ARK Park

Ark Park

PSVR fortsätter att tråka ut oss med undermåligt fula styggelser till ofärdiga fullprisspel...

Ark: Survival Evolved är inte ett spel som jag kan säga att jag är särskilt bekant med, tyvärr. Visst har jag testat det någon gång här på redaktionen men endast i förbifarten och då var det inget som jag direkt fastnade för. Trots detta så råder det ju naturligtvis inga tvivel om att Studio Wildcards våldsamt populära Kickstarter-äventyr är ett av de senaste årens mest spelade actionpartyn.

Ark Park är en slags avart av det spel som vuxit stadigt i popularitet de senaste två åren och en rätt märklig mix av risiga idéer genomföra utan någon slags fingertoppskänsla. Ark Park är en VR-baserad offline-upplevelse baserad på Ark-världen där spelaren kan välja ur en rätt stelbent meny om han/hon vill utforska, skjuta eller föda upp ljusrosa mördar-dinosaurier. Det finns i grunden, åtminstone på ett idémässigt plan, massor av valfrihet och variation här men på grund av ruttet utförande är allting bara en enda stor, rörig gegga av en himla massa ingenting.

ARK ParkARK Park
Det går att samla DNA från diverse skräcködlor för att sedan försöka koka ihop sin egen. Denna delen av spelet är dock superbegränsad och svinigt trist.

Utforskandet påminner mest om det 600 år gamla Myst där man liksom klickar sig framåt i vad som mer ser ut som platta 2D-miljöer än de där underbart tjusiga platserna som Ark: Survival Evolved innehåller. Istället handlar det i sin grund (om man bortser från PR-tramset som Sony använt för att marknadsfört spelet med) en "railshooter" där spelaren färdas längs en förbestämd stig och ombeds "crafta" diverse hopplös utrustning för att kunna avancera och slippa bli uppkäkad av ljusrosa jätteödlor.

VR-delen i det här spelet känns i mångt och mycket som ett spel från 90-talet med allt vad horribel grafik täckt av ljusgrå, lågupplösta texturer och blockigt enfaldig modellering heter. Det är dessutom knökfullt med buggar och tekniska missar som gör själva skjutandet till rena rama skämtet, tyvärr. Visst finns det ljusglimtar här, och då skulle jag väl egentligen enbart vilja nämna pusselelementen i Ark Park som bitvis är riktigt roliga. Här trängs en hel radda goda idéer och även om det brister i utförandet, precis som i resten av spelet, är det stundtals häftigt att se hur utvecklarna tänkt. Bland annat stöter man på patrull under ett tillfälle då vägen framåt blockeras av ett enormt spindelnät. När man en timme senare återvänder dit för att försöka ta sig igenom nätet på nytt går det för egen del att konstruera en fackla och därmed elda sig igenom nätet eftersom jag hittat delar till att bygga en "torch" på andra delar av samma bana.

ARK ParkARK Park
Grafiken ser i och för sig helt okej ut på bild men när spelet väl rullar liknar det något från förrförra konsolgenerationen.

Om Ark Park hade varit snyggare, smidigare, mindre buggigt och fokuserat på den där typen av finurliga, inkluderande pussel hade jag absolut kunnat tänka mig att rekommendera det, men nu är det ju tyvärr inte alls så det ser ut. Snail games och Studio Wildcard har försökt skapa en mix mellan en interaktiv Jurassic Park-upplevelse i VR och Ark: Survival Evolved men det finns alltså inte särskilt mycket i denna titel som räddar det från vårt lägsta möjliga betyg. Så illa är det, dessvärre. Det är fullt möjligt att studion kommer att kunna rädda upp detta haveri med tiden då det märks att det saknas innehåll både lite här och var men eftersom jag recenserar produkten som nu släppts, Som Sony tar 500 spänn för, stannar mitt betyg på en ytterst svag trea. Det är ju på grunds av titlar som denna som VR fått ett så uselt rykte i gamingvärlden som det tyvärr har, idag. För detta är precis som att resa tidsmaskin tillbaka till 1998.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+