Alla känner vi till historien vid det här laget. Epic Games (folket bakom Unreal samt Gears of War) släppte Fortnite, som till en början enbart handlade om att bygga murar och hus för att försvara sig mot anstormande drivor av datorkontrollerade zombies, förvandlades till en ultrakulört Playerunknown's Battlegrounds-kopia. Epic norpade allt från Bluehole och Bredan Greenes superpolulära pangpang-party förutom grafiken, och idag är Fortnite ett av tidernas mest populära actiontitlar.
Att Epic Games tjuvkikade både en och 127 904 gånger på Playerunknown's Battlegrounds när de "byggde om" Fortnite till ett Battle Royale-spel är idag lika självskrivet som att Great Giana Sisters är en skamlös Super Mario Bros-klon eller att Forza Motorsport i grunden var en direkt kopia på Gran Turismo. Vi har vid flertalet tillfällen sett tydliga bevis inom spelbranschen på att denna typ av plagiat inte alls behöver vara av ondo om utvecklarna som sneglar lite väl mycket på sin närmaste konkurrent även kastar in en del egna idéer, också. Vilket Epic i allra högsta grad gjorde när de norpade upplägget från Greene.
För som vi alla (också) vet är byggandet en viktig del av Fortnite även om vi idag inte konstruerar enorma baser för att klara den zombie-invaderade nattimman. Även i det nuvarande Battle Royale-läget (som Iphone-spelet består av) finns det gott om möjligheter att bygga egna baser, hus eller bara slunga upp 300 meter höga trappor gjorda av rapplig brasved, springa upp och ned för dessa och panga iväg missiler likt en illbatting. För det är lite så som Fortnite idag ser ut. Spelare har blivit våldsamt duktiga på att kombinera märkliga konstruktioner med en särskild typ av rörelsemönster samt vapenanvändning och för en ytterst gammal farbror som undertecknad har det tagit en stund att vänja mig vid upplägget samt speltempot. För detta är helt klart något väldigt annorlunda än den typ av dödsmatcher som jag är van vid (Quake, Halo).
Under en treveckorsperiod har jag tragglat med den stängda Iphone-betan av Fortnite och även om mycket av det som erbjudits där har skvallrat om ett högkvalitativt mobilspel, har jag efter fyra dygn tillsammans med det färdiga spelet slagits av vilken otroligt slipad och innehållsrik produkt detta verkligen är. Det är på flera sätt precis såhär som ett gratisspel till iOS ska se ut. Många, många andra utvecklare borde ta efter Epic Games här, göra samma sak på samma sätt, oavsett speltyp eller upplägg. För jag är så dödstrött på att ladda hem spel till min Iphone som är gratis i Itunes Store men sedan snudd-på helt ospelbara på grund av 60 000 menyskärmar som skriker åt mig att stoppa in riktiga pengar, eller 1200 olika reklamfilmer för andra titlar till formatet som hela tiden avbryter mitt spelande.
Fortnite till Iphone är ingen nedskalad, halv eller förenklad version av spelet som redan liras av 40 miljoner skjutglada gamers till PC, Mac, Xbox One eller Playstation 4 - Inte alls. Det är samma spel, rakt av. Och det är ju faktiskt helt fantastiskt det. Det tar, precis som i fallet med iOS-versionen av Playerunknown's Battlegrounds, ett par timmar innan man känner sig bekväm med touch-spelkontrollen och även om jag investerat cirka 35 timmar i den här versionen är jag såklart fortfarande klart sämre på att sikta med tummarna på Iphone X-skärmen än vad jag är när jag spelar Fortnite på min två år gamla Mac Pro under lunchrasterna.
Spelkontrollen är bra, riktigt bra och Epic Games har haft den goda smaken att lägga till mängder av olika staplar och knappar där man kan skräddarsy känslan och känsligheten i den grundläggande mekaniken för att springa och sikta, och detta fungerar också suveränt väl. Utöver detta är grafiken (jag har testat spelet till Iphone 8 Plus samt Iphone X) riktigt fin och till skillnad från iOS-versionen av närmaste konkurrenten Playerunknown's Battlegrounds är skärmuppdateringen stabil, åtminstone om du spelar på någon av telefonerna som jag lirat på.
Ljudet är också bra, laddningstiderna korta och presentationen klockren. Visst känns det rysligt girigt och utsugar-aktigt på ett nästan Dracula-aktigt manér att en enkel uppgradering av utstyrsel på sin avatar kostar 209 kronor (hahaha!) men o andra sidan bjuder ju Epic på ett fullprisspel, här (om vi ser till omfång, innehållsmängd och upplägg). Faktiskt. Det får vi inte glömma. Fortnite till Iphone är den mest lyckade konverteringen av ett "storspel" som jag testat och en titel som jag vet att jag kommer att tillbringa mängder med tid tillsammans med framöver. För även om jag i grunden föredrar Mac- eller PS4-versionen av det här spelet går det ju liksom inte att komma ifrån att jag alltid har min Iphone X i fickan.