandet borde leverera bättre här.

En annan sak som inte imponerar särskilt mycket är det visuella. Munrörelserna är riktigt illa både i mellansekvenser och själva spelet. Animationerna är oerhört stela och rent grafiskt lämnas mycket att önska. Det finns stunder där spelet ser riktigt bra ut tack vare snygg ljussättning i de mörka rummen men i övrigt känns grafiken väldigt daterad och jag hoppas att Stormind Games lägger ned ännu mer fokus på detta till nästa spel.

Remothered: Tormented Fathers
Atmosfären är på topp genom hela spelet.

Utforskandet är en stor del av Remothered och likt Resident Evil handlar mycket om att hitta rätt föremål för att kunna ta sig vidare. Det kan handla om att fiska upp en nyckel som sitter fast i ett avlopp, ett handtag som saknas för att öppna en lucka eller något annat i den stilen. I korta drag handlar det helt enkelt om att hitta specifika föremål som du sedan kan interagera med på särskilda platser. Det blir aldrig lika svårt som i exempelvis Resident Evil men det händer att man då och då inte har någon aning om vad man letar efter. Vad som gör utforskandet extra spännande är att att din fiende lär röra sig i det området som du måste nå för att ta dig vidare. Därmed kommer du alltid stöta på motstånd.

Skrämselfaktorn är alltid på topp tack vare det ständiga hotet. Till skillnad från Resident Evil, The Evil Within, Silent Hill eller något annat skräckspel finns det inte ett säkert rum som du inte kan få påhälsning i. Detta leder till konstant oro och med tanke på det långsamma tempot man springer i och Rosemarys värdelösa kondition (vi snackar Alan Wake-dålig) är det en hemsk upplevelse att bli jagad. Något som hade kunnat göra spelupplevelsen ännu otäckare hade varit om man lagt till fler ljudeffekter än bara ljuset samt ljudet från åskan. Jag hade exempelvis velat höra knarrande i golvet, klockor som tickar eller grenar som slås mot fönstren. Fiendens kommentarer upprepas nämligen lite för ofta vilket till slut gör dem mer tröttsamma än läskiga.

Remothered: Tormented Fathers
Ungefär här fick jag byta underkläder för tionde gången.

Trots en del brister finns det mycket att gilla med Remothered: Tormented Fathers. Vi ser fram emot konsolversionen som är på ingående och det känns som en solid start för en potentiellt kanonbra trilogi. Spelet kostar inte särskilt mycket och varar runt fem timmar och lär garanterat underhålla den lagom långa tiden. Detta är ett spel du inte får missa om du gillar en intressant berättelse kombinerat med skräck.

7 / 10
+
Stämningsfullt, intressant handling, riktigt otäckt, lagom spellängd