Fable Fortune

Den klassiska spelserien Fable är tillbaka, den här gången i helt ny kostym. Står sig Fable som kortspel eller är rollspelsriktningen den enda rätta?

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Det har sett otroligt mörkt ut för Lionhead Studios gamla äventyrserie Fable ett bra tag nu. Utöver de kontroverser gällande originaltrilogin och en viss Molyneux som lovat för mycket, fick studion enorm kritik för Fable Heroes, Fable: The Journey och framförallt det planerade Fable Legends för riktningen som togs med liret innan det slutligen lades ned helt. Kort därefter slog en rejäl bomb signerad Microsoft ned och Lionhead Studios var helt plötsligt en nedlagd ex-studio.

Underligt då, kan man tycka, att trots det satsa på ytterligare ett spel i Fable-serien som går mot originaltrilogins basidé; den här gången i kortspelsformat. Utvecklarna Flaming Fowl Studios är dock en indie-studio skapad av före detta Lionhead-anställda, och de kommer troligtvis att möta tre olika läger spelare framöver; de som fortfarande inte släppt att Lionhead lades ned och inte vill se Fable-serien bli någonting utöver ett äventyrslir i tredjepersonsperspektiv, de som är glada att få ett Fable-lir till överhuvudtaget och de som gärna lirar digitala kortspel utan att bry sig om kortspelets serierelaterade design. Vilket läger som avgör spelets framgång återstår att se, men tills ett definitivt svar ges på den frågan har vi spelat Fable Fortune och konstaterat att det digitala kortspelet är riktigt underhållande.

Fable Fortune
Spelaren kan sätta sina enheter i skydd för en guldpeng

Spelets bas är simpel; likt Blizzards storlir Hearthstone: Heroes of Warcraft ställs två spelare, alternativt en spelare och en datorstyrd karaktär, mot varandra. Innan matchen börjar väljer båda varsin hjälte, alla med olika färdigheter som kan användas ur hjältens färdiggenererade eller skräddarsydda kortlek, speciella kort och sätt att spela. De karaktärer som finns att välja mellan är Marshall The Knight, Miracle The Alchemist, Crimson The Shapeshifter, Barter The Merchant, Temple The Gravedigger och Sand The Prophet. När spelarna valt karaktär efter att ha listat ut vilken hjälte som passar spelarens spelstil bäst kan dessa klicka igång en match.

De båda har trettio hit points eller "liv" och den som blir av med samtliga först förlorar. För att ta död på sin motståndare används kort, som även de har en livmätare samt en attackmätare som bestämmer hur hårt de kan slå motståndaren eller dennes kort och hur mycket stryk de kan ta innan de går upp i dödens rök. Startleken består av ett gäng baskort som finns i samtliga hjältars lekar, samt några kort skapade specifikt för din valda hjälte och dessa kort spelas ut på slagfältet genom att spendera guldmynt (vilka är mana-motsvarigheten i Fable Fortune). Varje runda hörs ett klirr i kassan och spelaren belönas med en extra peng att använda för att utöka sin arsenal på spelbrädet.

Fable Fortune
Några gånger per match får spelaren välja vilken sida av moralkompassen denne vill stå på

Likt i Hearthstone: Heroes of Warcraft kan de flesta av korten i leken inte attackera under samma runda som de spelas men spelaren kan istället använda diverse färdigheter. Oavsett vilken hjälte du väljer att spela som kommer du att ha möjligheten att antingen slå till en motståndare eller skydda en av dina egna allierade med en sköld för en guldpeng, vilket, av vad jag sett i samlarkortspelsväg är unikt för Fable Fortune. Ytterligare en Fable Fortune-exklusiv aspekt är spelets moralsystem. Fable-spelen stämplade inte den spelarstyrda protagonisten med någon av moralkompassens motpoler, spelaren fick själv bestämma om denne skulle vara gudomligt god, djävulen själv eller något mitt emellan och Fable Fortune bygger på samma system. Ett förutbestämt antal gånger per match kan spelaren ta sig an ett uppdrag (dessa lyder oftast; spela tre kort, attackera två gånger och så vidare) och klarar man dessa belönas man med ett av två specialkort.

Fable Fortune
Fable Fortune
Fable Fortune