Tekken Mobile

Tekken Mobile

Namcos hårtslående sluggers har flyttat sitt tröttsamma familjegräl till våra telefoner och Petter har kommit på att han hatar det (innerligt)

Att "konvertera" ett spel som Tekken 7 till iOS samt Android (även fast det snarare handlar om att försöka skapa ett Tekken som kan fungera till en maskin utan knappar och inte om att verkligen "porta" Tekken 7) kan inte vara någon särskilt enkle uppgift. Tvärtom. Tekken, precis som genrekonkurrenter som Dead or Alive, Marvel vs Capcom, Virtua Fighter samt Mortal Kombat, är alla spel som först och främst är ämnade för en initierad publik där perfekt timing, osannolikt rappa reflexer och långa, komplicerade kombinationer utgör någon slags universal grundstomme. Till en spelplattform som saknar såväl knappar som styrspakar torde det därmed vara helt poänglöst att släppa ett spel av den här typen vilket lett Namco Bandai till att nästan förändra allt som Tekken står för.

Tekken MobileTekken Mobile
Grafiken under själva matcherna är snygg men fightingen är planlöst supertrist, pannkaksplatt sett till speldjup och enformig så in i bomben.

Fightingen har i stort sett ingenting med vare sig reflexer, timing eller kombinationer att göra utan kretsar nu kring kort som spelaren antingen kan förvärva genom att harva runt i "story mode" eller helt enkelt inhandla via Namcos egen inga,e-butik för riktiga pengar. Dessa kort aktiveras genom att man trycker på dem (döh!) under slagsmålens gång, detta medan själva slagskämparna styrs med hjälp av tummen. Allt är superenkelt och aldrig ämnat för samma initierade målgrupp som vanligtvis köper den här typen av spel utan snarare mot en casual-publik som bara vill kunna slåss lite snabbt utan att behöva lära sig knappkombinationer eller rörelsemönster.

Tekken Mobile
Attackerar gör man genom att klämma med tummen över sin moståndare. Något som känns lika spännande som att sitta naken i ett buskage fyllt med brännässlor, ungefär.

Kaz "dashar" framåt när jag swipar framåt på min Iphone X och slänger iväg sin klassiska A-slagkombo när jag trycker med tummen på motståndaren (som i min första match är Paul Phoenix). Om motståndaren blockerar attackerna som Kaz slungar gäller det att istället använda sig av ett kort som bryter blocken för att sedan kombinera detta med exempelvis kortet som gör att man kan utföra de för spelseriens så ikoniska juggle-momenten. Allt detta fungerar väl i grunden ganska bra även om det både är för enfaldigt och framförallt för enformigt för att verkligen passa ett Tekken-spel, oavsett plattform.

Tekken Mobile är tråkigt. Det handlar om ett speldjup som går att jämföra med tjockleken på en helsvensk torsdagspannkaka och det tar bara cirka tio minuter innan jag kommer på att jag egentligen aldrig vill gå en match till i detta spel, någonsin igen. Ännu tråkigare är upplägget och den struktur som Namco valt att stoppa in här, något som i grunden äcklar mig. För Tekken Mobile är gratis och har såklart kostat en bra slant att utveckla vilket innebär att hela upplägget kretsar kring mikrotransaktioner och loot. Det dyker hela tiden upp ett tiotal olika skärmar fyllda till brädden av system för att uppgradera sina fighters, förbättra specifika förmågor, köpa nya kläder, köpa loss låsta fighters eller banor eller köpa nya attack-kort som annars tar timmar att spela fram. Faktum är att upplägget är så olidligt tillkrånglat och komplicerat att det under den första kvarten kräver en animerad pil och en överdrivet ultra-pedagogisk berättarröst som i långsam takt hela tiden förklarar vad allting är och hur det fungerar. Trots detta tar det mig ytterligare en timme att bena ut vad allt är, de olika valutorna, förmågorna, kristallerna, momenten, manéren och symbolerna skapar förvirring som få andra spel ens kan tävla med.

Tekken MobileTekken MobileTekken MobileTekken Mobile
Mikrotransaktioner, loot-lådor, uppgraderingssystem - Tekken Mobile är knökat av saker som inte hör hemma i ett spel av den här typen.

Tekken Mobile kräver i princip att du använder riktiga pengar för att avancera, även om det såklart går att lägga tio timmar på att låsa upp samtliga fighters (när spelet börjar har du bisarrt nog endast tillgång till en enda) så är det ingenting som jag haft några planer på. Därför har jag under mina timmar med spelet pulat in cirka 300 kronor vilket i sig inte räckt till särskilt mycket,m det finns nämligen ganska gott om uppgraderingar och färdighetskort som kostar över 500 kronor här, och det måste i slutändan ändå anses som ganska äckligt. Bara en sådan sak som att varje fighter som du låser upp och använder i diverse matcher inte läker efter avslutad fight om du inte spenderar ingame-valuta på diverse medpacks, är i min värld fullständigt sinnessjukt. Under vissa moment under mina testsessioner har jag dessutom saknat valuta nog för att kunna läka mina sluggers vilket lett till att jag helt enkelt tvingats stoppa in mer "riktiga" pengar för att kunna kliva in i nästa fight med full livmätare.

Tekken MobileTekken MobileTekken Mobile
Alla fighters utom en är låst när Tekken Mobile startar. Att låsa upp hela gardet tar timmar av tröttsamt tragglande.

Tekken Mobile är snyggt, dock. Grafiken är krispigt högupplöst och proppad med detaljer och trots att varenda av de tio skärmar proppade med mikroköps-trams som dyker upp inför varenda fight (och efter varje avslutad fight) ser ut som en ända stor geggfest och plottrigt nonsens - är själva banorna och slagskämparna något av det snyggaste jag sett inom genren till ett bärbart format. Låter bra gör det också. Inget av detta spelar någon egentlig roll dock med tanke på hur hopplöst hela upplägget är, hur överdrivet invecklat och girigt det känns rent strukturellt. Namco borde ha gjort ett traditionellt spel med mer djup istället, tagit 35 kronor för det och skippat all denna fokus på loot/miktotransaktioner... För detta är dessvärre ganska värdelöst.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+