Marvel Strike Force

Marvel Strike Force

Har du längtat efter ett nytt superhjältespel att förgylla dina toalettbesök med? Marvel Strike Force kan mycket väl vara lösningen på ditt problem...

Med spel som Spider-Man Unlimited, Marvel Future Fight och Marvel Contest of Champions har Marvel samlat på sig många spelare genom åren och för bara ett par dagar sedan släppte de Marvel Strike Force. Ett turbaserat rollspel som jag levt tillsammans med i ett antal dygn nu.

Marvel Strike Force
Vissa uppdrag kräver särskilda karaktärer vilket ständigt ökar intresset för flera hjältar och skurkar.

Det finns en uppsjö av olika spellägen att ta sig an i Marvel Strike Force. Det första du möts av är en kort introduktion av berättelsen. Kree-skurken Ultimus är bestämd att inte bara erövra världen, utan även alla universum. Earth 616 står nu på tur att möta Ultimus armé av Spider-Men, Venoms, Hulks, Black Panthers, Bullseyes och många, många fler skurkar och hjältar från andra världar. Special Tactical Reserve for International Key Emergencies, mer kända som S.T.R.I.K.E, har anropat jordens hjältar som nu är deras sista hopp. Det är en enkel berättelse som knappast engagerar utan snarare finns där för att du som spelare ska kunna avancera och möta tuffare motstånd. Kampanjen kan dock inte bockas av med detsamma eftersom fiendernas styrkor kommer överstiga ens egna inom kort och därmed tvingas man välja bland andra spellägen.

När du väl har introducerats för berättelsen har du inte många andra alternativ att välja på än att spela kampanjen. Det dröjer däremot inte länge förrän man klättrar i nivåer och nya lägen låses upp. Syftet med dessa lägen är huvudsakligen att ge dina karaktärer rätt material för att kunna nå en ny nivå, tjäna pengar eller låsa upp nya karaktärer. Att nå en ny nivå räcker inte för att skapa stabila laguppsättningar utan det krävs även att du tilldelar dem olika material som förbättrar deras hälsa, styrka, precision eller andra förmågor. Dessa material tjänas genom att genomföra kampanjuppdrag eller andra uppdrag från andra lägen. Bland dessa finner du utmaningar där du kan välja specifika uppdrag för att tjäna ihop det du behöver. Det erbjuds även tidsexklusiva evenemang där du kan låsa upp nya karaktärer. Att nå nya nivåer innebär flera spellägen och ännu är inte alla lägen lanserade.

Marvel Strike Force
Trots många karaktärer på skärmen blir det aldrig så rörigt som väntat.

Att komma in i Marvel Strike Force är inte särskilt komplicerat alls. Den som spelat turbaserade spel förr lär snabbt känna igen sig, men även för den nyintroducerade lär det snabbt fastna. Beroende på typen av uppdrag kommer antalet karaktärer du styr variera. Från början kan karaktärerna svara på två kommandon. Luke Cage kan exempelvis dela ut en rejäl käftsmäll eller håna motståndarna och därmed rikta fiendernas uppmärksamhet mot honom. Att se över vilken uppsättning av karaktärer som passar nästa strid bäst är därför väldigt kul och med tanke på det otroligt breda galleriet av karaktärer du kan låsa upp kan du räkna med att det dröjer länge innan du når en komplett samling. Vissa uppdrag kräver även särskilda karaktärer och därmed pressas du till att skaffa många olika hjältar och skurkar med olika egenskaper. Beroende på vem som spelar kommer tiden som det krävs att låsa upp nyheter variera. Till att börja med kan striderna spelas i normal hastighet eller upp till tre gånger så snabbt. Du kan dessutom ta genvägar genom mikrotransaktioner.

Det finns många olika valutor att se över och det är främst här som spelets mikrotransaktioner kliver in. De så kallade ''power cores'' går att investera i för minst 20 kronor eller 1095 kronor för den generöse. Genom att spendera dessa kommer nya karaktärer låsas upp och nya uppgraderingar bli tillgängliga. Specialerbjudanden förekommer också där du under en begränsad tid kan investera i en karaktär eller omedelbart nå en särskild nivå. Det finns en hel del alternativ men med tio timmars speltid har jag hittills inte känt ett enda behov att spendera ett enda öre. Något jag inte heller tänker göra. För den tålmodiga uppdateras spelet dagligen med nya utmaningar som snabbt kommer hjälpa dig att bli starkare och besegra Ultimus.

Marvel Strike Force
Att konstant uppgradera sina figurer är avgörande för att ta sig vidare i kampanjen. Det finns dessutom många sätt att uppgradera dem på.

Marvel Strike Force känns som en härlig blandning av serietidningarna och det konstant expanderande filmuniversumet. Yondus, Crossbones eller Black Panthers utseenden påminner om filmversionerna medan Wolverine, Hawkeye och Elektra bär sina mer traditionella kostymer från tidningarna. Om alternativa utseenden släpps i framtiden återstår att se, men det är uppenbart att det finns mycket innehåll att fylla ut spelet med. För den som gillar Marvel (serietidning eller film) är det här ett spel värt att ladda ned till din telefon eller surfplatta. Med många timmar tillbringade framför min mobil känner jag att det finns massvis med innehåll kvar att upptäcka.

7 / 10
+
Brett karaktärsgalleri, många spellägen, fiffigt uppgraderingssystem