The Sims Mobile

The Sims Mobile

Petter Hegevall har kämpat sig igenom 30 timmar av EA:s senaste Sims-upplevelse och är väl inte särskilt imponerad...

Jag minns mycket väl premiären av det allra första Sims-spelet. Jag drev på den tiden speltidningen Missil, hade fortfarande inte riktigt fått skägg (var 20 år gammal, och mycket blöt bakom öronen) och fnös åt själva tanken, vill jag minsann minnas. Åtminstone ursprungligen, för det tog sen bara några timmar av "Simmande" för att jag skulle fastna - åka dit ordentligt. Jag byggde ett hem, slungade in ett par Simmar och började försöka styra upp deras vardag och innan jag visste ordet av hade jag lyckats sätta eld på köket (eller en av mina Simmar hade det, åtminstone) och huset svämmade över av lortig disk. Kort därefter kom socialen och hämtade mitt adopterade barn medan jag i princip lade all min tid på att försöka flirta åt mig grannen, som var en äldre herre med ylleväst.

The Sims var roligt. Konceptet var såklart starten på något stort och sedan 1999 har EA som vi alla känner till slungat ur sig över 800 olika spel baserat på Will Wrights vrickade hemma hos-simulator. Jag spelade aldrig The Sims 2, eller 3. Jag spelade aldrig någon av de 1000 expansionerna som vi genom åren skrivit om här på Gamereactor och var heller inte särskilt taggad på releasen av The Sims Mobile, ändå sitter jag nu här - 34 timmar senare och författar en babbligt halvkass recension.

The Sims Mobile
I The Sims Mobile ligger fokus på dina egna "Stories".

I The Sims Mobile är resan själva målet, precis som vanligt. Det handlar om att skapa en karaktär som du sedan bygger ett hem till, och ett liv inklusive allt vad karriär, kärlek och social status heter. Det är lika viktigt att vara trendig och snygg som det är att vara vänlig och hjälpsam och precis som i tidigare titlar i denna anrika spelföljetong är möjligheterna många. Min Sim är en kvinna. Som heter Katrin och har en extremt invecklad frisyr (som är ljusrosa). Hon älskar barn, byråer och grillfester. I The Sims Mobile har EA designat själva upplägget kring ett annat sätt att se på tid än vad jag minns att det första spelet i serien erbjöd. Den här gången sker mina Simmars liv i realtid, snudd-på, vilket innebär att det tar massor och åter massor med tid att komma upp i tillräcklig hög level för att verkligen komma igång i spelet. Man behöver exempelvis nå level åtta för att ens kunna införskaffa en ugn, vilket tagit mig flera kvällar i rad, och och något som irriterat mig rätt mycket - tyvärr.

Innehållsmässigt känns det dessutom mindre välfyllt eller varierat än vad jag hade hoppats på. Klädvalet är begränsat precis som alla de olika möjligheterna att kunna skräddarsy byggnationen av sitt eget hem eller platserna som man kan besöka. Detta lär ha att göra med att EA vill att spelaren ska pula in riktiga pengar i The Sims Mobile och lär vilja utveckla den portionen framöver snarare än något annat. Och då antar jag att det är extra viktigt att inte ge bort allt innehåll från första stund. The Sims Mobile handlar i mångt och mycket om berättelsen som dina Simmar berättar via deras dagliga sysslor och det är via dessa som man kan klättra i level och låsa upp nya saker. Det som jag gillat mest under mina speltimmar tillsammans med Simmarnas mobildebut är "Advanced Job Stories" som har känts uttömmande och underhållande med en hel del valfrihet och möjligheter. Att sätta sin Sim i arbete och försöka göra kometkarriär är roligt och jag märker hur jag blivit smyg-beroende av att starta spelet bara för att se hur långt de kommit sedan sist.

The Sims Mobile
Att skaffa barn och göra karriär är viktiga delar av din Sims liv.

Visst finns det kvaliteter i The Sims Mobile som naturligtvis måste belysas. Det är ett välsvarvat spel med läcker, färgstark och snabbladdad grafik inklusive mängder av coola effekter och välbyggd karaktärseditor. Samtidigt är stora, stora delar av innehållet låst från start och spelmässigt känns det inte alls särskilt annorlunda från det redan befintliga The SIms Free Play som funnits ute till mobila enheter i lite drygt tre år nu.

5 / 10
+
Läcker grafik, välbyggd karaktärseditor, karriär-momenten är beroendeframkallande