Gamereactor Close White

Into the Dead 2

Into the Dead 2

Hegevall har satt mjölktänderna i Pikpoks hett efterlängtade zombie-uppföljare...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Att mobilspelsutvecklarna Pikpok granskat titlar som The Walking Dead (Telltales kritikerhyllade äventyr) och The Last of Us blir uppenbart redan under den första minuten i Into the Dead 2. Här bygger man supereffektiv atmosfär med hjälp av läcker grafik, fantastisk musik (som påminner mycket om den i The Last of Us) samt starka, förhållandevis välskrivna karaktärer. Allt börjar med att lastbilsföraren James kraschar sin långtradare på väg hem till sin syster Helen och dottern Maggie mitt under en pågående zombieapokalyps. James är två mil från sin fars hus där familjen barrikaderat sig och tvingas helt enkelt springa genom skogar, över ängar och genom mindre byar för att försöka nå dem.

Inte the Dead 2 är ett så kallat "autorun survival game" där huvudkaraktären James helt enkelt kutar automatiskt längs en förutbestämd stig och där du kan påverka hans riktning cirka fem meter åt antingen vänster eller höger. Det handlar om en väldigt låst spelupplevelse, med andra ord, som dessutom är groteskt enformig. Alla banor fungerar på exakt samma sätt och de ser dessutom väldigt lika ut sett till färgsättning och hur man valt att bygga miljöerna. Spelvärlden kryllar av slöa, hungriga zombies och allt handlar om att försöka "springa slalom" mellan dem, undvika att bli uppäten och om situationen verkligen kräver det - skjuta av skallen på anstormande zombies med James medhavda 9mm-pistol.

Into the Dead 2
Inför varje bana får man chans att välja vad man ska packa med sig samt om man vill ta med sig sin hund, eller ej. Vovven är bra att ha då han attackerar fiender som slungar sig över James.

Att spara på ammunitionen är en viktig del av denna uppföljare precis som att lägga valutan man samlat på sig under banornas gång på vapenuppgraderingar samt nya puffror, något som verkar ha varit någon slags grundidé från Pikpok som valt att strukturera Into the Dead 2 kring ett mikroköp/loot-system som har med vapen att göra och som hela tiden, mellan varenda bana, försöker få mig till att pula in 55 kronor i spelet för att få tag i de mer explosiva dödspuffrorna. Det går dock alldeles utmärkt att spela igenom hela äventyret utan att göra så mycket som en enda uppgradering då fienderna är långsamma och förhållandevis hopplösa sett till den mängd skada de kan göra. Att undvika dem är enkelt och kräver egentligen endast att man swajpar lite lätt fram och tillbaka mellan de stönande döingarna.

Uppe i det vänstra hörnet av bilden sitter en liten kompass som delger information rörande hur långt kvar det är till slutet på varje bana och det handlar som du såklart redan räknat ut om att springa till slutet för att sedan neka till vapenköp i mellanmenyn för att sedan ge sig ut och slalom-springa mellan levande döda, igen. Enformigheten är därmed grotesk. Efter man lirat en enda bana vet man exakt hur resten av Into the Dead 2 kommer att se ut och fungera och det är synd, för storyn som berättas genom stilfullt skrivna dialogsekvenser via komradio (mellan James och hans storasyster Helen) är verkligen inte dålig. Tvärtom är den riktigt spännande.

Into the Dead 2
Storyn berättas i form av komradiodialog och är riktigt bra. Inte minst det milt sagt chockerande slutet som verkligen grep tag i oss.

Det bästa med hela spelet är slutet, som är sådär chockerande och starkt som inspirationskällorna The Walking Dead samt The Last of Us också var (fast inte lika effektivt med tanke på hur enfaldig själva spelbarheten är). Under den första halvan av Inte the Dead 2 håller sig Helen/Maggie och James far John gömda i familjens hus men halvvägs in lyckas zombies ta sig in i huset, något som James får höra via radiokommunikationen med syrran och som gör att man som spelare såklart mycket hellre skulle vilja sluta springa i den där slöa takten som spelet baseras på, för att istället hoppa in i en av de övergivna bilarna som står lite överallt i spelvärlden och istället försöka snabba sig hem till familjen på så sätt. Jag förstår att den här typen av "autorunner"-upplägg är mycket enklare att genomföra än det jag föreslår men med tanke på hur kraftfulla dagens mobiltelefoner verkligen är, är det enligt mig synd att utvecklare som Pikpok inte siktar högre.

Into the Dead 2
Ta den med dig, idag! Jättebra köp! Köp nu! Endast 109 kronor! Nu! Köp den! Idag! Jättebra gevär! Nu!

Jag hade älskat om spelvärlden i Into the Dead 2 hade varit semi-öppen med möjligheten för mig att själv välja väg, kunna smyga samt springa, sno fordon och på så sätt skapa en helt annan typ av inlevelse för mig som spelare. Jag hade även velat se mindre fokus på den giriga typen av mikrotransaktioner som detta är baserat på, för ibland känns det mer som en usel TV Shop-reklam än något annat, med skärmbild efter skärmbild som dyker upp mellan banorna för att informera dig om att spelet "verkligen behöver dina pengar". Som jag skrivit 100 gånger vid det här laget anser jag att den här typen av affärsmodell ärligt talat är rätt smaklös, trots att man (som jag nämnde ovan) kan spela igenom hela Into the Dead 2 (som är gratis att ladda hem) utan att spendera riktiga slantar.

Into the Dead 2
Into the Dead 2
Into the Dead 2