Gamereactor Close White

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Uppföljaren till ett av förra generationens mest älskade spel är här. Kim Orremark har tillbringat massor av tid med den lilla kungen med kattöron...

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Jag och japanska rollspel har en ganska skakig relation som med åren mestadels blivit sämre och sämre. Visst älskade jag Persona 5 och Xenoblade Chronicles 2 nyligen, men jag har inte dyrkat genren med någon vidare passion sedan Final Fantasy VII egentligen. Förutom de två ovannämnda titlarna har det givetvis funnits andra spel på den här sidan av 2000-talet som har fallit mig på läppen, Blue Dragon till Xbox 360 och Ni No Kuni: Wrath of the White Witch för att nämna två till. Jag skulle nog kunna gå så långt som att säga att första Ni no Kuni är ett av de bästa spelen som släpptes till Playstation 3 under förra generationen med sin träffsäkra berättelse och utomordentliga produktionsvärden. Resan om Oliver var strålande på fler sätt än ett och längtan på uppföljaren har inte varit nådig, med en rad förseningar som ytterligare ökat begäret.

Nu, efter åtskilliga timmar med uppföljaren sitter jag belåten som om jag precis fått fri lejd att äta all mat på nobelmiddagen, du vet när man är proppmätt men ändå fortsätter äta för att det är gott? Exakt så känner jag just nu, med fördelen att jag inte känner mig svullen. Inte mer än vanligt åtminstone. Ni no Kuni II: Revenant Kingdom är ett fantastiskt spel. En milstolpe i vad konstformen och framförallt genren bör erbjuda. Ni no Kuni II är modern spelhistoria. Ni no Kuni II är... ja du förstår.

Innan vi beger oss in på vad exakt som gör Ni no Kuni II till den upplevelse det är och varför alla olika beståndsdelar gifter sig så bra som de gör vill jag fokusera på en av de (extremt få) punkterna som jag gillar minst. I det första spelet tog utvecklaren Level 5 hjälp av Studio Ghibli för att designa en spelvärld som helt och hållet berövade de allra flesta förmågan att kontrollera sin egen salivering. Det var bland annat de helt animerade mellansekvenserna som var som höjdpunkter för mig och hjälpte till att cementera Ni no Kuni i mitt hjärta.

Revenant Kingdom bibehåller samma urtjusiga stil men av någon anledning saknas de heltecknade mellansekvenserna av Ghibli, nu sköts allting via spelmotorn istället. Det är en petitess egentligen, ett riktigt icke problem, designen är fortfarande superb - helt magisk - men, det gör att Ni no Kuni II: Revenant Kingdom inte känns riktigt lika sagolikt som sin föregångare för mig, trots uppenbara kvalitéer, åtminstone till en början.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Evan, pojken med svans och kattöron, är kungen utan eget land. Här på jakt efter möjligheterna att bygga upp en nation

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom utspelar sig flera hundra år efter händelserna i det första spelet. I staden Ding Dong Dell pågar en stadskupp där råttfolket har klurat på en lömsk plan sedan länge, kungen med kattöron och tillika protagonisten Evan Pettiwhisker Tildrum ska petas bort och precis här startar äventyret. Genom en annan händelse, på en plats okänd för Evan och långt borta från Ding Dong Dell, händer det någonting konstigt med en person vid namn Roland. Innan han eller jag vet ordet av det står Roland öga mot öga med Evan och tillsammans måste de fly slottet som är under attack och komma undan från den elaka råttkungen.

Berättelsen (även om den inte låter jättespännande) imponerar från inledande sekund och håller sedan ett stadigt tag om mig genom hela äventyret. Det är fullkomligen proppat med färgstarka karaktärer, spännande teman och unik sensmoral. Det är mångfacetterad på ett sätt vi inte ser allt för ofta idag och täcker saker som personlig utveckling och mognad, in- och utrikespolitik samt att det alltid finns hopp, oavsett hur mörkt någonting ser ut.

Det är inte det att det är särskilt originellt i grunden eller att Ni no Kuni II: Revenant Kingdom tar ut svängarna på något makabert sätt som imponerar. Det är det enkla faktum att allt är så välkomponerat med trovärdiga karaktärer och motiv som skapar en värld som känns genomarbetad och äkta. Visst, logik och förklaring kan ibland bli som tecknad Disney-film och skriva mig som spelare på näsan, men de händelserna är få till antal och tar inte bort från den riktiga magin som ändå finns där.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Den klassiska övervärlden finns såklart med även denna gång, här kan du utforska, strida och hitta hemligheter

Spelet handlar främst om Evan, kungen från Ding Dong Dell, som nu står utan kungarike. Han beslutar sig tidigt för att börja om på ny kula, hitta en bit land och starta om. Han ska minsann bli kungen, med stort K (och kattöron) för ett land vars grundvalar består av Evans egna visioner om ständig fred och hjälpsamhet. Vad krävs för att bygga upp ett land? Hur går man tillväga för att finna allierade i det mest svåra stunder? Vad gör egentligen en riktig ledare?

Genom att utforska världen och den gigantiska kartan tar vi oss genom stora skogar, torra ökenlandskap och till och med världshav i jakten på allt som krävs för bygga upp en nation från ingenting. Längs vägen stöter jag på vänliga själar som är ivriga att hjälpa till och andra (ganska suspekta) typer vars avsikter inte alltid är vad de verkar vara. Genom att hjälpa invånare i andra riken lyckas jag få dem att överväga en flytt och sakta men säkert verkar den avlägsna drömmen kunna bli verklighet.

Ett tidigt exempel på en stad jag får besöka är Goldpaw där allt handlar om vadslagning och tärningskast. Till och med skatten som befolkningen ska betala slumpas fram genom en jättestaty med lika stor tärning. En etta betyder ingen skatt den månaden medan en sexa innebär sexdubblad. Evan upptäcker direkt att någonting inte står rätt till med den så kallade slumpen och efter en del utredning uppdagas en komplott som sedan leder till en ny allierad. På ungefär samma sätt fortsätter spelet, vi reser från stad till stad, men givetvis finns hel del överraskningar längs vägen.

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom