PUBG: Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds

Hegevall har spelat Iphone-versionen av Blueholes äckligt populära actionpartaj...

Det är inte lätt att spela förstapersonsskjutare utan vare sig spakar eller hårdknappar. Mången svårflirtad konsolgamer har mer eller mindre beskrivit det som att "försöka spela snooker med ett snöre" och även fast jag i grunden håller med, har jag under de senaste två månaderna verkligen försökt vänja mig vid upplägget, och på kuppen blivit mycket mer bekväm med hur det hör fungerar. Allt började väl egentligen med mina 20+ timmar tillsammans med esport-succén Critical Ops till Iphone som jag tvingade mig till att gilla och efter att ha lagt ett par kvällar på beta-versionen av Fortnite iOS har jag nu recenserat PlayerUnknown's Battlegrounds till Iphone.

PUBG: Battlegrounds
Under varje match är det snorviktigt att snabbt försöka hitta utrustning. Med det sagt är det dock mycket enklare att ha ihjäl motspelare endast med knytnävarna i iOS-spelet än i PC-diton eftersom folk har otroliga problem med att sikta.

Alla känner vi till historien bakom detta omåttligt populära spel. Allt började som en Arma-mod utvecklad av Battle Royale-fanatikern Brendan Greene, något som med tiden växte till ett fristående spel med hjälp av den koreanska utgivaren Bluehole och efter ett tags tragglande i alfa-stadiet är PlayerUnknown's Battlegrounds idag ett av världens överlägset mest populära actiontitlar. Iphone-versionen är till skillnad från många andra fullstora actionupplevelser som konverterats till ett bärbart format ingen egentlig nedskalning av konceptet som sådant utan i mångt och mycket exakt samma spel som du kan ladda hem till Xbox One eller PC. Den stora skillnaden rör såklart spelkontrollen som här sker via virtuella joysticks, något som som sagt kräver en hel del träning för att överhuvudtaget kunna acceptera som kontrollmetod.

PUBG: Battlegrounds
Det finns verkligen inte många Iphone-spel som inte är kraftigt "neddummade"/förenklade. Något som Battlegrounds inte är.

På skärmen ligger det två stycken semitransparenta ringar som motsvarar Xbox One-dosans dubbla styrspakar och för att skjuta flyttar men helt enkelt den högra tummen en liten millimeter åt sydöst där en liten patron-ikon möjliggör eldgivning. Att röra sig samtidigt som man prickar sina motståndare är till en början i det närmaste omöjligt och för egen del var PlayerUnknown's Battlegrounds till Iphone sammanknippat med vildsinta avgrundsvrål under framförallt min första spelkväll. Jag sprang runt som en yrslig höna och så fort jag fick syn på en annan spelare blev jag stående likt en supergammal tant som står på Hemköp och bläddrar i plånboken medan min högre tumme tafatt försökte pricka patron-ikonen för att kunna öppna eld. Jag behöver knappast påpeka att jag inte fick ihjäl en enda motståndare under mina första två timmar med spelet. Inte en enda. Vilket givetvis ledde till irritation av det häftigare slaget.

PUBG: Battlegrounds
Grafiken är väldigt bra även om själva designen ser sådär gråtrist och "realistisk" ut, som vanligt.

Precis som vanligt består upplägget av en förhållandevis trång karta där 100 spelare kämpar om att stå sist var, på täppan, när matchen avslutas. Startskottet för varje match sker i luften där alla spelare ombeds att slunga sig ur ett flygplan och sedan glida ned mot marken i en fallskärm. Det handlar om att dyka snabbt ned mot marken, landa och så fort som det bara går ränna in i ett närliggande hus och krafsa runt i rum efter rum i jakt på ett skjutvapen. Resten är en katt-och-råtta-lek som precis som i Fortnite och i H1Z1 erbjuder massor av spänning som en traditionellt dödsmatch-spel helt enkelt sällan kan tävla mot. Jag finner mig själv hukad i ett buskage under de flesta av matcherna då jag verkligen vill överleva till slutet och tillsammans med alla möjligheter som finns gällande uppgradering av ens karaktär, är det mycket enkelt att fastna i detta spel.

PUBG: Battlegrounds
Battlegrounds är riktigt spännande eftersom man verkligen vill överleva till slutet.

PlayerUnknown's Battlegrounds till Iphone är dock långt ifrån perfekt. Ibland hackar spelet till, drabbas av akut rethosta och kraxar sig igenom de mer omfattande eldstriderna likt en trasig diabildsprojektor. Det finns som sagt även precisionsbekymmer med spelmekaniken men det har ju snarare att göra med bristen på hårdknappar i dagens telefoner än den insats som utvecklarna står bakom. I slutändan finns det enligt mig inte jättemånga andra shooters till formatet som bjuder på en större eller mer spännande spelupplevelse , hur avigt eller krävande själva spelupplägget än är. Jag lyckades bli ganska flink med mina falukorvs-stora blaffa-tummar efter 4-5 timmar i det här spelet och har sedan dess återvänt varje kväll för att smörja några vilt vrålande fjortizar. PlayerUnknown's Battlegrounds till iOS är verkligen inte perfekt men det är ett roligt, expansivt och innehållsrikt actionspel som dessutom, trots att det är gratis, inte girighets-pressar ned mikroköps-krav i halsen på den som spelar. Åtminstone inte på samma äckliga sätt som de flesta av konkurrenterna.

8 / 10
+
Detaljerad spelmekanik, snygg grafik, klockrent ljud, massor av valmöjligheter, spännande uppgraderingsmöjligheter, roliga matcher