Northgard

Northgard

Våra danska kollegor har provat på livet som viking i indiepärlan Northgard. I vår recension förklarar vi nu varför du absolut inte får missa detta spel...

• Text: Anders Fischer, GR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Facebook
TwitterReddit

Realtidsstrategi har inte varit särskilt superhett under det senaste spel-decenniet, men Shiro Games har med Northgard ambitionen att göra det populärt igen i vad som bäst kan beskrivas som en hyllning till Warcraft 3 och Age of Empires, men med vikingahjälmar. Här finns också drag av stadsbyggande som i Settlers samt klassiska brädspel där du sakta men säkert växer som rike.

Namnet på spelet är platsen där allt äger rum. Northgard är en outforskad och vikingaspäckad kontinent med barska vintrar och mystiska väsen. Där väljer du en av flera klaner att spela med som alla har sina fördelar och nackdelar, såsom Huginn and Muninn, som kan sända legosoldater till fiendernas läger och som kan använda pengar (valutan heter passande nog Kröwns) istället för mat när de ska kolonisera ett område. Alla sex klanerna som finns tillgängliga är roliga att spela, även om vargklanen Fenrir spontant känns svagare än de andra, vilket jag dock hoppas fixas med patchar.

Northgard
Välj klan med omsorg, de är alla väldigt olika och uppmanar till separata spelstilar.

När du startar Northgard, så har man begränsat område, en Town Hall några bybor. I takt med att du bygger hur och får fler invånare blir de glada och assisterar med underhåll samt samlar in mat. Byborna kan skifta roller efter behov och kan bland annat agera bönder, fiska, kriga eller vad det nu är du har behov av. Initialt handlar det om att få en bra grund och då är det bra med spejare som scoutar omgivningarna som skogshuggare som fixar bräder och hus. Med tiden blir dock kraven mer komplexa.

Det gäller att få ekonomin att gå runt till både "healers" och annat som snart behövs. Listan skulle kunna göras lång över behoven och de många byggnader du kommer behöva. Det är inte fel att säga att Northgard primärt handlar om att balansera saker så det hela tiden finns nog utbud i förhållande till vad pengarna tillåter samt förbereda inför vintern då det blir mer knapert av allt.

NorthgardNorthgard
Realtidsstrategi handlar ofta om att rusha ut enheter och krig. Här finns inget av detta.

Om du är van vid klassikerna i genren såsom Age of Empires, så verker Northgard mycket automatiserat. Bygger du en fiskebod behöver du inte göra något mer med den, och Northgard handlar betydligt mer om de större perspektiven. Det är konstant problem i egna lägret som ska avvärjas och är det lugnt så vet man att det snart kommer något nytt. Som just vintern då svälten lätt slår till. Det är det fina med det här spelet, det finns alltid fiffigare sätt att vinna än att spöa motståndare. Blir du den största handelsmakten i området kommer de andra snart krympa och du slipper kostsamma krig som dessutom tar en massa resurser och inte ger så mycket tillbaka. Det finns även något kallat "map specials" som är mål du kan uppnå för att vinna på annat sätt som att låsa en portal till Helheim.

Northgard
NorthgardNorthgardNorthgard
Northgard