Gamereactor Close White

Yakuza 6: The Song of Life

Yakuza 6: The Song of Life

Adam Holmberg har sparkat japanska gangstrar i ändalykten och mumsat sushi i den senaste delen i Yakuza-serien...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det är alltid spännande att få prova på något nytt, även om det som för mig är en främmande upplevelse må vara det sjunde spelet i en serie med många dedikerade fans. Yakuza-serien har alltid existerat i periferin och sett ut som en märklig Grand Theft Auto-klon utan körkort på bilder, men efter att äntligen ha fått prova på Yakuza 6: The Song of Life så har jag fått inse att det är något betydligt mer.

För den som likt mig var väldigt oinvigd i serien så är Yakuza en serie av actionäventyrstitlar och beat 'em ups med milda rollspelselement i en öppen värld. I dessa spelen följer vi, för det mesta, Kazuma Kiryu. Kiryu är en del av den japanska kriminella organisationen vars namn pryder denna spelserie och har i många år kämpat och slagit sig igenom otaliga konflikter fyllda av våld och ånger. Han är redo att lägga sitt kriminella förflutna bakom sig och hamnar frivilligt i fängelse i hopp om att efter sitt straff få lägga energin på ett barnhem och de föräldralösa barn han tagit sig an.

Yakuza 6: The Song of Life
Striderna är engagerande och överraskande robusta.

Precis som alla gangstersagor så är ens förflutna inte alltid det lättaste att lägga bakom sig. Under de tre åren Kiryu spenderar bakom galler så försvinner hans adoptivdotter Haruka, före detta japansk idolsångerska, och spåren leder vår ångerfulla protagonist tillbaka till Tokyo och vidare i jakten på vad som hänt medan han varit borta. Detta låter som en brutalt ointressant kliché och jag var under spelets lite väl utdragna introduktion väldigt orolig för att Yakuza 6: The Song of Life skulle vara en tragiskt överflödig uppföljare, likt de actionserier från 80- och 90-talet vars förmåga att aldrig ta slut oftast ledde till ett sorgligt skakande på huvudet för publiken. Jag är glad över att jag kunde bli gravt motbevisad.

Det betyder såklart inte att spelet saknar sina klyschor och många av spelets dialoger är såklart märkligt svävande och överdramatiska som japanska titlar har en tendens att vara. Men detta balanserar serien upp med hinkvis av stil och självsäkerhet. För Yakuzas värld är proppad med personlighet och starka personligheter. Kiryu själv är en nästan skrattretande stoisk person och oerhört gammaldags i sitt tänk och agerande, men han har fortfarande extra dimensioner under sin gangstersparkande yta som i kontakt med andra verkligen får honom, samt spelet i sig, att skina starkt.

Yakuza 6: The Song of Life
Mycket arg japansk gangster.
Yakuza 6: The Song of LifeYakuza 6: The Song of Life
Kazuma Kiruys många ansiktsuttryck.

Men vad är det man faktiskt gör i spelet? Vissa kanske lästa "öppen värld" tidigare och ryser i obehag vid tanken av ännu ett spel som skryter om kvadratkilometer med vakuum och ointressanta sidouppdrag sporadiskt klippta och klistrade över kartan. Detta är dock inget att frukta överhuvudtaget för Yakuza-spelen föredrar kompakt, kvalitativt innehåll framför de många kvantitativa svarta hål av innehåll vi ofta ser här i väst. Spelvärldens kartor rör sig ofta om några kvarter som högst, men dessa kvarter är fyllda till bredden med saker att se och göra. En gång hörde jag serien beskrivas som en bisarr Japan-simulator och jag är villig att tro på detta efter att ha vandrat längst med Kamurochos gator, det är som att besöka en riktig stad.

Restauranger, butiker där vi faktiskt kan handla förnödenheter, arkadhallar med fullt fungerande minispel, underhållning och sidouppdrag fyller nästan varenda kvadratmeter av spelvärlden och får den att kännas märkligt sprudlande. Illusionen att ha tagit en tårtbit av Japan och klämt ner i ett spel överger mig aldrig under mina timmar på språng mellan handgemäng med kaxiga banditer och näst intill absurda sidouppdrag.

Yakuza 6: The Song of Life
Yakuza 6: The Song of Life
Yakuza 6: The Song of Life